Antecedentes histórico-políticos del convenio para la implantación del currículo hispano-británico integrado
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2024
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ministerio de Educación Cultura y Deporte
Citation
Jover Olmeda, G., Ponce, D. P., & González García, R. (2024). Antecedentes histórico-políticos del convenio para la implantación del currículo hispano-británico integrado. Revista De Educación, 1(403), 9–30. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-403-608
Abstract
Introducción: el objetivo de este trabajo es analizar las claves políticas que llevaron a la celebración, en 1996, del convenio de colaboración entre el Ministerio de Educación y Ciencia español y el British Council, para el desarrollo del currículo integrado. Metodología: seguiremos una aproximación histórica de amplio recorrido a lo largo del siglo XX. Especialmente, la fase postrera de esta historia ha sido apenas estudiada, lo que ha obligado a la búsqueda en diversos archivos en España y en el Reino Unido. Resultados: el análisis permite identificar cinco factores que confluyeron históricamente en el camino hacia el convenio: la función estratégica del Consejo en el mantenimiento de la influencia británica en España, en una época en la que las relaciones oficiales estaban limitadas por la dictadura; el papel fundamental que en la estructura del British Institute español jugó la British Council School; la escasa importancia que durante largas décadas se dio a la enseñanza de las lenguas extranjeras en el sistema educativo; la evolución política del sistema desde la apertura internacional de los años sesenta y en la época constitucional; y los empeños personales de algunos personajes clave. Discusión: durante mucho tiempo, la posibilidad de una enseñanza bilingüe español-inglés estuvo reservada a las clases privilegiadas. El convenio abrió esta posibilidad a quienes, de no ser por estos programas, no habrían tenido nunca la oportunidad de acceder a la misma. Frente al uso político instrumental que a veces de hace de esta enseñanza, se precisa hoy más investigación que permita plantearse si ha llegado la hora de llevarla a todas las escuelas y en qué condiciones.
Introduction: The aim of this paper is to analyse the key political aspects that led to the signing of the collaboration agreement in 1996 for the development of an integrated curriculum between the Spanish Ministry of Education and Science and the British Council. Methodology: An exhaustive historical approximation will be conducted throughout the 20th century. The latter period leading to the agreement has been hardly studied, compelling us to conduct archive searches in Spain and the United Kingdom. Results: The analysis allows the identification of five factors that historically converged in the path towards the agreement: the strategic function of the Council in maintaining British influence in Spain during a period in which official relations were constrained by the dictatorship; the fundamental role that the British Council School played within the structure of the British Council in Spain; the limited importance attributed throughout decades to the teaching of foreign languages in the education system; the political evolution of the system since its international opening during the 1960s and the constitutional period; and the personal endeavours of certain key players. Discussion: For a long time, the possibility of bilingual education in English and Spanish was reserved to the privileged classes. Nevertheless, the agreement provided opportunities to those who, if it wasn't for these programs, would have never been able to access bilingual education. To address the political instrumentalisation of bilingual education, nowadays further research is needed to assess whether it is the appropriate moment to bring the bilingual system to all the schools and under what conditions.
Introduction: The aim of this paper is to analyse the key political aspects that led to the signing of the collaboration agreement in 1996 for the development of an integrated curriculum between the Spanish Ministry of Education and Science and the British Council. Methodology: An exhaustive historical approximation will be conducted throughout the 20th century. The latter period leading to the agreement has been hardly studied, compelling us to conduct archive searches in Spain and the United Kingdom. Results: The analysis allows the identification of five factors that historically converged in the path towards the agreement: the strategic function of the Council in maintaining British influence in Spain during a period in which official relations were constrained by the dictatorship; the fundamental role that the British Council School played within the structure of the British Council in Spain; the limited importance attributed throughout decades to the teaching of foreign languages in the education system; the political evolution of the system since its international opening during the 1960s and the constitutional period; and the personal endeavours of certain key players. Discussion: For a long time, the possibility of bilingual education in English and Spanish was reserved to the privileged classes. Nevertheless, the agreement provided opportunities to those who, if it wasn't for these programs, would have never been able to access bilingual education. To address the political instrumentalisation of bilingual education, nowadays further research is needed to assess whether it is the appropriate moment to bring the bilingual system to all the schools and under what conditions.
Description
Referencias bibliográficas
• Álvarez, P. (7 de febrero de 1996). Madrid. 2.500 niños de la región estudiarán en colegios públicos bilingües. El País.https://elpais.com/diario/1996/02/07/madrid/823695874_850215.html
• Barkworth, R.C. (1947, 21 de junio). [R.C. Barkworth to Mr. Grant] (TNA, BW 56/15).
• Benejam, P. (1986). La formación de maestros: una propuesta alternativa. Laia.
• Berdah, J.F. (1998). La propagande culturelle britannique en Espagne pendant la Seconde Guerre Mondiale. Ambition et action du British Council (1939-1946). Guerres Mondiales et Conflits Contemporains, (189), 95-107.
• British Council (1981, 18 de diciembre). Country Policy Papers. Spain. Draf (TNA BW 56/41).
• British Council (1996, septiembre). The British Council Corporate Plan, 1996/97 to 1999/2000 (TNA, PREM 19/6005).
• British Council School (1995a, 15 de febrero). [Plans for 1996-99] (TNA BW 56/47).
• British Council School (1995b, 2 de agosto). List of Parents / Past Pupils & Relatives (TNA, BW 56/47).
• British Council Spain (1970, abril). Representative’s Annual Report 1969/70 (TNA, BW 56/32).
• British Council Spain (1971, abril). Representative’s Annual Report 1970/71 (TNA, BW 56/32).British Council Spain (1973, abril). Representative’s Annual Report 1972/73 (TNA, BW 56/32).
• British Council Spain (1985, 29 de marzo). Narrative Report 1984/85(TNA BW 56/42).
• Cavaliero, R.E. (1983, 3 de junio). [R.E. Cavaliero to R. Parsons] (TNA BW 56/27).Cavaliero, R.E. (1987, 14 de septiembre). [R.E.
• Cavaliero to C. Pestell] (TNA BW 56/39).
• Corse, E. (2013). A Battle for Neutral Europe. British Cultural Propaganda during the Second World. Bloomsbury.
• Cultural Relations Department (1976, 20 de agosto). The British Council’s School Madrid (TNA, FCO 13/809).
• Cultural Relations Department (1988, mayo). Visit by Mr. T. Eggar MP, Parliamentary Under-Secretary for Foreign and Commonwealth Affairs, to Spain 12-15 June. Draft (TNA, BW 56/40).
• De las Bárcenas, D. (1939, 14 de junio). “British Council” hace ofrecimientos de carácter cultural (AGA, Legajo 19.926, expediente 267).
• Director South Europe (1949, 29 de septiembre). Institute Teaching Policy. Spain (TNA, BW 56/14).
• Donaldson, F. (1984). The British Council. The First Fifty Years. Jonathan Cape.
• El Duque de Alba (1948). Walter Starkie. En Ensayos Hispano-Ingleses. Homenaje a Walter Starkie (pp. 5-6). José Janés.
• England, J. (1991, 7 de mayo). [J. England to M. Webb] (TNA, BW 56/54).
• Gisbert, X. (29 de noviembre de 2021). Enseñanza bilingüe: ¿Educación o política? Magisterio. https://www.magisnet.com/2021/11/ensenanza-bilingue-educacion-o-politica
• González-Delgado M. (2023). La UNESCO y la modernización educativa en el franquismo: Origen y desarrollo institucional del programa Education for International Understanding en España (1950-1975). Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa, 1, 1-13.
• González Moreno, J. (2021). La política educativa del PSOE sobre escolarización y secularización (1976-1996). Ministerio de Educación y Formación Profesional.
• Hamilton, K.A. y Salmon, P. (2006). Documents on British Policy Overseas. The Southern Flank in Crisis. 1973-1976. Routledge.
• Hurtley, J. (2013). Walter Starkie 1894-1976. An Odyssey. Four Courts Press.
• Instrumento de ratificación del Convenio Cultural entre España y el Reino Unido de Gran Bretaña e Irlanda del Norte, 13 de abril de 1961, Boletín Oficial del Estado, 164, 11 de julio de 1961.
• Johnson, E. (2006). Early Indications of a Freeze: Greece, Spain and the United Nations, 1946-47, Cold War History, 6(1), 43–61.
• Jover, G. y González-Delgado, M. (2023). An Overview of Historical Transitions in Politics of Education in Spain. Oxford Research Encyclopedia of Education.https://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-1917
• Jover, G.; López, E. y Quiroga, P. (2011). La universidad como espacio cívico: valoración estudiantil de las modalidades de participación política universitaria. Revista de Educación, número extraordinario, 69-91.
• Leigh, M. (1978). Nine EEC attitudes to enlargement. En M. Leigh y N. van Praag, Nine EEC attitudes to enlargement. European political co-operation and the southern periphery (pp. 5-58). Sussex University Press.
• Marchesi, A. (2020). La LOGSE en la educación española Breve relato de un cambio histórico. Avances en supervisión educativa. (33), 1-34.
• Martín García, O.J. (2012). Emisarios de la moderación. La diplomacia pública británica ante el fin de las dictaduras ibéricas. Hispania. Revista Española de Historia, 72(242), 789-816.
• Martín García, O.J. y Rodríguez Jiménez, F.J. (2013). ¿Seducidos por el inglés? Diplomacia pública angloamericana y difusión de la lengua inglesa en España, 1959-1975. Historia y política, (29), 301-330.
• Martín García, O.J. y Rodríguez Jiménez, F.J. (2015). The Engaging Power of English-Language Promotion in Franco’s Spain. Contemporary European History, 24(3), 415-433.
• Ministerio de Asuntos Exteriores (1975, 16 de julio). Nota verbal (TNA, BW 56/26).
• Ministerio de Educación Nacional (1940, 19 de junio). [Ministerio de Educación Nacional a Ministerio de Asuntos Exteriores] (AGA, legajo 19928, expediente 403).
• Ministerio de Educación y Ciencia (1984, 6 de julio). Carta de Acuerdo entre el Consejo Británico y el Ministerio de Educación y Ciencia(ACME, caja 100006, carpeta 4).
• Ministerio de Educación y Ciencia (1987, 15 de junio). Memorándum de Entendimiento sobre Colaboración entre el Ministerio de Educación y Ciencia y el Consejo Británico (British Council) (ACME, caja 99970, carpeta 19.2).
• Ministerio de Educación y Ciencia (1996). Convenio entre el Ministerio de Educación y Ciencia y The British Council. Gabinete de Prensa.
• Nye, J.S. (2004). Soft Power. The Means to Success in World Politics. PublicAffairs.
• Pardo, R. (2011). La política exterior de los gobiernos de Felipe González ¿Un nuevo papel para España en el escenario internacional? Ayer,84(4), 73-97.
• Peche, J. (1940, 24 de junio). Proyectado Instituto Británico en Madrid(AGA, legajo 19928, expediente 403).
• Pérez de Arcos, M. (2021a). Education, Intelligence and Cultural Diplomacy at the British Council in Madrid, 1940–1941 Part 1: Founding a School in Troubled Times. Bulletin of Spanish Studies, 98(4), 527-555.
• Pérez de Arcos, M. (2021b). Education, Intelligence and Cultural Diplomacy at the British Council in Madrid, 1940–1941 Part 2: Shock Troops in the War of Ideas. Bulletin of Spanish Studies, 98(5), 707-738.
• Poe, P.J. (1985, 20 de diciembre). [P.J. Poe a P. Ramos] (ACME, caja 100006, carpeta 4).
• Prime Ministerial Private Office (1984, 20 de junio). [Advice from Foreign Office on visit to UK of Spanish Minister for Education] (MTF, PREM19/1976 f119).
• Real Decreto 806/1993, de 28 de mayo, sobre régimen de centros docentes extranjeros en España. Boletín Oficial del Estado, 149, 23 de junio de 1993.
• Regional Officer (1948, 15 de julio). Madrid School (TNA, BW 56/14).
• Rein, R. (1998). In Pursuit of Votes and Economic Treaties: Francoist Spain and the Arab World, 1945-56. Mediterranean Historical Review, 13(1/2), 195-215.
• Ribagorda, A. (2008). El Comité Hispano-Inglés y la Sociedad de Cursos y Conferencias de la Residencia de Estudiantes (1923-1936). Cuadernos de Historia Contemporánea, 30(30), 273-291.
• Secretaries of State for Foreign Affairs, Colonies and Commonwealth Relations (1951, 26 de julio). Future of The British Council (TNA, CAB 129/47/6).
• Smith, R.S. (1987a, 11 de febrero). [S.R. Smith to R.E. Cavaliero] (TNA, BW 56/40).Smith, R.S. (1987b, 15 de junio). [S.R.
• Smith to E.J. Rayner] (TNA, BW 56/40).Starkie, W. (1948). The British council in Spain. Bulletin of Spanish Studies, 25(100), 270-275.
• Taylor, P.M. (1978). Cultural diplomacy and the British Council: 1934-1939. British Journal of International Studies, 4(3), 244-265.
• Thatcher, M. (1985, 4 de abril). [Carta de la Primer Ministro del Reino Unido felicitando al Presidente por la culminación de las negociaciones de adhesión de España] (AFFG, FER0044746, p. 132).
• Urgoiti, N. (2016). We were at school together. En Yo fui al Británico (pp. 18-22). JdeJ Editores.
• Vale, B. (1993, octubre). The British Council School of Madrid Business Plan (TNA, BW 56/47).
• Wigg, R. (25 de octubre de 1985). Breaking down the language barrier. The Times Educational Supplement, (3817), 16.
• Wigg, R. (2005). Churchill y Franco. Debate.