Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Paradisi porta—An Iconographic Analysis of Mary as a Humanity’s Mediator in the Light of Medieval Liturgical Hymns

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2023

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

MDPI
Citations
Google Scholar

Citation

Salvador-González, José María. «Paradisi Porta—An Iconographic Analysis of Mary as a Humanity’s Mediator in the Light of Medieval Liturgical Hymns». Religions 14, n.o 2 (20 de febrero de 2023): 284. https://doi.org/10.3390/rel14020284.

Abstract

This article aims to highlight the rich doctrinal meanings underlying the textual and iconic designation of the Virgin Mary as the gate of Heaven, a highly brilliant metaphor used by writers and artists to symbolize her saving mediation before her divine Son on behalf of humankind. To justify our interpretations of this textual and iconic symbol, we will proceed first by analyzing an abundant set of fragments of medieval liturgical hymns, which designate the Virgin Mary as the “gate of Paradise” (porta Paradisi) or “gate of Heaven” (ianua Coeli) and other expressions alluding to her power to facilitate the eternal salvation of the faithful. In a second step, we will analyze ten sculptural and pictorial artworks that represent Mary as the gate of celestial paradise or the mediator before God in favor of believers to facilitate their eternal salvation.</jats:p>
Este artículo tiene como objetivo resaltar los ricos significados doctrinales que subyacen a la designación textual e icónica de la Virgen María como puerta del Cielo, una metáfora sumamente brillante utilizada por escritores y artistas para simbolizar su mediación salvadora ante su divino Hijo en favor de la humanidad. Para justificar nuestras interpretaciones de este símbolo textual e icónico, procederemos primero analizando un abundante conjunto de fragmentos de himnos litúrgicos medievales, que designan a la Virgen María como la “puerta del Paraíso” (porta Paradisi) o “puerta del Cielo” ( ianua Coeli ) y otras expresiones aludiendo a su poder para facilitar la salvación eterna de los fieles. En un segundo paso, analizaremos diez obras de arte escultóricas y pictóricas que representan a María como puerta del paraíso celestial o mediadora ante Dios a favor de los creyentes para facilitar su salvación eterna.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

UCM subjects

Keywords

Collections