Diseño y Validación de un Instrumento para Evaluar el Perfil Competencial Innovador del Docente Universitario

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2022

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
UAM Ediciones
Citations
Google Scholar
Citation
Fernández-Cruz, F. J. ., & Rodríguez-Legendre, F. L. (2022). Diseño y Validación de un Instrumento para Evaluar el Perfil Competencial Innovador del Docente Universitario. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 21(1), 21–46. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.002
Abstract
Existen escasas investigaciones que traten de definir, diseñar propuestas metodológicas y validar herramientas para el estudio del perfil competencial innovador del docente universitario. El presente trabajo tiene como objetivo preparar un cuestionario técnica y teóricamente sólido para evaluarlo, que incluyera las características técnicas necesarias para cualquier buen instrumento de medición, especialmente la validación del constructo. En este sentido, después de diseñar y desarrollar la validez de contenido a través de juicio de expertos, se aplicó a 1.404 profesores de universidades de Bolivia, España y México. Posteriormente se analizó su fiabilidad y la validez de constructo a través de Modelos de Ecuaciones Estructurales. Los resultados obtenidos permiten encontrar una fiabilidad excelente, tanto en el cuestionario total como en sus dimensiones (alfa de Cronbach=0,982) y un AFE (oblicua/Promax) de 9 factores consistentes, unipolares y robustos, con un 70,265% de varianza total explicada. Finalmente, el AFC dio un modelo de medición final bastante parsimonioso y altamente satisfactorio (CFI=0,910; RMSEA=0,053; Hoelter=305; PRATIO=0,937). En conclusión, se puede afirmar que se ha contribuido al campo de la ciencia con un cuestionario válido y fiable para medir el perfil competencial innovador del docente universitario.
There is not much research that attempts to define, design methodological proposals and validate tools for the study of the innovative competence profile of university teachers. The present work aims to prepare a technically and theoretically sound questionnaire to assess it, which includes the technical characteristics necessary for any good measurement instrument, especially the validation of the construct. In this sense, after designing and developing the content validity through expert judgment, it was applied to 1,404 professors from universities in Bolivia, Spain and Mexico. Subsequently, its reliability and construct validity were analyzed through Structural Equation Modeling. The results obtained show excellent reliability, both in the total questionnaire and in its dimensions (Cronbach's alpha=0.982) and an EFA (oblique/Promax) of 9 consistent, unipolar and robust factors, with 70.265% of total variance explained. Finally, the CFA gave a fairly parsimonious and highly satisfactory final measurement model (CFI=0.910; RMSEA=0.053; Hoelter=305; PRATIO=0.937). In conclusion, it can be affirmed that we have contributed to the field of science with a valid and reliable questionnaire to measure the innovative competence profile of university teachers.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias: • Abadía, A. R., Bueno, C., Ubieto-Artur, M. I., Márquez, D., Sabaté, S., Jorba, H. y Pagès, T. (2015). Competencias del buen docente universitario. Opinión de los estudiantes. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 363-390. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5453 • Area, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005 • Asbari, M., Purwanto, A., Ong, F., Mustikasiwi, A., Maesaroh, S., Mustofa, M., Hutagalung, D. y Andriyani, Y. (2020). Impact of hard skills, soft skills and organizational culture: Lecturer innovation competencies as mediating. Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 101-121. • Aznar-Mas, L., Pérez-Peñalver, M., Montero-Fleta, B., González-Ladrón de Guevara, F., Marín-García, J. y Atarés-Huerta, L. (2016). Indicadores de comportamiento de la competencia de innovación en el ámbito académico y en el profesional: revisión de la literatura. En VVAA., Conference proceedings InRed 2016 (pp. 1257-1268). Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4389 • Berdrow, I. y Evers, F. T. (2010). Bases of competence: an instrument for self and institutional assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(4), 419-434. https://doi.org/10.1080/02602930902862842 • Byrne, B. (2016). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315757421 • Cárdenas, C., Farías, G. M. y Méndez, G. (2017). ¿Existe relación entre la gestión administrativa y la innovación educativa?: Un estudio de caso en educación superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 19-35. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.002 • Castela, B., Ferreira, F., Ferreira, J. y Marques, C. (2018). Assessing the innovation capability of small-and medium-sized enterprises using a non-parametric and integrative approach. Management Decision, 56(6), 1365-1383. https://doi.org/10.1108/MD-02-2017-0156 • Chang, Y., Eklund, T., Kantola, J. I. y Vanharanta, H. (2009). International creative tension study of university students in South Korea and Finland. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 19(6), 528-543. https://doi.org/10.1002/hfm.20182 • Chang, Y., Kantola, J. y Vanharanta, H. (2007). A study of creative tension of engineering students in Korea. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 17(6), 511-520. https://doi.org/10.1002/hfm.20090 • Cortada de Kohan, N. C. (1999). Teorías psicométricas y construcción de tests. WorldScientific Publishing Co. • Culot, G., Orzes, G. y Sartor, M. (2019). Integration and scale in the context of Industry 4.0: the evolving shapes of manufacturing value chains. IEEE Engineering Management Review, 47(1), 45-51. https://doi.org/10.1109/EMR.2019.2900652 • Cupani, M. (2012). Análisis de ecuaciones estructurales: Conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 2(1), 186-199. • Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., Fernando Goñi-Cruz, F., Román-Cao, E., MontesCastillo, M. M. y Gallegos-Santiago, E. (2021). Innovación educativa con TIC en universidades latinoamericanas: Estudio multipaís. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 145-161. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009 • Drejer, A. (2001). How can we define and understand competencies and their development? Technovation, 21(3), 135-146. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(00)00031-6 • Durana, P., Kral, P., Stehel, V., Lazaroiu, G. y Sroka, W. (2019). Quality culture of manufacturing enterprises: A possible way to adaptation to Industry 4.0. Social Sciences, 8(4), 124. https://doi.org/10.3390/socsci8040124 • Edwards-Schachter, M., García-Granero, A., Sánchez-Barrioluengo, M., Quesada-Pineda, H. y Amara, N. (2015). Disentangling competences: Interrelationships on creativity, innovation and entrepreneurship. Thinking Skills and Creativity, 16, 27-39. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.11.006 • Fernández, R. M. y Sánchez, A. R. (2017). Adolescencia digitalizada: Una mirada desde la pedagogía. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 2(5), 29-31. https://doi.org/10.15304/ricd.2.5.3700 • Fernández-Cruz, F. J. y Rodríguez-Legendre, F. J. (2021). The innovation competence profile of teachers in higher education institutions. Innovations in Education and Teaching International. https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1905031 • Fullan, M. (2020). Learning and the pandemic: What’s next? Prospects, 49(1), 25-28. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09502-0 • García-Gómez, R. J. y Escudero, J. M. (2021). Innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 5-12. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4 • García, J. S. y Velásquez, J. R. (2013). Variables para la medición de las capacidades de innovación tecnológica en instituciones universitarias. Revista Ciencias Estratégicas, 22(30), 267-284. • Gunasekaran, A., Subramanian, N. y Ngai, E. (2019). Quality Management in the 21st century enterprises: Research pathway towards Industry 4.0. International Journal of Production Economics, 207, 125-129. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.09.005 • Hair, J., Black, W., Babin, A. y Anderson, R. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Pearson. • Haseeb, M., Hussain, H. I., Ślusarczyk, B. y Jermsittiparsert, K. (2019). Industry 4.0: A solution towards technology challenges of sustainable business performance. Social Sciences, 8(5), 154-169. https://doi.org/10.3390/socsci8050154 • Hayduk, L. A. (1996). LISREL issues, debates and strategies. JHU Press. • Hendarman, A. F. y Cantner, U. (2018). Soft skills, hard skills, and individual innovativeness. Eurasian Business Review, 8(2), 139-169. https://doi.org/10.1007/s40821-017-0076-6 • Iñurrategi, N., Martínez, A. y Muela, A. (2021). Diseño y validación de un cuestionario (CAA) sobre la facilitación del desarrollo de la competencia aprender a aprender en el profesorado Universitario. Anales de Psicología, 37(2), 298-310. https://doi.org/10.6018/analesps.345151 • Jiménez-Jiménez, D. y Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64(4), 408-417. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.09.010 • Kantola, J., Karwowski, W. y Vanharanta, H. (2005). Creative tension in occupational work roles: a dualistic view of human competence management methodology based on soft computing. Ergonomia IJE & HF, 27(4), 273-286. • Keinänen, M., Ursin, J. y Nissinen, K. (2018). How to measure students’ innovation competences in higher education: Evaluation of an assessment tool in authentic learning environments. Studies in Educational Evaluation, 58, 30-36. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.007 • Klaeijsen, A., Vermeulen, M. y Martens, R. (2018). Teachers’ innovative behaviour: The importance of basic psychological need satisfaction, intrinsic motivation, and occupational self-efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(5), 769-782. https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1306803 • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. • Lee, H. y Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of management information systems, 20(1), 179-228. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045756 • Lerouge, C., Newton, S. y Blanton, J. E. (2005). Exploring the systems analyst skill set: Perceptions, preferences, age, and gender. Journal of Computer Information Systems, 45(3), 12-23. • Lévy-Mangin, J. P. y Varela, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales. Netbiblo. Lund, H. B. y Karlsen, A. (2020). The importance of vocational education institutions in manufacturing regions: adding content to a broad definition of regional innovation systems. Industry and Innovation, 27(6), 660-679. https://doi.org/10.1080/13662716.2019.1616534 • Makatsoris, C. (2009). An information and communication technologies–based frame-work for enhancing project management education through competence assessmentand development. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries,19(6), 544- 567. https://doi.org/10.1002/hfm.20183 • Malik, A. (2019). Creating competitive advantage through source basic capital strategic humanity in the industrial age 4.0. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 4(1), 209-215. • Miller, K., Schell, J., Ho, A., Lukoff, B. y Mazur, E. (2015). Response switching and selfefficacy in peer instruction classrooms. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 11(1), art. 010104. https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.11.010104 • Mulaik, S. A., James, L. R., Van Alstine, J., Bennett, N., Lind, S. y Stilwell, C. D. (1989). Evaluation of goodness-of-fit indices for structural equation models. Psychological Bulletin, 105(3), 430-445. https://doi.org/10.1037/0033-2909.105.3.430 • Muscio, A. y Ciffolilli, A. (2020). What drives the capacity to integrate Industry 4.0 technologies? Evidence from European R&D projects. Economics of Innovation and New Technology, 29(2), 169-183. https://doi.org/10.1080/10438599.2019.1597413 • NPDL. (2020). La educación reimaginada: El futuro del aprendizaje. Unesco. • Pagés, T., Hernández, C., Abadía, A. R., Bueno, C., Ubieto-Artur, I., Márquez Cebrián, M., Sabaté Diaz, S. y Jorba Noguera, H. (2016). La innovación como competencia docente en la universidad: innovación orientada a la mejora de aprendizaje. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació, 34(1), 33-43. https://doi.org/10.51698/aloma.2016.34.1.33-43 • Parida, V., Sjödin, D. y Reim, W. (2019). Reviewing literature on digitalization, business model innovation, and sustainable industry: Past achievements and future promises. Sustainability, 11(2), 391. https://doi.org/10.3390/su11020391 • Pérez-Peñalver, M. J., Aznar-Mas, L. E. y Montero Fleta, B. (2018). Identification and classification of behavioural indicators to assess innovation competence. Journal of Industrial Engineering and Management, 11(1), 87-115. https://doi.org/10.3926/jiem.2552 • Pérez-Peñalver, M. J., Aznar-Mas, L. E. y Watts, F. (2012). To adapt or to die when leaving the university: To promote innovation competence may be the key. En VVAA., Actas del congreso internacional de tecnología, educación y desarrollo (pp. 2731-2736). INTED. • Ramos, G., Chiva, I. y Gómez, M. B. (2017). Las competencias básicas en la nueva generación de estudiantes universitarios: Una experiencia de Innovación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 37-55. https://doi.org/10.4995/redu.2017.5909 • Remesal, A., Colomina, R., Mauri, T. y Rochera, M. J. (2017). Uso de cuestionarios online con feedback automático para la e-innovación en el alumnado universitario. Comunicar, 51, 51-60. https://doi.org/10.3916/C51-2017-05 • Roig-Vila, R. (2017). Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Octaedro. • Ruiz-Torres, A. J., Cardoza, G., Kuula, M., Oliver, Y. y Rosa-Polanco, H. (2018). Logistic services in the Caribbean region: An analysis of collaboration, innovation capabilities and process improvement. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 31(3), 534- 552. https://doi.org/10.1108/ARLA-03-2017-0078 • Sangrá, A., Raffaghelli, J. E. y Guitert‐Catasús, M. (2019). Learning ecologies through a lens: Ontological, methodological and applicative issues. A systematic review of the literature. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1619-1638. https://doi.org/10.1111/bjet.12795 • Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A. y Dezi, L. (2018). The internet of things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change, 136, 347-354. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.02.034 • Teichler, U. (2009). Sistemas comparados de educación superior en Europa: Marcos conceptuales, resultados empíricos y perspectiva de futuro. Octaedro. • Tena, M. (2010). Aprendizaje de la competencia creatividad e innovación en el marco de una titulación adaptada al espacio europeo de educación superior. Formación Universitaria, 3(2), 11-20. https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000200003 • Torra, I., del Corral, I. D., Pérez, M. J., Valderrama, E., Márquez, M. D., Sabaté, S. y Estebanell, M. (2012). Identificación de competencias docentes que orienten el desarrollo de planes de formación dirigidos a profesorado universitario. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 21-56. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6096 • Tourón, J., Martín, D., Navarro-Asencio, E., Pradas, S e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores. Revista Española de Pedagogía, 76 269, 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02 • Triadó, X. M., Estebanell, E., Márquez, M. D. y Del Corral, I. (2014). Identificación del perfil competencial docente en educación superior. Evidencias para la elaboración de programas de formación continua del profesorado universitario. Revista Española de Pedagogía, 17(2), 55-76. • Unesco. (2016). Innovación educativa: Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Unesco. • Villalón, J. (2017). Las transformaciones de las relaciones laborales ante la digitalización de la economía, Temas Laborales: Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social, 138, 13-47. • Walder, A. M. (2017). Pedagogical innovation in Canadian higher education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning. Studies in Educational Evaluation, 54, 71-82. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.11.001 • Wilson, G., Wesselink, R., Noroozi, O. y Mulder, M. (2015). The current status of teaching staff innovation competence in Ugandan universities: perceptions of managers, teachers, and students. Journal of Higher Education Policy and Management, 37(3), 330-343. https://doi.org/10.1080/1360080X.2015.1034425 • Zaragoza, M. C., Díaz-Gibson, J., Caparrós, A. F. y Solé, S. L. (2021). The teacher of the 21st century: Professional competencies in Catalonia today. Educational Studies, 47(2), 217- 237. https://doi.org/10.1080/03055698.2019.1686697 • Zouaghi, F., Sánchez, M. y Martínez, M. G. (2018). Did the global financial crisis impact firms' innovation performance? The role of internal and external knowledge capabilities in high and low tech industries. Technological Forecasting and Social Change, 132, 92-104. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.01.011
Keywords
Collections