Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The innovation competence profile of teachers in higher education institutions

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2021

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Taylor & Francis
Citations
Google Scholar

Citation

Fernández-Cruz, F.J. &. Rodríguez-Legendre, F.J. (2021). The innovation competence profile of teachers in higher education institutions, Innovations in Education and Teaching International, 59(6), 634-645. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1905031 (Print ISSN: 1470-3297 Online ISSN: 1470-3300)

Abstract

The institutional drive to implement innovation in higher education institutions, in line with the goals of the European Higher Education Area, is insufficient to achieve the effective implementation, as it is conditioned by a number of factors, most importantly, the motivation and training of university teachers. This study aims to analyse the level of innovation competence among teachers of higher education, establishing a framework adapted to the university environment and creating a questionnaire to determine the innovation competence profile of teachers. A sample of 1,404 teachers in Spain, Mexico and Bolivia was used to conduct a comparative study of their innovation skills and resources which will aid the development of possible strategies for improvement. The results will facilitate decision-making in designing training policies to raise the level of innovation competence among university teaching staff and the adaptation of the teaching/learning process for the acquisition of 21st century competences.
La exigencia institucional de implantar la innovación en el área educativa universitaria, planteada desde el Espacio Europeo de Educación Superior, no es suficiente para lograr su funcionamiento efectivo, ya que la misma está condicionada por varios factores, entre los cuales es fundamental la motivación y formación del profesor universitario. Para tal fin, este estudio pretende analizar el nivel competencial en los profesores de educación superior, estableciendo un marco de referencia adaptado al ámbito universitario y realizando un cuestionario que permita identificar el perfil competencial innovador de los docentes. Para ello, se ha contado con una muestra de 1.404 profesores de España, México y Bolivia, con el objeto de hacer un estudio comparativo de sus recursos y destrezas innovadoras que permitan establecer posibles estrategias de mejora. Entre otros datos, los resultados más relevantes indican que más del 60% de la muestra presentan un nivel “Muy bajo” o “Bajo” en cuanto a la posesión y desempeño de la competencia innovadora. A su vez, un número superior al 70% de los encuestados concluyen que la ayuda proporcionada por sus instituciones de educación superior para el desarrollo de la innovación es insuficiente. Como conclusión, este estudio permitirá tomar decisiones en política de formación para mejorar el perfil innovador de los docentes universitarios y la adaptación del proceso de aprendizaje a las competencias del siglo XXI.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Keywords

Collections