Mediaciones instrumentales entre distintas culturas de aprendizaje musical

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2016

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Citations
Google Scholar
Citation
Casas‐Mas, A. (2016). Mediaciones instrumentales entre distintas culturas de aprendizaje musical. Mediaciones Sociales, 15, 151‐167. https://doi.org/10.5209/MESO.54548
Abstract
En el artículo se revisan las culturas de aprendizaje musical desde una mirada psicológica y social en distintos contextos tanto de tradición oral como escrita. La construcción de conocimiento y el uso de diferentes herramientas psicológicas de aprendizaje de acuerdo a los diferentes objetivos que sirven son analizadas desde el modelo socio‐histórico. Estableceremos la noción de continuo entre los polos de aprendizaje formal e informal y veremos lo que supone para el aprendizaje formal la comprensión y la ampliación de herramientas de mediación del aprendizaje informal musical en la cognición. Finalmente daremos algunas claves para facilitar el entendimiento de la cultura de aprendizaje informal y su incorporación a las instituciones educativas.
The article reviews the cultures of musical learning from a psychological and social perspective in different contexts of both oral and written tradition. The construction of knowledge and the use of different psychological tools of learning according to different objectives they serve are analyzed from the socio‐historical model. We establish the notion of continuum between formal and informal poles of learning. In addition, we reflect on what it means understanding and expanding mediation tools of informal musical learning in cognition. Finally, we also intend to facilitate the understanding of the informal musical learning and its inclusion to educational institutions.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias bibliográficas: • Blacking, J. [1976] (2006): ¿Hay música en el hombre? Madrid: Alianza. • Casas‐Mas, A. (2013). Las culturas de aprendizaje musical: concepciones, procesos y prácticas de aprendizaje en clásico, flamenco y jazz. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Tesis doctoral. • Casas‐Mas, A. (en prensa): “Developing an approach to the flamenco teaching‐learning culture: an innovative (traditional) learning”, en Leung, B. W. (ed.): Traditional musics in the modern world. Springer. • Casas‐Mas, A., Montero, I. Y Pozo, J. I. (2015): “El discurso sobre la práctica de un guitarrista de jazz semiprofesional. Estudio de caso de aprendizaje musical constructivo”, Journal of the International Association for the Study of Popular Music, vol. 5, nº 1, pp. 54‐80. DOI: http://dx.doi.org/10.5429/2079‐3871(2015)v5i1.5es • Casas, A. Y Pozo, J. I. (2008): “¿Cómo se utilizan las partituras en la enseñanza y aprendizaje de la música?”, Cultura y Educación, vol. 20, nº 1, pp. 49‐62. DOI: http://dx.doi.org/10.1174/113564008783781503 • Casas‐Mas, A., Pozo, J. I. Y MontERO, I. (2014): “The influence of music learning cultures on the construction of teaching‐learning conceptions”, British Journal of Music Education, vol. 31, nº 3, pp. 319‐342. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0265051714000096 • Casas‐Mas, A., Pozo, J. I. Y Scheuer, N. (2015): “Musical learning and teaching conceptions as sociocultural productions in classical, flamenco, and jazz cultures”, Journal of Cross‐Cultural Psychology, vol. 46, nº 9, pp. 1.191‐1.225. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0022022115603124 • Dunbar‐Hall, P. Y Wemyss, K. (2000): “The effects of the study of popular music on music education”, International Journal of Music Education, vol. 36, nº 1, pp. 23‐34. • Folkestad, G. (1998): “Musical learning as a cultural practice. As exemplified in computerbased creative music making”, en Sundin, B., McPherson, G. y Folkestad, G. (eds.): Children Composing. Malmö: Lund University / Malmö Academy of Music. • Folkestad, G. (2004). “A meta‐analytic approach to qualitative studies in music education: A new model applied to creativity and composition”, Bulletin of the Council for Research in Music Education, nº 161‐162, pp. 83‐90. • Folkestad, G. (2006). “Formal and informal learning situations or practices vs formal and informal ways of learning”, British Journal of Music Education, vol. 23, nº 2, pp. 135‐145. • Fornet‐Betancourt, R. (2004): Sobre el concepto de interculturalidad. México: Consorcio Intercultural. • Green, L. (2001/02): How popular musicians learn. A way ahead for music education. Aldershot: Ashgate. • Green, L. (2008): Music, informal learning and the school: A new classroom pedagogy. Aldershot: Ashgate. • Gruson, L. M. (1988). “Rehearsal Skill and musical competence: does practice make perfect?”, en Sloboda, J. A. (ed.): Generative processes in music: the psychology of performance, improvisation, and composition. New York: Oxford University, pp. 91‐112. • Hallam, S. (2007): Music psychology in education. London: University of London. • Hormigos, J. (2010): “Distribución musical en la sociedad de consumo: la creación de identidades culturales a través del sonido”, Comunicar, vol. XVII, p. 34, pp. 91‐98. DOI: https://doi.org/10.3916/C34‐2010‐02‐09 • Hultberg, C. (2002): “Approaches to music notation: the printed score as a mediator of meaning in western tonal tradition”, Music Education Research, vol. 4, nº 2, 185‐197. • Kingsbury, H. (1988): Music, talent and performance: A conservatory cultural system. Filadelfia: Temple University. • Lilliestam, L. (1996): “On playing by ear”, Popular Music, vol. 15, nº 2, pp. 195‐216. • Mcpherson, G. E. Y Gabrielsson, A. (2002): “From sound to sign”, en Parncutt, R. y McPherson, G. E. (eds.): The science and psychology of musical performance: Creative strategies for music teaching and learning. Oxford: Oxford University, pp. 99‐115. • Montero, I. (1989): Motivación de logro. Concepto y medida en el ámbito de la enseñanza media. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Tesis doctoral no publicada. • Muñoz Carrión, A. (2008): “El patrimonio cultural material y el inmaterial: buenas prácticas para su preservación”, Mediaciones Sociales, nº 3, pp. 495‐534. Disponible en https://goo.gl/poF92n. Consultado el 17 de agosto de 2016. • Musumeci, O. (2002): “Hacia una educación de conservatorio humanamente compatible”, en VV.AA.: Actas de la Segunda Reunión Anual de SACCoM. Quilmes. Disponible en https://goo.gl/QrCMI7. Consultado 3 de junio de 2016. • Nettl, B. (1995): Heartland excursions: ethnomusicologial reflections on schools of music. Illinois: University of Illinois. • Robinson, T. (2010): How popular musicians teach. Sheffield: University of Sheffield. Tesis doctoral no publicada. • Rodríguez, E. (2009): “Reflexiones en torno al mestizaje y sus implicaciones para la relación oralidad/escritura en el marco de la discusión intercultural”, Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 31, nº 2, pp. 187‐198. • Rogoff, B. (2012): “Learning without lessons: opportunities to expand knowledge”, Infancia y Aprendizaje, vol. 35, nº 2, pp. 233‐252. DOI: http://dx.doi.org/10.1174/021037012800217970 • Scribner, S. Y Cole, M. (1973): “Cognitive consequences of formal and informal education”, Science, vol. 182, pp. 553‐559. • Shah, S. M. (2006): “Popular music in Malaysia: education from the outsider”, International • Journal of Music Education, vol. 24, nº 2, pp. 132‐139. • Sperber, D. (2005): Explicar la cultura. Un enfoque naturalista. Madrid: Morata. • Trilla, J. (1997): “Relaciones entre la educación formal, la no formal y la informal”, en La educación fuera de la escuela. México: Ariel, pp. 187‐196. • UNESCO (2010): “Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Nomination file no. 00363”. Disponible en https://goo.gl/e9i6Rj. Consultado el 1 de abril de 2016. • Vallejo, P. (2008): Patrimonio musical de los Wagogo (Tanzania): contexto y sistemática. Madrid: Cyan. • Vygotski, L. S. [1931] (2000): Obras escogidas III: Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Madrid: Aprendizaje Visor. • Vygotski, L. S. Y Luria, A. R. [1930] (1993): Studies on the history of behaviaour: ape, primitive and child. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum. • Wang, J. C. Y Humphreys, J. T. (2009): “Multicultural and popular music content in an American music teacher education program”, International Journal of Music Education, vol. 27, nº 1, pp. 19‐36. • Wertsch, J. V. [1991] (1993): Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la acción mediada. Madrid: Visor. • Woody, R. H. (1999): “The relationship between explicit planning and expressive performance of dynamic variations in an aural modelling task”, Journal of Research in Music Education, vol. 47, nº 4, 331‐342.
Keywords
Collections