Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Hortus Conclusus—A Mariological Metaphor in Some Renaissance Paintings of the Annunciation in the Light of Medieval Liturgical Hymns

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2022

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

MDPI
Citations
Google Scholar

Citation

Salvador-González, José María. «Hortus Conclusus—A Mariological Metaphor in Some Renaissance Paintings of the Annunciation in the Light of Medieval Liturgical Hymns». Religions 14, n.o 1 (26 de diciembre de 2022): 36. https://doi.org/10.3390/rel14010036.

Abstract

This article seeks to shed light on the doctrinal meanings of the closed garden included in some Renaissance paintings of the Annunciation. To justify the iconographic interpretations that we will give of these paintings, we will base them on the analysis of many medieval liturgical hymns that poetically designate the Virgin Mary through the metaphorical expression hortus conclusus (closed garden) with which the Husband or Bridegroom requisites the Wife or Bride in the Song of Songs. We will divide our article into two parts as a strategy for analysis. First, we will analyze an extensive series of fragments of liturgical hymns that repeatedly praise Mary through this biblical metaphor. In the second part, we will examine some artistic representations of the Annunciation that, in the Italian Renaissance, depict a closed garden in the scene. From this double comparative analysis, textual and iconic, we will conclude that, in direct and essential correlation, those hymnic texts and those paintings clearly illustrate that the hortus conclusus is an eloquent symbol of the virginal divine motherhood of Mary and her perpetual virginity, as well as the excellence and fullness of her supernatural virtues and privileges.</jats:p>
Este artículo busca arrojar luz sobre los significados doctrinales del jardín cerrado incluido en algunas pinturas renacentistas de la Anunciación. Para justificar las interpretaciones iconográficas que daremos de estas pinturas, nos basaremos en el análisis de numerosos himnos litúrgicos medievales que designan poéticamente a la Virgen María a través de la expresión metafórica hortus conclusus (jardín cerrado) con el que el Esposo o Novio exige a la Esposa . o Novia en el Cantar de los Cantares . Dividiremos nuestro artículo en dos partes a modo de estrategia de análisis. En primer lugar, analizaremos una extensa serie de fragmentos de himnos litúrgicos que alaban repetidamente a María a través de esta metáfora bíblica. En la segunda parte examinaremos algunas representaciones artísticas de la Anunciación que, en el Renacimiento italiano, representan en escena un jardín cerrado. De este doble análisis comparativo, textual e icónico, concluiremos que, en correlación directa y esencial, esos textos himnarios y esas pinturas ilustran claramente que el hortus conclusus es un símbolo elocuente de la virginal maternidad divina de María y de su perpetua virginidad , como así como la excelencia y plenitud de sus virtudes y privilegios sobrenaturales.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

UCM subjects

Keywords

Collections