Transformación digital y metodológica de la formación profesional en la era pos-COVID

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2024

Authors
Noguera, Ingrid
Torres-Sánchez, Mónica
Pineda-Herrero, Pilar
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Murcia
Citations
Google Scholar
Citation
Noguera Fructuoso, I., Belando-Montoro, M. R., Torres Sánchez, M., & Pineda-Herrero, P. (2024). Transformación digital y metodológica de la formación profesional en la era pos-COVID . Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.563191
Abstract
En los últimos años, han existido distintas iniciativas para la modernización de la Formación Profesional (FP) al respecto de las estrategias docentes y el uso de tecnologías digitales. Este estudio tiene por objeto analizar la transformación digital y metodológica de la FP que la pandemia haya podido generar. Con este fin, se ha utilizado una metodología mixta secuencial, basada en una encuesta a profesorado de FP (N=158) y entrevistas a 11 coordinadores/as de ciclo durante el curso 2021-2022. Los resultados demuestran que el profesorado más innovador es mujer, joven y con participación en proyectos de innovación. También destaca el incremento a lo largo de la pandemia en la variedad de estrategias didácticas que el profesorado usa, con especial crecimiento del aprendizaje activo. Por último, existe un mayor uso de estrategias didácticas variadas tanto en la plataforma docente como en herramientas externas. En conclusión, la pandemia ha contribuido a impulsar una transformación que llevaba años tratando de activarse.
In recent years, there have been various initiatives for the modernisation of Vocational Education and Training (VET) with regard to teaching strategies and the use of digital technologies. This study aims to analyse the digital and methodological transformation of VET that the pandemic may have generated. To this end, a sequential mixed methodology has been used, based on a survey of VET teachers (N=158) and interviews with 11 cycle coordinators during the 2021-2022 academic year. The results show that the most innovative teaching staff are women, young and involved in innovation projects. Also noteworthy is the increase throughout the pandemic in the variety of teaching strategies used by the teaching staff, with particular growth in active learning. Finally, there is a greater use of varied teaching strategies both on the teaching platform and in external tools. In conclusion, the pandemic has contributed to a transformation that had been trying to be activated for years. Keywords: educational strategies; digitalisation; vocational education and training; modernisation; digitalisation; digitalisation.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Esta publicación es parte del proyecto de I+D+i -PID2020-112842RB-100- financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación. Agradecemos al Departament d’Educació de Cataluña y a la Fundación Bertelsmann su apoyo al proyecto, y en especial, en la recogida de datos. También agradecemos a la Dra. Anna Ciraso su apoyo en el análisis de datos. Bibliografía: • Adedoyin, O. B. y Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: The chal-lenges and opportunities. Interactive Learning Environments,31(2), 863-875. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180 • Amaechi, J. y Chinujinim, T. (2016). Strategies of effective teaching and learning practi-cal skills in technical and vocational training programmes in Nigeria. International Journal of Scientific Research Engineering & Technology, 5(12), 598-603. https://acjol.org/index.php/votej/article/view/381/393 • Avis, J. (2020). Introduction: Vocational education in the fourth industrial revolution: education and employment in a post-work age. En J. Avis (Ed.) Vocational education in the fourth industrial revolution. Education and employment in a post-work age (p. 1-18). Palgrave Macmillan. • Borden-Lanza, Y., Lores-Gómez, B., Usart-Rodríguez, M. y Colobrans-Delgado, J. (2023). Competencia digital y formación profesional en España: análisis documental sobre su regulación, propuestas y recomendaciones. Hachetetepé. Revista científica de Edu-cación y Comunicación, 26, 1-14. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1204 • Caixabank Dualiza (2023, 24 de marzo). Observatorio de la Formación Profesional. https://www.observatoriofp.com CaixaBank Dualiza y Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad (2022). Observatorio de la Formación Profesional en España. Informe 2022. Una nueva Ley de FP para unos nuevos tiempos. https://www.observatoriofp.com/downloads/2022/informe-completo-2022.pdf • Casal, L., Mariño, R., Barreira, E. M. y Fernández, J. del C. (2022). La competencia digital de los futuros docentes de formación profesional: usos y actitudes que determina-rán sus prácticas de enseñanza. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, 113–126. https://doi.org/10.6018/riite.522191 • Cedefop (2022). The future of vocational education and training in Europe. Volume 1: the changing content and profile of VET: epistemological challenges and opportunities. Pub-lications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2801/215705 • Comisión Europea (2020). Innovation and digitalisation: a report of the ET 2020 Working Group on Vocational Education and Training (VET). Eight insights for pioneering new approaches. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/25307 • Cox, D. (2022). Insights for delivering VET online. NCVER. https://www.ncver.edu.au/__data/assets/pdf_file/0034/9671056/Insights_into_delivering_VET_online.pdf • De la Cruz, G. (2021). Diseño tecno-pedagógico problematizador: Formación Profesional en tiempos de COVID-19. Ética y Tecnologías en la Sociedad Digital, 21(2), 326-348. http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.21154 • Echeverría, B. y Martínez, P. (2021). Perspectiva Internacional de la investigación sobre Formación Profesional en España. Educación XX1, 24(2), 231-256. https://doi.org/10.5944/ educXX1.28178 • Expósito, F. y Moreno, A. (2021). Una experiencia de éxito de la metodología ABP en Formación Profesional. Scientia Omnibus Portus, 1(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8180668.pdf • Féliz, L., Carrascal, S. y Anguita, J. M. (2022). Estilos de aprendizaje y enseñanza online en Formación Profesional. Estudio comparado España y República Dominicana. Revista Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles, 15(29), 60-75. https://doi.org/10.55777/rea.v15i29.4171 • García-de-Paz, S. y Santana, P. J. (2021). La transición a entornos de educación virtual en un contexto de emergencia sanitaria: Estudio de caso de un equipo docente en Formación Profesional Básica. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450791 • González, V. (2022). La innovación en Formación Profesional: el uso de las Escape Room. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 111-120. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12120I • Hippe, R., Razzali, W., Fiechel, L., Kreibich, L. y Sonigo, K. (2021). Changes of work and labor market movements on TVET since several years (30-32). Panel discus-sion. • En International Conference on Digitalization in Vocational Education and Training(pp. 30-32). https://www.giz.de/akademie/de/downloads/Conference-Digitalization-documentation.pdf • Hoffman, C. (2021). Conceptual approaches in piloting and dissemination of e-learning in TVET colleagues in Vietnam . Panel discussion.En International Conference on Digitalization in Vocational Education and Training (pp. 61-63). https://www.giz.de/akademie/de/downloads/Conference-Digitalization-documentation.pdf • Hume, S. y Griffin, T. (2021). The online delivery of VET during COVID19: part 1. Research report. NCVER. https://www.ncver.edu.au/__data/assets/pdf_file/0039/9667812/The-online-delivery-of-VET-during- COVID-19_part-1.pdf • ILO, Banco Mundial, UNESCO (2021). Skills development in the time of COVID-19: Taking stock of the initial responses in technical and vocational education and training. https://www.ilo.org/skills/areas/skills- training-for-poverty-reduction/WCMS_766557/lang--en/index.htm • Johnson, R.B., Onwuegbuzie, A.J. y Turner, L.A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1, 112-133. http://dx.doi.org/10.1177/1558689806298224 • Lopéz–Roldán, P. y Fachelli, S. (2017). Metodología de la investigación social cuantitativa. Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona. http://ddd.uab.cat/record/129382.Magetos, D., Kotsifakos, D. y Douligeris, C. (2022). Exploring the utilization of online open-source environments for mobile applications development in the Vocational Education and Training (VET) curriculum. En • M.E. Auer y T. Tsiatsos (Eds.), New Realities, Mobile Systems and Applications. IMCL 2021. Lecture Notes in Networks andSystems (225-236). https://doi.org/10.1007/978-3-030-96296-8_21 • • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). Plan de modernización de la Formación Profesional. Formando profesionales para el • futuro. https://www.todofp.es/dam/jcr:5d43ab06- 7cdf-4db6-a95c-b97b4a0e1b74/220720-plan-modernizacion-fp.pdf • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Datos y cifras. Curso escolar 2021-2022. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9311a59-9e97-45e6-b912-7efe9f3b1f16/datos-y-cifras- 2021-2022-espanol.pdf • Mirete, A. B., Maquillón, J. J., Mirete, L. y Rodríguez, R. A. (2020). Digital competence and university teachers’ conceptions about teaching. A structural causal model. Sustainability, 12, 4842. https://doi.org/10.3390/su12124842 • Moreno-Guerrero, A.-J., López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S. y López-Núñez, J.-A. (2021). Usabilidad y prospectiva del aprendizaje a distancia en Formación Profe-sional determinado por la competencia digital. Aula Abierta, 50(1), 471–480. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.471-480 • Noguera, I. y Valdivia, P. (2023). Teachers’ and students’ perspectives on the intensive use of technology for teaching and learning. Educar, 59(1), 213-229. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1551 • Nogueres, J. (2021). La Formació Professional en el marc de la pandèmia. Ambits de psicopedagogia i orientació, 54, 107-114. https://doi.org/10.32093/ambits.vi54.5012 • Quesada-Pallarès, C., Sánchez-Martí A., Ciraso-Calí A. y Pineda-Herrero P. (2019). Online vs. classroom learning: Examining motivational and self-regulated learning strategies among vocational education and training students. Frontiers in Psychology, 10, 2795. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02795 • OCDE (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learn-ers, TALIS. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en • OCDE (2021). Teachers and leaders in Vocational Education and Training. OECD Reviews of Voca-tional Education and Training. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/59d4fbb1-en • Pooja, M. (2021). Adopting digital technologies in Vocational Education at the time of crisis. Advances in Management, 14(1), 53-59. https://www.proquest.com/scholarly-journals/review-paper-adopting- digital-technologies/docview/2497237201/se-2 • Roselló, A. y Viera, M. (2022). La incidencia de la metodología de aprendizaje basado en proyectos en un aula de formación profesional para la prevención del abuso sexual en menores. EDETANIA, 61, 205-233. https://doi.org/10.46583/edetania_2022.61.839. • Schaap, H., van der Schaaf, M. y de Bruijn, E. (2017). Interactions in vocational educa-tion: negotiation of meaning of students and teaching strategies. Studies in Continuing Education, 39(1), 52-70. https://doi.org/10.1080/0158037X.2016.1234451 • Seyffer, S., Hochmuth M. y Frey A. (2022). Challenges of the coronavirus pandemic as an opportunity for sustainable digital learning in Vocational Education and Training (VET). Sustainability, 14(13), 7692. https://doi.org/10.3390/su14137692 Suárez-Guerrero, C., Ros-Garrido, A. y Lizandra, J. (2021). Aproximación a la com-petencia digital docente en la formación profesional. RED. Revista de Educación a Distancia, 67(21). http://dx.doi.org/10.6018/red.431821 • Wilson, R. (2019). Skills forecast in a rapidly changing world: through a glass darkly. En S. McGrath et al. (eds.), Handbook of vocational education and training (p. 3-21). Springer Nature Switzerland. • Zambrano, A. (2017). Diseño y validación de un cuestionario para el docente: Análisis de sus propiedades psicométricas. Revista Intersecciones Educativas, 2(7), 27-46. • Zhao, Y. y Ko, J. (2020). How do teaching quality and pedagogical practice enhance vocational student engagement? A mixed-method classroom observation approach. International Journal of Educational Management, 34(6), 987-1000. http://doi.org/10.1108/IJEM-11-2019-0393
Keywords
Collections