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Recreation in the playground of a school in the Community of Madrid: teacher and student analysis of an intervention with a gender perspective

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2024

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Ministerio de Educación Cultura y Deporte (España)
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Zapatero Ayuso, J. A., Ramírez Rico, E., Rocu Gómez, P., & Navajas Seco, R. (2024). El ocio en el patio de un colegio de la Comunidad de Madrid: análisis del profesorado y alumnado de una intervención con una perspectiva de género. Revista De Educación, 1(404), 109–137. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-404-619

Abstract

The school playground represents an educational area that is full of significance, where recreation between boys and girls is conditioned by the multiple interactions, sometimes unequal, that are established continuously in the coexistence between pupils. The school playground is an educational space full of significance, where leisure time between boys and girls is conditioned by the multiple interactions, sometimes unequal, that are established continuously in the coexistence between pupils. To explore the study objectives, teacher interviews and post-intervention student surveys were conducted and drawings and a graphical-numerical scale were collected from students before and after the intervention. In accordance with this mixed methodology, the data were treated qualitatively and quantitatively according to their nature in a process of triangulation of techniques and sources. The results found differences in the type of recreational activities (active and passive) between female and male pupils, both before and after the intervention. The intervention was successful in promoting active recreational activities and providing passive leisure areas and reducing gender inequalities in the intervention context, contributing to the emergence of homogeneous groups more frequently. Areas and games shared between girls and boys were identified, such as a tyre balancing area or the board games area, and others that continued to generate the separation of boys and girls, such as the majority of sports or traditional game We found a significant increase in pupils’ satisfaction with the new reality of the playground after the intervention with no differences according to the gender of the pupils.
El patio escolar representa un espacio educativo cargado de significatividad, donde el ocio entre chicos y chicas se ve condicionado por las múltiples interacciones, en ocasiones desiguales, que se establecen de forma continuada en la convivencia entre el alumnado. El objetivo de esta investigación fue analizar las actividades e interacciones en el ocio y la satisfacción del alumnado con un patio de recreo de Educación Primaria desde una perspectiva de género, después de intervenir en él con la intención de impulsar el ocio activo. Para explorar los objetivos de estudio, se realizaron entrevistas al profesorado y encuestas al alumnado después de la intervención y se recogieron dibujos y una escala gráfico-numérica del alumnado antes y después de la intervención. De acuerdo con esta metodología mixta, los datos recibieron un tratamiento cualitativo y cuantitativo en función de su naturaleza en un proceso de triangulación de técnicas y fuentes. Los resultados encontraron diferencias en el tipo de ocio (activo y pasivo) entre las alumnas y los alumnos, tanto antes como después de la intervención. La intervención consiguió impulsar el ocio activo, proporcionar zonas de ocio pasivo y reducir las desigualdades de género en el contexto de intervención, contribuyendo a la aparición de grupos homogéneos con más frecuencia. Se identificaron zonas y juegos compartidos entre las chicas y los chicos, como una zona de equilibrio con neumáticos o la zona de juegos de mesa, y otras que continuaron generando la separación de alumnas y alumnos, como la mayoría de las modalidades deportivas o los juegos tradicionales. Se halló un incremento significativo de la satisfacción del alumnado con la nueva realidad del patio después de la intervención sin diferencias en función del género del alumnado

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This project was partially funded by the Vice-Rectorate of Quality of the Complutense University of Madrid: Teaching Innovation Project No. 219 of the 2019/2020 call. Este proyecto fue parcialmente financiado por el Vicerrectorado de Calidad de la Universidad Complutense de Madrid: Proyecto de Innovación Docente Nº 219 de la convocatoria 2019/2020 Referencias bibliográficas: • Alonso-Sanz, A. (2017). Escuelas: espacios equivocados frente a los deseados por escolares. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación”, 17(3), 1–33. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29824 • Amholt, T., Pawlowski, C.S., Jespersen, J.F., & Schipperijn, J. (2022). Investigating the use of playgrounds by tweens: a systematic observation study. International Journal of Play, 11(4), 363-381. https://doi.org/10.1080/21594937.2022.2136468 • Baquet, G., Aucouturier, J., Gamelin, F.X., & Berthoin, S. (2018). 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