Approach to the early childhood education teacher’s specialised knowledge about length and its measurement in a collaborative context of professional development
dc.contributor.author | Ramírez García, Mónica | |
dc.contributor.author | Belmonte Gómez, Juan Miguel | |
dc.contributor.author | Pizarro, Noemi | |
dc.contributor.author | Joglar Prieto, Nuria | |
dc.date.accessioned | 2024-12-18T10:45:18Z | |
dc.date.available | 2024-12-18T10:45:18Z | |
dc.date.issued | 2021-11-18 | |
dc.description | Este trabajo se ha desarrollado en el marco del proyecto: “Conocimiento Especializado del profesorado de matemáticas y formación del profesorado” (RTI2018-096547-B-I00, del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, España). Asimismo, está vinculado a la Red MTSK, auspiciado por la Asociación Universitaria Iberoamericana de Posgrado (AUIP). FECYT -- CONOCIMIENTO ESPECIALIZADO DEL PROFESORADO DE MATEMATICAS Y FOR... This work has been developed in the framework of the project: "Conocimiento especializado del profesorado de matemáticas y formación del profesorado" [Specialised knowledge of mathematics teachers and teacher education] (RTI2018-096547-B-I00, of the Ministry of Science, Innovation and Universities, Spain). It is also linked to the MTSK Network, sponsored by the Ibero-American Postgraduate University Association (Asociación Universitaria Iberoamericana de Posgrado - AUIP). Referencias bibliográficas • Alsina, A. (2006). Cómo desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Octaedro-Eumo. • Alsina, A. (2020) La Matemática y su didáctica en la formación de maestros de Educación Infantil en España: crónica de una ausencia anunciada. La Gaceta de la RSME, 30(2), 373-387. • Arteaga, B. & Macías, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en Educación Infantil. UNIR. • Ball, D.L., & Bass, H. (2000). Interweaving content and pedagogy in teaching and learning to teach: Knowing and using mathematics. In J. Boaler (Ed.) Multiple Perspectives on Mathematics of Teaching and Learning. (pp. 83-104). Ablex. • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554 • Baumfield, V., & Butterworth, M. (2007). Creating and translating knowledge about teaching and learning in collaborative school-university research partnerships: An analysis of what is exchanged across the partnerships, by whom and how. Teachers and Teaching: Theory and practice, 13(4), 411-427. https://doi.org/10.1080/13540600701391960 • Belmonte, J.M. (2005). La construcción de magnitudes lineales en Educación Infantil. En M.C. Chamorro (coord.), Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil (pp. 315-345). Pearson. • Briand, J. y Chevalier, M.C. (1995). Les enjeux dans la relation didactique. Hartier. • Brousseau, G. (1991). Théorie des situations didactiques. La Pensée Sauvage. • Buys, K. & Veltman, A. (2008). Measurement In Kindergarden 1 and 2. In Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Buys, K. (Eds.), Young children learn measurement and geometry: A learning-teaching trajectory with intermediate attainment targets for the lower grades in primary school. Brill Sense. • Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M.C. (2018). The mathematics teacher's specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981 • Chamorro, M. C. & Belmonte, J. M. (1988). El problema de la medida. Didáctica de las magnitudes lineales. Síntesis. • Clements, D. H. (2010). Teaching length measurement: Research challenges. School Science and Mathematics, 99(1), 5-11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17440.x • Clements, D. H., & Sarama, J. (2014). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge. • Clements, D. H., & Stephan, M. (2004). Measurement in pre-K to grade 2 mathematics. In D.H. Clements, J. Sarama & A.M. DiBiase (Eds.), Copley, J. V. (2017). Putting Essential Understanding of Geometry and Measurement Into Practice in Prekindergarten-grade 2. NCTM, National Council of Teachers of Mathematics. • Erickson, F. (2006) Definition and analysis of data from videotape: some research procedures and their rationales. En J. Green, G. Camili y P. Elmore (Eds.). Handbook of complementary methods in education research. (pp. 177-191). American Educational Research Association • Fernández, M. & Mantecón, J. (2018). El número en la construcción de las magnitudes lineales. Magnitudes de Longitud, Peso, Capacidad, Tiempo. En C. Muñoz- Catalán & J. Carrillo (eds.), Didácticas de las Matemáticas para maestros de Educación infantil. (pp. 157-159). Paraninfo. • Gergen, K. (2001). Self-narration in social life. In M. Wetherell, S. Taylor y S.J. Yates Eds.) Discourse theory and practice.(pp. 247-259). Sage. • Hargreaves, A., & Fullan, M. (2014). Capital Profesional. Morata. • Latorre A., del Rincón, D. & Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencia. • Lupiñez, J & Castro. E. (2017). Medida. En, Castro, E. y Castro, E. (eds.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación infantil. (pp. 203-204). Pirámide. • Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the US. Lawrence Erlbaum. • McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35(3), 357-382. https://doi.org/10.1080/03057640500319065 • Muñoz-Catalán, M. C., Liñán-García, M. M., & Ribeiro, M. (2017). El conocimiento especializado para enseñar la operación de resta en Educación Infantil. Cadernos de Pesquisa, 24, 4-19. http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24nespecialp4-19 • Muñoz-Catalán, M. C., Joglar, N., Ramírez, M., Escudero, A. M., Aguilar, Á. & Ribeiro, C. M. (2019). El conocimiento especializado del profesor de infantil desde el aula de matemáticas. En Badillo, E., Climent, N., Fernández, C., & González, M. T. (eds.). Investigación sobre el profesor de matemáticas: práctica de aula, conocimiento, competencia y desarrollo profesional (pp. 63-84). Ediciones Universidad Salamanca. • Muñoz-Catalán, M. C., Joglar-Prieto, N., Ramírez, M., & Codes, M. (in press a) MTSK desde la perspectiva del profesor de Educación Infantil: foco en el dominio matemático. • Muñoz-Catalán, M. C., Ramírez-García, M., Joglar-Prieto, N. y Carrillo, J. (2021). Mathematics Teachers' Specialized Knowledge to Promote Algebraic Thinking in Early Childhood Education as from a task of additive decomposition. Journal for the Study of Education and Development (RIYA). https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1946640 • Nolla de Celis, A., Cerisola, A., Fernández, B., y Muñoz, R. (2021). La formación inicial de los maestros en Matemáticas y su Didáctica. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 96 (35.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.85882. • Oppermann, E., Anders, Y. & Hachfeld, A. (2016). The influence of preschool teachers' content knowledge and mathematical ability beliefs on their sensitivity to mathematics in children's play. Teaching and Teacher Education, 58, 174-184. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.004 • Parks, A. N., & Wager, A. A. (2015). What knowledge is shaping teacher preparation in early childhood mathematics? Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(2), 124-141. https://doi.org/10.1080/10901027.2015.1030520 • Pérez Serrano, G. (2014). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I Método. La Muralla. • Roschelle, J. (2000). Choosing and using video equipment for data collection. En A. Kelly & R. Lesh (Eds.), Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education (pp. 709-729). Lawrence Erlbaum. • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge for growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004 • Scheiner, T., Montes, M. A., Godino, J. D., Carrillo, J., & Pino-Fan, L. R. (2019). What Makes Mathematics Teacher Knowledge Specialized? Offering Alternative Views. International Journal of Science and Mathematics Education, 17 (1), 153-172. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9859-6 • Schoenfeld, A. (2000). Models of the teaching process. Journal of Mathematical Behavior, 18(3), 243-261. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(99)00031-0 • Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Elia, I. (2011). Kindergartners' performance in length measurement and the effect of picture book reading. ZDM Mathematics Education, 43, 621-635. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0331-8 • Zeichner, K. (2010), Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college- and university-based teacher education. J. Teacher Educ, 6, 89-99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671 | |
dc.description.abstract | Antecedentes: para enseñar matemáticas en Educación Infantil consideramos que se necesita un conocimiento sólido y riguroso. Investigadores en Educación Matemática hacen un llamamiento a la caracterización de este conocimiento especializado. Objetivos: avanzar en la caracterización del conocimiento que el maestro de Infantil necesita para diseñar e implementar actividades sobre longitud y su medida. Diseño: considerando el modelo analítico Mathematics Teachers’ Specialised Knowledge y partiendo de una revisión de la literatura sobre enseñanza de medida longitud en Educación Infantil, nos aproximamos, utilizando una metodología cualitativa e interpretativa, al conocimiento especializado del maestro de Educación Infantil desde dos ángulos: el conocimiento que formadores-investigadores consideran que el maestro necesita movilizar para diseñar la actividad, y el conocimiento movilizado por maestras cuando reflexionan sobre esa actividad. Contexto y participantes: la investigación tuvo lugar en 2019 en un contexto de desarrollo profesional colaborativo en el que participaron 4 formadores y 2 maestras. Recolección de datos y análisis: Las sesiones colaborativas fueron grabadas en vídeo. Todos los análisis fueron triangulados por los autores del trabajo. Resultados: los formadores dan importancia al conocimiento matemático de los contenidos y a teorías de enseñanza-aprendizaje. Las reflexiones de las maestras siempre parten de las características y acciones de los estudiantes, incluyendo aspectos emocionales. Conclusiones: el trabajo conjunto enriquece a ambos grupos y permite una caracterización del conocimiento entretejiendo lo teórico y formal con lo intuitivo y empírico, lo cual redundará en la formación inicial del profesorado de infantil. | |
dc.description.abstract | Background: To teach mathematics in early childhood education, we consider that solid and rigorous knowledge is needed. Researchers in mathematics education call for the characterisation of this specialised knowledge. Objectives: To advance in characterising the knowledge that the early childhood education teacher needs to design and implement activities on length and its measurement. Design: Considering the mathematics teachers' specialised knowledge analytical model and starting from a review of the literature on length measurement teaching in early childhood education, we approach using a qualitative and interpretative methodology, the specialised knowledge of the early childhood education teacher from two angles: the knowledge that educators-researchers consider that the teacher needs to mobilise to design the activity, and the knowledge mobilised by teachers when they reflect on that activity. Settings and participants: The research took place in 2019 in a context of collaborative professional development with four educators and two teachers. Data collection and analysis: The collaborative sessions were recorded on video. All analyses were triangulated by the authors of the study. Results: Teachers' educators give importance to mathematical knowledge of the contents and teaching-learning theories. Teachers' reflections always start from the students' characteristics and actions, including the emotional aspects. Conclusions: Working together enriches both groups and allows to characterise the knowledge by interweaving theoretical and formal elements with intuitive and empirical elements, which improves the initial education of the early childhood teacher. | |
dc.description.department | Depto. de Didáctica de las Ciencias Experimentales , Sociales y Matemáticas | |
dc.description.faculty | Fac. de Educación | |
dc.description.refereed | TRUE | |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (España) | |
dc.description.sponsorship | Asociación Universitaria Iberoamericana de Posgrado (AUIP) | |
dc.description.status | pub | |
dc.identifier.citation | Ramírez-García, M., Belmonte, J. M., Pizarro, N., & Joglar-Prieto, N. (2021). Approach to the early childhood education teacher’s specialised knowledge about length and its measurement in a collaborative context of professional development. Acta Scientiae, 23(7), 120-147. https://doi.org/10.17648/ACTA.SCIENTIAE.6311 | |
dc.identifier.doi | 10.17648/acta.scientiae.6311 | |
dc.identifier.issn | 2178-7727 | |
dc.identifier.officialurl | https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6311 | |
dc.identifier.relatedurl | https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/61c783116e227a5e5cbf94f4 | |
dc.identifier.relatedurl | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85121025968&origin=resultslist | |
dc.identifier.relatedurl | https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Approach+to+the+early+childhood+education+teacher%27s+specialised+knowledge+about+length+and+its+measurement+in+a+collaborative+context+of+professional+development&author=Ram%C3%ADrez-Garc%C3%ADa%2C+M.&author=Belmonte%2C+J.M.&author=Pizarro%2C+N.&author=Joglar-Prieto%2C+N.&publication_year=2021&journal=Acta+Scientiae&volume=23&issue=7&pages=120-147&doi=10.17648/ACTA.SCIENTIAE.6311&issn=2178-7727&hl=es | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14352/112887 | |
dc.issue.number | 7 | |
dc.journal.title | Acta Scientiae | |
dc.language.iso | spa | |
dc.page.final | 147 | |
dc.page.initial | 120 | |
dc.publisher | Universidade Luterana do Brasil | |
dc.relation.projectID | RTI2018-096547-B-I00 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | en |
dc.rights.accessRights | open access | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject.cdu | 371.12 | |
dc.subject.cdu | 51 | |
dc.subject.cdu | 373.2 | |
dc.subject.cdu | 331.36 | |
dc.subject.cdu | 51:373.3 | |
dc.subject.cdu | 51:372.8 | |
dc.subject.cdu | 37.012 | |
dc.subject.keyword | Desarrollo profesional | |
dc.subject.keyword | Educación matemática | |
dc.subject.keyword | Educación Infantil | |
dc.subject.keyword | Medida de longitud | |
dc.subject.keyword | Construcción de magnitudes | |
dc.subject.keyword | Professional development | |
dc.subject.keyword | Mathematics education | |
dc.subject.keyword | Early childhood education | |
dc.subject.keyword | Length measurement | |
dc.subject.keyword | Construction of magnitudes | |
dc.subject.ucm | Matemáticas (Matemáticas) | |
dc.subject.ucm | Educación infantil | |
dc.subject.ucm | Enseñanza de las Matemáticas | |
dc.subject.ucm | Formación del profesorado | |
dc.subject.ucm | Métodos de investigación en educación | |
dc.subject.unesco | 12 Matemáticas | |
dc.subject.unesco | 5803 Preparación y Empleo de Profesores | |
dc.subject.unesco | 5899 Otras Especialidades Pedagógicas | |
dc.title | Approach to the early childhood education teacher’s specialised knowledge about length and its measurement in a collaborative context of professional development | |
dc.title | Aproximación al conocimiento especializado del maestro de educación infantil sobre la longitud y su medida en un contexto colaborativo de desarrollo profesional | |
dc.type | journal article | |
dc.type.hasVersion | VoR | |
dc.volume.number | 23 | |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | e41385aa-f633-491a-b996-2d8fe80992b1 | |
relation.isAuthorOfPublication | c0c9fb6f-c7d1-459f-89f1-a057dfafab6b | |
relation.isAuthorOfPublication | be27f83c-4772-4c3c-a6e4-b565a97e4bac | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | e41385aa-f633-491a-b996-2d8fe80992b1 |
Download
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- 2021_MTSK Infantil Medida Longitud_ES.pdf
- Size:
- 356.26 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format