Arte visual y activismo como medio de comunicación social y política
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2025
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Citation
Izquierdo Expósito V. y Gutiérrez-Colomer Ruiz N. (2025). Arte visual y activismo como medio de comunicación social y política. Historia y Comunicación Social, 30(1), 255-263. https://doi.org/10.5209/hics.102662
Abstract
El artículo examina el papel del arte visual y el activismo como herramientas clave de comunicación social y política en la era digital. En un mundo conectado y mediado por plataformas, el arte visual se convierte en medio de protesta y resistencia frente a injusticias sociales, cambio climático, derechos humanos y demandas de justicia y libertad. A través del análisis de movimientos como Black Lives Matter, Ni Una Menos, Fridays for Future y las protestas en Hong Kong, y mediante el estudio iconográfico e iconológico de murales, grafitis, carteles y arte performático, se analiza cómo las imágenes se consolidan como potentes recursos de movilización social y resistencia política
This article analyzes visual art and activism as fundamental tools of social and political communication in the digital era. In a globalized and digitally mediated context, visual art emerges as a medium for protest and resistance against social injustices, climate change, human rights issues, and demands for justice. Through iconographic and iconological studies of movements such as Black Lives Matter, Ni Una Menos, Fridays for Future, and the protests in Hong Kong, expressions like murals, graffiti, posters, and performances are explored, demonstrating the power of images in social mobilization and political resistance.
This article analyzes visual art and activism as fundamental tools of social and political communication in the digital era. In a globalized and digitally mediated context, visual art emerges as a medium for protest and resistance against social injustices, climate change, human rights issues, and demands for justice. Through iconographic and iconological studies of movements such as Black Lives Matter, Ni Una Menos, Fridays for Future, and the protests in Hong Kong, expressions like murals, graffiti, posters, and performances are explored, demonstrating the power of images in social mobilization and political resistance.
Description
Sumario: 1. Introducción. 2. Metodología. 3. Resultados. 3.1. Black Lives Matter (BLM): Arte visual como resistencia racial. 3.1.1. Murales de Black Lives Matter. 3.1.2. Kerry James Marshall (Birmingham, 1955). 3.1.3. Dread Scott (Chicago, Illinois, 1965). 3.1.4. Tatyana Fazlalizadeh (Oklahoma City, Oklahoma, 1985). 3.2. Ni una menos: arte visual y lucha feminista. 3.2.1. El pañuelo verde. 3.2.2. Mural “Las que no están”. 3.2.3. Juliana Huxtable (Texas, 1987). 3.3. Fridays For Future (FFF): arte visual y la crisis climática. 3.3.1. Greta Thunberg (Estocolmo, Suecia, 2003). 3.3.2. Arte callejero y grafitis. 3.3.3. Campañas de carteles y pancartas. 3.4. Protestas en Hong Kong: Arte visual como resistencia política. 3.4.1. Kacey Wong (Hong Kong, 1970). 3.4.2. Jasper Thang (Hong Kong). 4. Conclusiones. 5. Referencias bibliográfica












