Alteraciones de la memoria en el Trastorno Específico del Lenguaje: una perspectiva neuropsicológica

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2013

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Elsevier
Citations
Google Scholar
Citation
Abstract
La adquisición de las habilidades de aprendizaje y memoria está estrechamente vinculada al desarrollo adecuado del lenguaje, observándose un salto cualitativo en ellas cuando las destrezas lingüísticas son idóneas. Una forma directa de investigar la veracidad o no de la afirmación anterior es estudiar cómo es el rendimiento mnésico en sujetos que tienen alteraciones del lenguaje. Sin embargo, existen pocos estudios interesados por la evaluación de la memoria en los trastornos del lenguaje. Con el propósito de contribuir a paliar esta situación, hemos realizado una investigación cuyo objetivo central ha sido estudiar el aprendizaje y la memoria, tanto para material de naturaleza verbal como para material visoespacial, en una muestra de sujetos diagnosticados con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). La muestra estuvo constituida por 31 niños TEL y 19 niños control con edades comprendidas entre los 6 y los 11 años. Las pruebas utilizadas fueron: TAVECI, Subtest de Dígitos del WISC-IV, Subtest de Localización Espacial de la WMS-III, Subtest de Memoria de Historias del Test de Memoria y Aprendizaje (TOMAL) y Test de la Figura Compleja de Rey. El perfil de resultados encontrados objetivó déficits en aprendizaje y memoria en el grupo TEL en todos los niveles analizados. Nuestros resultados ponen de manifiesto alteraciones cognitivas más allá de las lingüísticas y apuntan a la necesidad de incluir la evaluación del aprendizaje y la memoria en la caracterización ómnibus del TEL.
The acquisition of learning and memory abilities is closely linked to correct language development, with a qualitative change in these abilities when language skills are well developed. One way of researching this is to study mnesic performance in people with language disorders. However, studies of memory in language disorders are scarce. To help fill this gap, we studied learning and memory, both verbal and visuospatial, in a sample of children with Specific Language Impairment (SLI). The sample was composed of 31 SLI children and 19 control children, all aged between 6 and 11 years. The tests used were the following: TAVECI, the Digits Subtest from WISC-IV, the spatial localization subtest from the WMS-III, the history subtest from the Test of Memory and Learning (TOMAL) and the Rey Complex Figure Test. The results showed deficits in learning and memory in SLI children. These results showed that SLI children had cognitive problems that went beyond linguistics issues, and indicated the need to include memory and learning assessment in SLI characterization.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias bibliográficas: • Archibald L.M.D., Gathercole S.E. The complexities of complex memory span: Storage and processing deficits in specific language impairment. Journal of Memory and Language 2007, 57(2):177-194. • Bavin E.L., Wilson P.H., Maruff P., Sleeman F. Spatio-visual memory of children with specific language impairment: Evidence for generalized processing problems. International Journal of Language & Communication Disorders 2005, 40(3):319-332. • Benedet M.J., Alejandre M.A., Pamos A. Test de Aprendizaje Verbal España-Complutense Infantil (TAVECI) 2001, TEA Ediciones, Madrid. • Bishop D.V. What causes specific language impairment in children?. Current Directions in Psychological Science 2006, 15(5):217-221. • Buiza-Navarrete J.J., Adrián-Torres J.A., González-Sánchez M. Marcadores neurocognitivos en el trastorno específico del lenguaje. Revista de Neurología 2007, 44(6):326-333. • Conti-Ramsden G., Durkin K. Language development and assessment in the preschool period. Neuropsychology Review 2012, 22:384-401. • Dunn L.W., Lugo D.E., Padilla E.R., Dunn L.M. Test de Vocabulario en Imágenes Peabody 1986, American Guidance Service, Circle Pines, MN. • Henry L.A., Messer D.J., Nash G. Executive functioning in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2012, 53(1):37-45. • Hick R., Botting N., Conti-Ramsden G. Cognitive abilities in children with specific language impairment: Consideration of visuospatial skills. Int J Lang Commun Disord 2005, 40(2):137-149. • Hill E.L. Non-specific nature of specific language impairment: A review of the literature with regard to concomitant motor impairments. Int J Lang Commun Disord 2001, 36(2):149-171. • Johnston J. Cognitive abilities of children with language impairment. Specific Language Impairments in Children 1994, 107-121. Paul H. Brookes, Baltimore. R. Watkins, M. Rice (Eds.). • Kaufman A.S., Kaufman N.L. K-BIT Test breve de inteligencia de Kaufman 2000, TEA Ediciones, Madrid. • Kirk S.A., McCarthy J.J., Kirk W. Test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas 2005, TEA Ediciones, Madrid. • Lum J.A.G., Conti-Ramsden G., Page D., Ullman T. Working, declarative and procedural memory in specific language impairment. Cortex 2011, 48(9):1138-1154. • Martínez L., Bruna A., Guzmán M., Herrera C., Valle J., Vásquez M. Alteraciones en las representaciones fonológicas de la memoria de trabajo en niños preescolares con trastorno específico del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 2002, 22(4):181-189. • Montgomery J.W. Verbal working memory and sentence comprehension in children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2000, 43(2):293-308. • Montgomery J.W. Sentence comprehension in children with specific language impairment: Effects of input rate and phonological working memory. Int J Lang Commun Disord 2004, 39(1):115-133. • Montgomery J.W., Evans J.L. Complex sentence comprehension and working memory in children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2009, 52(2):269-288. • Montgomery J.W., Magimairaj B.M., Finney M.C. Working memory and specific language impairment: An update on the relation and perspectives on assessment and treatment. American Journal of Speech-Language Pathology 2010, 19(1):78-94. • Nichols S., Jones W., Roman M.J., Wulfeck B., Delis D.C., Reilly J., et al. Mechanisms of verbal memory impairment in four neurodevelopmental disorders. Brain and Language 2004, 88(2):180-189. • Quintero I., Hernández S., Verche E., Acosta V., Hernández A. Disfunción ejecutiva en el Trastorno Específico del Lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 2013, 33:172-178. • Rey A. Test de copia de una Figura Compleja (ed. de 1987) 1959, TEA Ediciones, Madrid. • Reynolds C.R., Bigler E.D. Test of memory and learning (TOMAL) 1994, Pro-Ed, Austin, Texas. • Semel E., Wiig E., Secord W. CELF-3 Clinical evaluation of language fundamentals-3. The Psychological Corporation 2003, Pearson, San Antonio, Texas. • Shear P.K., Tallal P., Delis D.C. Verbal learning and memory in language impaired children. Neuropsychologia 1992, 30(5):451-458. • Tirapu-Ustárroz J., Muñoz-Céspedes J.M. Memoria y funciones ejecutivas. Revista de Neurología 2005, 41(8):475-484. • Van der Lely H.K.J. Domain-specific cognitive systems: Insight from grammatical-SLI. Trends in Cognitive Sciences 2005, 9(2):53-59. • Van der Lely H.K.J., Howard D. Children with specific language impairment: Linguistic impairment or short-term memory deficit?. Journal of Speech, Language and Hearing Research 1993, 36(6):1193. • Wechsler D. Wechsler Memory Scale 1997, The Psychological Corporation, San Antonio, Texas. 3rd ed. • Wechsler D. Escala de Inteligencia de Wechsler para niños. Cuarta edición WISC-IV 2005, TEA Ediciones, Madrid. • Williams D., Stott C.M., Goodyer I.M., Sahakian B.J. Specific language impairment with or without hyperactivity: Neuropsychological evidence for frontostriatal dysfunction. Developmental Medicine & Child Neurology 2000, 42(6):368.
Keywords
Collections