Identificación de los perfiles del tutor como resultado del funcionamiento de la acción tutorial
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Publication date
2021
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Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM): Centro de Investigaciones y Servicios Educativos
Citation
León-Carrascosa, V., & Fernández-Díaz, M. J. (2021). Identificación de los perfiles del tutor como resultado del funcionamiento de la acción tutorial. Perfiles Educativos, 43(174), 114-131. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.174.59882
Abstract
La función tutorial favorece el desarrollo integral del individuo; pero para ello, los tutores deben presentar ciertas cualidades y competencias que derivan en diversas formas en su actividad educativa y tutorial. Esta investigación pretende identificar y analizar los perfiles de tutores atendiendo a la similitud de aspectos relativos a la planificación, las funciones del tutor, el desarrollo y la evaluación en la acción tutorial. Se trata de un estudio no experimental de carácter exploratorio. Se recoge información de un total de 401 tutores y 4,254 estudiantes de educación secundaria de la Comunidad de Madrid, España. Los resultados revelan cuatro perfiles de tutores con variedad de características en el desarrollo de sus funciones tutoriales. Se concluye que los centros tienen necesidad de establecer mecanismos de calidad para garantizar un buen funcionamiento de la acción tutorial a través del conocimiento de las realidades particulares y de los intereses de sus protagonistas.
Tutorial function favors the integral development of the individual; however, it is necessary that tutors present certain qualities and competencies which will, in consequence, derive in better educational and tutorial practices. The present research aims to identify and analyze the profiles of several tutors taking into account their similarities regarding such aspects as planning, functions, development and assessment. This is a non-experimental study of an exploratory nature. We gathered information from a total of 401 tutors and 4,254 secondary education students from Madrid, Spain. The results reveal four different tutor profiles with a variety of characteristics regarding the development of their tutorial functions. The conclusions reveal that educational centers need to establish quality mechanisms to guarantee the proper functioning of tutorial practices through the knowledge of the particular realities and interests of their students
Tutorial function favors the integral development of the individual; however, it is necessary that tutors present certain qualities and competencies which will, in consequence, derive in better educational and tutorial practices. The present research aims to identify and analyze the profiles of several tutors taking into account their similarities regarding such aspects as planning, functions, development and assessment. This is a non-experimental study of an exploratory nature. We gathered information from a total of 401 tutors and 4,254 secondary education students from Madrid, Spain. The results reveal four different tutor profiles with a variety of characteristics regarding the development of their tutorial functions. The conclusions reveal that educational centers need to establish quality mechanisms to guarantee the proper functioning of tutorial practices through the knowledge of the particular realities and interests of their students
Description
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