El emprendimiento y la educación formal no universitaria en España: propuestas de acción para una educación emprendedora
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Publication date
2024
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Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing, ESIC
Citation
Fernández-Salinero Miguel, C. (2024). El emprendimiento y la educación formal no universitaria en España: propuestas de acción para una educación emprendedora. En, Alonso García, D. y López Sáez, P. (coords.), Emprendimiento en tres dimensiones: visión personal, educación y metodologías ágiles para crear tu start-up (pp. 67-84). Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing, ESIC.
Abstract
En este capítulo abordamos la educación emprendedora en el sistema educativo español, apoyándonos en cuatro pilares fundamentales:
• El carácter multidimensional del concepto de educación emprendedora.
• El marco normativo, educativo y no educativo, que regula la relación entre emprendimiento y educación en el contexto español.
• Los enfoques de desarrollo de la educación emprendedora en el sistema educativo nacional.
• Las metodologías didácticas actuales y derivadas de las pedagogías activas y ágiles utilizadas en la educación emprendedora.
Estos cuatro pilares nos permiten descubrir que la educación emprendedora se está convirtiendo en un objetivo del sistema educativo español, siguiendo las directrices de nuestro entorno europeo, que pretende desarrollar las diferentes unidades que conforman la competencia emprendedora, despertar el espíritu emprendedor de estudiantes y docentes para generar una cultura del emprendimiento, potenciar una inteligencia emprendedora, así como promover la iniciativa emprendedora interna (intraemprendimiento) y externa (empresarial); abordando estas temáticas en el currículo de la educación formal no universitaria desde enfoques indirectos, transversales y directos, combinables en algunos casos y en función de la etapa educativa y de la edad del alumnado receptor. Estos planteamientos se ven respaldados por una normativa nacional, educativa y no educativa, que se constituye en el marco regulador para su desarrollo. Abordamos también la educación emprendedora desde una perspectiva metodológica, descubriendo que las estrategias metodológicas activas, esto es, aquellas que se basan en el diseño de proyectos, en la resolución de problemas, en el trabajo colaborativo y socio-comunitario, en la simulación y el juego, así como en el pensamiento y en la emoción, son las identificadas como las más útiles para enfrentar procesos de enseñanza-aprendizaje emprendedores en el aula (física y virtual) y, que dentro de estas, las vinculadas a las pedagogías activas y ágiles son las que pueden llegar a convertirse en las más exitosas. En último término identificamos algunas luces y sombras al utilizar las metodologías activas en educación emprendedora. Destacamos a este respecto la motivación que despiertan, la exploración docente y el descubrimiento discente que promueven, así como la creatividad, la autonomía y la cooperación que favorecen. Todo ello siempre y cuando se seleccionen adecuadamente las metodologías en función de la etapa educativa y las características de las personas destinatarias, se forme al profesorado acerca de su uso y sobre el cambio de rol a desempeñar en este contexto (de instructor a teacherpreneur), se diseñen materiales apropiados, se desarrollen sistemas de evaluación rigurosos y, principalmente, se dé el protagonismo que merece a este tipo de educación en los planes de estudio y se reconozca que las y los estudiantes con los verdaderos protagonistas del proceso de enseñanza-aprendizaje emprendedor.
In this chapter, we examine entrepreneurial education within the Spanish educational system by drawing upon four fundamental pillars: • The multidimensional nature of the concept of entrepreneurial education. • The regulatory framework—both educational and non-educational—that structures the relationship between entrepreneurship and education in the Spanish context. • The principal approaches guiding the development of entrepreneurial education in the national education system. • Contemporary didactic methodologies derived from active and agile pedagogies currently employed in entrepreneurial education. These four pillars reveal that entrepreneurial education is progressively becoming a strategic objective within the Spanish educational system, in alignment with European directives. This trend aims to develop the various components that constitute entrepreneurial competence, to foster entrepreneurial spirit among students and teachers in order to cultivate a culture of entrepreneurship, to enhance entrepreneurial intelligence, and to promote both internal (intrapreneurial) and external (business-oriented) entrepreneurial initiative. These topics are integrated into the curriculum of non-university formal education through indirect, transversal, and direct approaches, which may, in some cases, be combined depending on the educational stage and the characteristics of the learner population. Such approaches are supported by national regulations—educational and otherwise—which constitute the overarching framework governing their implementation. The chapter also explores entrepreneurial education from a methodological standpoint, demonstrating that active methodological strategies—those grounded in project-based design, problem solving, collaborative and socio-community work, simulation and play, as well as cognitive and emotional processes—are identified as the most effective for fostering entrepreneurial teaching and learning processes in both physical and virtual classrooms. Within this set, methodologies associated with active and agile pedagogies emerge as particularly promising. Finally, we identify several strengths and limitations associated with the use of active methodologies in entrepreneurial education. Among the strengths, we underscore the motivation they elicit, the opportunities they create for teacher inquiry and student discovery, and the creativity, autonomy, and cooperation they encourage. These benefits, however, are contingent upon the appropriate selection of methodologies according to the educational stage and learner characteristics, the provision of adequate teacher training—particularly with regard to the shift in professional role from instructor to “teacherpreneur”—the design of suitable instructional materials, the development of rigorous assessment systems, and, above all, the recognition of the central role that entrepreneurial education should occupy within curricula. Ultimately, this implies acknowledging students as the true protagonists of entrepreneurial teaching and learning processes.
In this chapter, we examine entrepreneurial education within the Spanish educational system by drawing upon four fundamental pillars: • The multidimensional nature of the concept of entrepreneurial education. • The regulatory framework—both educational and non-educational—that structures the relationship between entrepreneurship and education in the Spanish context. • The principal approaches guiding the development of entrepreneurial education in the national education system. • Contemporary didactic methodologies derived from active and agile pedagogies currently employed in entrepreneurial education. These four pillars reveal that entrepreneurial education is progressively becoming a strategic objective within the Spanish educational system, in alignment with European directives. This trend aims to develop the various components that constitute entrepreneurial competence, to foster entrepreneurial spirit among students and teachers in order to cultivate a culture of entrepreneurship, to enhance entrepreneurial intelligence, and to promote both internal (intrapreneurial) and external (business-oriented) entrepreneurial initiative. These topics are integrated into the curriculum of non-university formal education through indirect, transversal, and direct approaches, which may, in some cases, be combined depending on the educational stage and the characteristics of the learner population. Such approaches are supported by national regulations—educational and otherwise—which constitute the overarching framework governing their implementation. The chapter also explores entrepreneurial education from a methodological standpoint, demonstrating that active methodological strategies—those grounded in project-based design, problem solving, collaborative and socio-community work, simulation and play, as well as cognitive and emotional processes—are identified as the most effective for fostering entrepreneurial teaching and learning processes in both physical and virtual classrooms. Within this set, methodologies associated with active and agile pedagogies emerge as particularly promising. Finally, we identify several strengths and limitations associated with the use of active methodologies in entrepreneurial education. Among the strengths, we underscore the motivation they elicit, the opportunities they create for teacher inquiry and student discovery, and the creativity, autonomy, and cooperation they encourage. These benefits, however, are contingent upon the appropriate selection of methodologies according to the educational stage and learner characteristics, the provision of adequate teacher training—particularly with regard to the shift in professional role from instructor to “teacherpreneur”—the design of suitable instructional materials, the development of rigorous assessment systems, and, above all, the recognition of the central role that entrepreneurial education should occupy within curricula. Ultimately, this implies acknowledging students as the true protagonists of entrepreneurial teaching and learning processes.
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