Claves y documentos para un Virgilio posmoderno : los años ochenta del siglo XX en España
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2021
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional Autónoma de México
Citation
García Jurado, Francisco. «Claves y documentos para un Virgilio posmoderno: los años ochenta del siglo XX en España». Nova Tellus, vol. 39, n.o 1, enero de 2021, pp. 171-203. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2021.39.1.875.
Abstract
RESUMEN:
Los años ochenta del siglo xx miraron a Virgilio con una visión precisa y propia, inspirada por Nietzsche, y que podría definirse, básicamente, por la idea de la muerte (Broch), la enfermedad de la poesía (García Calvo), la conmemoración del bimilenario de su muerte (Colinas), su relectura poética en la clave de nuevas estéticas (Borges y Bernhard), el auge de la traducción en verso (Fontán Barreiro) y, finalmente, la relectura visual de su «Eneida» (Carlos Franco). Este trabajo se propone, mediante el análisis de una colección de los documentos que ilustran tales aspectos, dar cuenta de cómo el decenio de los años ochenta ha configurado una imagen particular de Virgilio.
ABSTRACT: In the eighties of 20th century, Vergil was interpreted from a precise and particular approach inspired by Nietzsche. This new vision could be categorized, basically, as the idea of death (Broch), the sickness of poetry (García Calvo), the commemoration (remembrance) of the bimillennium of his death (Colinas), his poetic rereading from a new aesthetics (Borges and Bernhard), the boom of verse translation (Fontán Barreiro) and, finally, the remarkable pictorial rereading of his «Eneida» (Carlos Franco). Therefore, this essay tries to give an account of a specific decade in Vergil̓s historical reception.
ABSTRACT: In the eighties of 20th century, Vergil was interpreted from a precise and particular approach inspired by Nietzsche. This new vision could be categorized, basically, as the idea of death (Broch), the sickness of poetry (García Calvo), the commemoration (remembrance) of the bimillennium of his death (Colinas), his poetic rereading from a new aesthetics (Borges and Bernhard), the boom of verse translation (Fontán Barreiro) and, finally, the remarkable pictorial rereading of his «Eneida» (Carlos Franco). Therefore, this essay tries to give an account of a specific decade in Vergil̓s historical reception.
Description
El presente trabajo se adscribe al proyecto de investigación “Diccionario Hispánico de la Tradición Clásica (dhtc)”. Proyecto FFI2017-83894-P.