Análisis de referentes metodológicos para la elaboración de una taxonomía de animación funcional
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Official URL
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Publication date
2022
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Volume Title
Publisher
Raúl Eguizabal Maza
Citation
Ávila Muñoz, R., Clemente Mediavilla, J., y Pérez-Luque Maricalva, M. J. (2022). Análisis de referentes metodológicos para la elaboración de una taxonomía de animación funcional. Comunicación & Métodos, 4(2), 40-54. https://doi.org/10.35951/v4i2.165
Abstract
El uso de animaciones en el diseño de interfaces ha experimentado un incremento vertiginoso en los últimos años. La animación ha pasado de ser denostada por los expertos en usabilidad a ser un elemento fundamental a la hora de configurar el diseño visual de las aplicaciones para móviles. Baecker y Small desarrollan en 1990 la que está considerada como la primera taxonomía general de la animación en la interfaz, recogiendo los usos presentes en las primeras interfaces gráficas de usuario. En este artículo revisamos la metodología seguida por los pioneros y analizamos la perspectiva adoptada por otros autores que elaboran taxonomías posteriores. El objetivo es establecer el método para abordar la elaboración de una taxonomía que recoja las funciones que puede desempeñar la animación para mejorar la usabilidad y la experiencia de usuario en teléfonos móviles inteligentes equipados con pantalla táctil. El análisis pone de manifiesto la importancia de establecer un método que ayude a tomar decisiones en cuanto al nivel de granularidad de las categorías y su nomenclatura, así como la conveniencia de definir un proceso de validación que respalde la propuesta.
The use of animations in interface design has experienced a significant increase in recent years. Animation, criticised by usability experts in the past, has become a fundamental element in shaping the visual design of mobile applications. In 1990, Baecker and Small collected the emerging uses of animation present in the first graphical user interfaces, configuring what is considered to be the first general taxonomy of animation at the interface. In this article we review the methodology followed by the pioneers and analyse the perspective adopted by other authors who developed later taxonomies. The aim is to establish the method for approaching the development of a taxonomy that captures the roles that animation can play in improving usability and user experience on touchscreen smartphones. The analysis highlights the importance of establishing a method to help make decisions on the level of granularity and nomenclature of the categories, as well as the convenience of defining a validation process to support the proposal.
The use of animations in interface design has experienced a significant increase in recent years. Animation, criticised by usability experts in the past, has become a fundamental element in shaping the visual design of mobile applications. In 1990, Baecker and Small collected the emerging uses of animation present in the first graphical user interfaces, configuring what is considered to be the first general taxonomy of animation at the interface. In this article we review the methodology followed by the pioneers and analyse the perspective adopted by other authors who developed later taxonomies. The aim is to establish the method for approaching the development of a taxonomy that captures the roles that animation can play in improving usability and user experience on touchscreen smartphones. The analysis highlights the importance of establishing a method to help make decisions on the level of granularity and nomenclature of the categories, as well as the convenience of defining a validation process to support the proposal.












