Teacher´s empathy in preschool education: a study on mexican educators

dc.contributor.authorVital Vaquier, Laura Margarita
dc.contributor.authorMartínez-Otero Pérez, Valentín
dc.contributor.authorGaeta González, Martha Leticia
dc.date.accessioned2024-02-07T15:44:32Z
dc.date.available2024-02-07T15:44:32Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractEmpathy, considered here as a teaching cognitive-emotional competence, is the ability to understand and share the emotional state of other people and constitutes a fundamental process for establishing positive personal interactions. In the school context, empathy allows teachers to improve their relationships with students in the classroom, and also to prevent situations of bullying and school violence starting with young children. The objective of the research that gave rise to this article was to analyze teachers´ empathy in preschool education, from a multidimensional perspective. Participants were 110 educators from four preschool-level centers located in different cities of the State of Puebla, Mexico. Cognitive and Affective Empathy Test (TECA) was used as it integrates two major dimensions: cognitive and emotional. Results show that most educators present average levels of empathy, characterized by flexible thinking, adaptability to different situations, tolerance, and ability to establish positive interactions with others. There are differences in dimensions of empathy depending on the school the professional belongs to, mainly in the way they see and understand empathy. Based on these data, training initiatives should be proposed to further develop empathy skill in preschool teachers in the Mexican context
dc.description.abstractLa empatía, considerada aquí como una competencia cognitivo-emocional docente, es la capacidad de entender y compartir el estado emocional de otras personas y constituye un proceso fundamental para establecer interacciones personales positivas. En el ámbito escolar, la empatía puede permitir a los docentes mejorar las relaciones con sus alumnos en el aula, además de prevenir situaciones de acoso y violencia escolar desde edades tempranas. El objetivo de la investigación que dio origen a este artículo fue analizar la empatía docente en educación preescolar, desde una visión multidimensional. Participaron 110 educadores de cuatro centros de nivel preescolar, ubicados en distintas ciudades del Estado de Puebla, México. Se utilizó el Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA) que integra dos dimensiones principales: cognitiva y emocional. Los resultados muestran que los educadores en su mayoría presentan niveles medios de empatía, caracterizada por un pensamiento flexible, adaptabilidad a diferentes situaciones, tolerancia y capacidad para establecer interacciones positivas con los otros. Existen diferencias en las dimensiones de empatía en relación al centro escolar de pertenencia; principalmente en adopción de perspectivas y comprensión empática. A partir de estos datos, se considera necesario plantear medidas formativas para un mayor desarrollo de la empatía en docentes de preescolar, en el contexto mexicano
dc.description.departmentDepto. de Estudios Educativos
dc.description.facultyFac. de Educación
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationVital, L. M., Martínez-Otero Pérez, V., Gaeta, M.L. (2020). Teacher´s empathy in preschool education: a study on Mexican educators. Educação e Pesquisa, 46(1), 1-16. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046219377
dc.identifier.doi10.1590/S1678-4634202046219377
dc.identifier.essn1678-4634
dc.identifier.issn1517-9702
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.1590/S1678-4634202046219377
dc.identifier.relatedurlhttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/5f6d39ae29995209af05ca81
dc.identifier.relatedurlhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7569170
dc.identifier.relatedurlhttps://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Teacher%C2%B4s+empathy+in+preschool+education%3A&author=Laura+Margarita+Vital+Vaquier&author=Valent%C3%ADn+Mart%C3%ADnez-Otero+P%C3%A9rez&author=Martha+Leticia+Gaeta+Gonz%C3%A1lez&publication_year=2020&journal=Educa%C3%A7ao+e+Pesquisa%3A+Revista+da+Faculdade+de+Educa%C3%A7%C3%A3o+da+Universidade+de+S%C3%A3o+Paulo&volume=46&issue=1&issn=1678-4634&hl=es
dc.identifier.relatedurlhttps://www.scielo.br/j/ep/a/Wdjpnbz56rZsHphJYT9HPKq/#
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/100061
dc.journal.titleEducaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
dc.language.isoeng
dc.page.final16
dc.page.initial1
dc.publisherUniversidade de São Paulo
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.cdu373.2
dc.subject.cdu159.942
dc.subject.cdu371.3
dc.subject.cdu371.13
dc.subject.keywordEmotional competences
dc.subject.keywordEmpathy
dc.subject.keywordTeacher
dc.subject.keywordChild education
dc.subject.keywordCompetencias emocionales
dc.subject.keywordEmpatía
dc.subject.keywordDocente
dc.subject.keywordEducación infantil
dc.subject.ucmEducación infantil
dc.subject.ucmInteligencia emocional
dc.subject.unesco5801 Teoría y Métodos Educativos
dc.subject.unesco5801.06 Evaluación de Alumnos
dc.titleTeacher´s empathy in preschool education: a study on mexican educators
dc.title.alternativeLa empatía docente en educación preescolar: un estudio con educadores mexicanos
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number46
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication9b122e3c-235f-4c9a-8df4-b6da864e2981
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9b122e3c-235f-4c9a-8df4-b6da864e2981

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
7569170.pdf
Size:
453.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections