Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Datos de Investigación

Permanent URI for this collectionhttps://docta.ucm.es/handle/20.500.14352/16

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 119
  • Item
    Liderazgo y factor humano en las Administraciones Públicas. Aplicación al proceso selectivo
    (Una nueva gobernanza para el siglo XXI, 2025) Crespo González, Jorge Domingo; Pajares, Emilio; Salvardor, Mayte; Herrera, Luis
    El capítulo analiza la necesidad de reformar el modelo de empleo público en España, centrándose en tres aspectos clave: liderazgo, proceso selectivo y experiencias internacionales, con referencias a las reformas de la alta función pública en Francia (Informe Thiriez, 2019) y Reino Unido (Declaración de Reforma Gubernamental, 2021). Su objetivo es formular propuestas para transformar el sistema español, pasando de un modelo basado en el conocimiento técnico a otro que priorice la atracción y gestión del talento. En primer lugar, se reflexiona sobre el liderazgo en la Administración pública, destacando que no debe entenderse solo como una jerarquía formal, sino como un atributo del sistema en el que múltiples actores pueden desempeñar un papel. Se analizan teorías como el liderazgo adaptativo y el transformacional, que enfatizan la importancia de la flexibilidad, la motivación y el aprendizaje organizacional en procesos de cambio. El capítulo también revisa el modelo de reclutamiento y selección del personal público, resaltando la necesidad de incorporar mayor diversidad social y geográfica en la alta función pública española. Se evidencian sesgos socioeconómicos y territoriales en los procesos selectivos, que favorecen a candidatos de entornos privilegiados, en detrimento de la representatividad social. Para abordar esta problemática, se toman como referencia las reformas en Francia y Reino Unido, que han implementado medidas para mejorar la capilaridad del Estado y la porosidad del sector público. En Francia, por ejemplo, se han introducido becas y programas para fomentar el acceso de estudiantes de entornos desfavorecidos a la Administración, mientras que en Reino Unido se han desarrollado estrategias de descentralización administrativa y captación de talento en áreas menos representadas. En cuanto a la situación española, se identifica la falta de liderazgo político en la reforma de la función pública y la necesidad de un compromiso más claro desde las máximas autoridades del Estado. También se señala la ausencia de una dirección pública profesional que garantice una gestión basada en el mérito y la competencia. A pesar de algunos avances en materia de diversidad e inclusión, el sistema sigue presentando limitaciones para captar talento de manera equitativa. Finalmente, se subraya la importancia de reformar los modelos de empleo público para adaptarlos a las necesidades actuales, destacando la necesidad de un enfoque más dinámico, basado en la evaluación del desempeño, la movilidad interadministrativa y la integración de talento externo. Se concluye que sin una transformación profunda, la Administración pública podría convertirse en un factor de bloqueo para la modernización del país, en lugar de una palanca para el cambio social.
  • Item
    Data: Hybrid PEO/sol-gel coatings loaded with Ce for corrosion protection of AA2024-T3
    (2023) Del Olmo Martínez, Rubén; López Martínez, Esther; Matykina, Endzhe; Tiringer, Ursa; Mol, J.M.C.; Mohedano Sánchez, Marta; Arrabal Durán, Raúl
    Plasma electrolytic oxidation (PEO) has been targeted as an eco-friendly alternative technology to conventional chromic acid anodizing (CAA) for corrosion protection of aluminium alloys in the aircraft industry. However, conventional PEO technology implies high energy consumption. Flash-PEO coatings (≤10 μm) produced in short treatment times (≤ 5 min) constitute a feasible way to overcome this limitation. Nevertheless, the long-term corrosion resistance is compromised, thus requiring novel sealing post-treatments. The present work studies the effect of stand-alone hybrid sol-gel (HSG) and Ce-doped hybrid sol-gel (HSG-Ce) coatings as a sealing post-treatment to evaluate the long-term corrosion resistance of Flash-PEO coatings on aluminium alloy (AA) 2024-T3. The characterization of the PEO, HSG, and HSG-Ce coatings was performed by scanning electron microscopy, X-ray diffraction, water contact angle, dry adhesion tests (ISO 2409), optical profilometry and Fourier transform infrared spectroscopy. The corrosion behaviour was assessed by electrochemical impedance spectroscopy up to 21 days (3.5 wt% NaCl). Active corrosion protection was assessed by immersion tests of artificially scratched coatings. Present findings reveal that low-energy-cost Flash-PEO coatings were successfully formed on AA2024-T3 alloy. Both HSG and HSG-Ce coatings were homogeneously formed on Flash PEO coating. Regarding the corrosion resistance, HSG-Ce showed significant scratch protection during 21 days of immersion in 3.5 wt% NaCl. The results suggest that, while the release of Si and Ce from the coating provided corrosion protection, nitrate release promoted localized corrosion phenomena in the scribe. This was associated with the preferential pitting corrosion phenomena at the Cu-rich intermetallic compounds instead of forming a thick and stablenitrate-rich passive layer.
  • Item
    Data: Flash plasma electrolytic oxidation and electrochemical behaviour in physiological media of additive manufacturing Ti6Al4V alloy
    (2024) Mora Sánchez, Hugo; Ramos, Carolina; Mohedano Sánchez, Marta; Torres, Belén; Arrabal Durán, Raúl; Matykina, Endzhe
    The objective of this work is to understand the plasma electrolytic oxidation (PEO) treatment and electrochemical behaviour of a Ti6Al4V alloy manufactured by a laser powder bed fusion additive manufacturing (AM) technique known as direct metal laser sintering (DMLS). Ca and P-containing coatings were produced with short time (<120 s) PEO treatments (also termed as Flash-PEO) obtaining 3–10 μm-thick coatings on both the AM alloy and a conventional counterpart. Subsequently, the electrochemical behaviour of the bare and treated alloys was assessed in a modified α-MEM solution via potentiodynamic polarization and electrochemical impedance spectroscopy (EIS). The fine α-lamellar microstructure of the AM alloy with small β-phase particles at the interlamellar spaces was seen to advance the onset of sparking promoting faster growth of PEO coating in comparison to the conventional alloy. Flash-PEO coatings enhanced the corrosion protection of both conventional and AM alloys, the thinnest (<3 μm) coatings providing up to three times greater protection. AM Ti6Al4V was found to be susceptible to localized crevice corrosion which could be assigned to the high grain boundary density. Flash-PEO treatments, even as short as 35 s, were sufficient to successfully prevent it.
  • Item
    Data: Corrosion of additively manufactured Ti6Al4V alloy in saline and acidic media
    (2024) Mora Sánchez, Hugo; Collado Vian, Miguel; Mohedano Sánchez, Marta; Arrabal Durán, Raúl; Matykina, Endzhe
    The present work aims to provide corrosion performance data for an additively manufactured Ti6Al4V alloy in saline and polluted environments. The as-received additively manufactured material underwent heat treatment at 850 °C for 3 h to transform the acicular α’ microstructure into a lamellar α microstructure. Comparative corrosion assessments were conducted between the heat-treated substrates, the as-received condition, and a conventionally mill-annealed alloy. Potentiodynamic polarization experiments were carried out in saline (3.5 wt.% NaCl) and acid aqueous media ((NH4)2SO4 containing Harrison’s solution). The corrosion performance of additively manufactured substrates matched or surpassed that of the conventional alloy in Harrison’s solutions while remaining inferior in saline medium, despite forming a thicker passive film. Overall, the XY plane showed better corrosion performance, particularly after the elimination of the acicular α’ martensite by the applied heat treatment. The results also suggested that the presence of the coarse β phase was beneficial in 3.5 wt.% NaCl solution and detrimental in Harrison’s solutions, more so in acidified and fluorinated conditions.
  • Item
    Data: In vitro corrosion-assisted cracking of AZ31B Mg alloy with a hybrid PEO+MWCNTs/PCL coating
    (2023) Daavari, Morteza; Conde, Ana; Atapour, Masoud; HosseinpourRokni, Mohsen; Mora Sánchez, Hugo; Mohedano Sánchez, Marta; Matykina, Endzhe; Arrabal Durán, Raúl
    The effects of multi-walled carbon nanotubes (MWCNTs) incorporation and polycaprolactone (PCL) post-treatment on the environmental-assisted cracking behaviour of a plasma electrolytic oxidation (PEO) coated AZ31B Mg alloy were elucidated in this study. Slow strain rate tensile (SSRT) experiments were carried out in simulated body fluid (SBF) for the bare material and different coating systems with and without MWCNTs and PCL overlay. Electrochemical impedance spectroscopy (EIS) and microscopic examinations (SEM and optical) were also conducted to reveal the role of corrosion on the mechanical response. In spite of the significant positive influence of the PEO coatings (with and without MWCNTs) on the bio-electrochemical behaviour of the AZ31B alloy, the environmental-assisted cracking performance was only marginally improved. Furthermore, PEO+MWCNTs/PCL coating system increased the fracture strain of the specimens by 7% compared to the uncoated specimens. Based on the SEM and optical micrographs, hydrogen embrittlement was suggested as the main cause of failure of the coated specimens under the in vitro slow strain rate test conditions.
  • Item
    Data: Combination of electron beam surface structuring and plasma electrolytic oxidation for advanced surface modification of Ti6Al4V alloy
    (2022) Mora Sánchez, Hugo; Pixner, Florian; Buzolin, Ricardo; Mohedano Sánchez, Marta; Arrabal Durán, Raúl; Warchomicka, Fernando; Matykina, Endzhe
    The objective of this work is to study for the first time the combination of electron beam (EB) surface structuring and plasma electrolytic oxidation (PEO) with the aim of providing a multiscale topography and bioactive surface to the Ti6Al4V alloy for biomedical applications. Ca and P-containing coatings were produced via 45 s PEO treatments over multi-scale EB surface topographies. The coatings morphology and composition were characterized by a means of scanning electron microscopy (SEM) and energy dispersive X-ray spectroscopy (EDS). The effect on the previous EB topography was evaluated by means of a 3D optical profilometry and electrochemical response via potentiodynamic polarization tests. In general, the PEO process, morphology, composition and growth rate of the coatings were almost identical, irrespective of the topography treated. Minimal local differences were found in terms of morphology, and the growth rate were related to specific topographical features. Nevertheless, all the PEO-coated substrates presented essentially the same corrosion resistance. Electrochemical tests revealed a localized crevice corrosion susceptibility of all the bare EB topographies, which was successfully prevented after the PEO treatment.
  • Item
    Data: Functionalization of plasma electrolytic oxidation/sol–gel coatings on AZ31 with organic corrosion inhibitors
    (2024) Pillado Ríos, Borja; Matykina, Endzhe; Olivier, Marie-Georges; Mohedano Sánchez, Marta; Arrabal Durán, Raúl
    In this investigation, the sol–gel method is employed along with a corrosion inhibitor to seal a plasma electrolytic oxidation (PEO) coating, aiming to improve the long-term corrosion resistance of the AZ31 Mg alloy. Following an initial screening of corrosion inhibitors, 8-hydroxyquinoline (8HQ) is incorporated into the hybrid PEO/sol–gel system using two methods: (i) post-treatment of the PEO layer through immersion in an inhibitor-containing solution; (ii) loading the inhibitor into the sol–gel precursor. The characterization includes scanning electron microscopy (SEM), X-ray diffraction (XRD), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR), ultraviolet-visible spectroscopy (UV-vis), and water drop contact angle measurements. The rheological properties of the inhibitor-loaded sol–gel precursors are assessed by measuring flow curves. The corrosion processes are evaluated in a saline solution through electrochemical impedance spectroscopy (EIS) and immersion tests with unscratched and scratched specimens, respectively. The results demonstrate the successful incorporation of the inhibitor for both loading strategies. Regardless of the loading approach, systems containing 8HQ exhibit the most favourable long-term corrosion resistance.
  • Item
    Data: Permanganate loaded Ca-Al-LDH coating for active corrosion protection of 2024-T3 alloy
    (2022) Del Olmo Martínez, Rubén; Mohedano Sánchez, Marta; Matykina, Endzhe; Arrabal Durán, Raúl
    Ca-Al-Layered Double Hydroxide (Ca-Al-LDH) coating was explored on 2024-T3 aluminium alloy by in situ growth methodology following a 1 h treatment at atmospheric pressure. Mn-based species were successfully incorporated into the Ca-Al-LDH structure by a low-temperature post-treatment (Ca-Al-LDH-Mn). Both LDH coatings disclosed a flaky-like morphology and low thickness (~0.6 µm). Ca-Al-LDH-Mn coating showed optimal paint adhesion and the highest long-term corrosion resistance in 3.5 wt% NaCl solution. Evaluation of scribed LDH specimens by SEM/EDS techniques up to 7 days of immersion in 3.5 wt% NaCl solution revealed that the presence of Mn species in the Ca-Al-LDH-Mn provided active corrosion protection.
  • Item
    Data: Ciprofloxacin Release and Corrosion Behaviour of a Hybrid PEO/PCL Coating on Mg3Zn0.4Ca Alloy
    (2023) Moreno, Lara; Wang, Cheng; Lamaka, Sviatlana V.; Zheludkevich, Mikhail L.; Rodríguez Hernández, Juan; Arrabal Durán, Raúl; Matykina, Endzhe
    In the present work, a hybrid hierarchical coating (HHC) system comprising a plasma electrolytic oxidation (PEO) coating and a homogeneously porous structured polycaprolactone (PCL) top-coat layer, loaded with ciprofloxacin (CIP), was developed on Mg3Zn0.4Ca alloy. According to the findings, the HHC system avoided burst release and ensured gradual drug elution (64% over 240 h). The multi-level protection of the magnesium alloy is achieved through sealing of the PEO coating pores by the polymer layer and the inhibiting effect of CIP (up to 74%). The corrosion inhibition effect of HHC and the eluted drug is associated with the formation of insoluble CIP-Me (Mg/Ca) chelates that repair the defects in the HHC and impede the access of corrosive species as corroborated by FTIR spectra, EIS and SEM images after 24 h of immersion. Therefore, CIP participates in an active protection mechanism by interacting with cations coming through the damaged coating.
  • Item
    Data: Degradation rate control issues of PEO-coated wrought Mg0.5Zn0.2Ca alloy
    (2024) Moreno Turiegano, Lara; Mohedano Sánchez, Marta; Arrabal Durán, Raúl; Matykina, Endzhe
    Bioactive plasma electrolytic oxidation (PEO) coatings were developed on a wrought Mg0.5Zn0.2Ca alloy using a transparent electrolyte for easy maintenance and waste disposal, compared to a conventional suspension-based solution. Treatment times of 300, 600, and 900 s were evaluated for their effects on coating morphology, composition, and corrosion resistance. A short-time electrochemical impedance spectroscopy (EIS) screening was utilized to identify coatings with optimal corrosion protection. To assess the degradation rate and corrosion mechanisms, hydrogen evolution was monitored under pH-controlled quasi-in vivo conditions over extended immersion periods. Coating thickness increased by only 3% from 300 to 900 s of treatment (13 and 18 µm, respectively), with pore bands formed near the barrier layer at 900 s. The short-term EIS screening revealed that the coatings produced at 600 and 900 s were less protective and consistent than those at 300 s due to the presence of pore bands, which increased permeability. Hydrogen evolution measurements during 5 days of immersion at pH 7.4 indicated a tenfold higher degradation rate of the PEO-coated alloy compared to the bare substrate. Therefore, none of the PEO coatings provided effective corrosion protection after 24 h of immersion, which is attributed to crack formation at the PEO/corrosion products interface. This highlights the importance of crevices in the corrosion of Mg-Zn-Ca alloys. The presence of ZnO exacerbates the corrosion of magnesium in crevice areas.
  • Item
    L. salivarius and CMS - Study Data
    (2025) Martín Hernández, David; Caso, Javier R.; Díaz García, César; Antonio Regidor, Pedro; Rizo, José Miguel; Román, Marta; Gutiérrez, Rocío; Leza Cerro, Juan Carlos
  • Item
    FNS neural simulator (Firnet NeuroScience)
    (2017) Susi, Gianluca; Paracone, Emanuele; Salereno, Mario; Cristini, Alessandro; Maestu Unturbe, Fernando
    FNS is an event-driven Spiking Neural Network (SNN) framework, oriented to data-driven neural simulations. FNS combines spiking/synaptic level description with the event-driven approach, allowing the user to define heterogeneous modules and multi-scale connectivity with delayed connections and plastic synapses, providing fast simulations at the same time. A novel parallelization strategy is also implemented in order to further speed up simulations. FNS is based on the Leaky-Integrate and Fire with Latency (LIFL) spiking neuron model, that combines some realistic neurocomputational features to low computational complexity. FNS is written in Java, distributed as open source and protected by the GPL license.
  • Item
    Espacio e Identidad
    (2013) Monje Alfaro, Raquel; Mora, Almudena; Maier, Max; Embajada de Alemania
    Los artistas recuperan el emblemático pasadizo de Fuencarral 77 Durante los años cincuenta, el pasadizo de Fuencarral 77, en Madrid, fue uno de los ejes comerciales de la ciudad. Ahora en desuso, sus espacios son recuperados por la exposición colectiva «Espacio + Identidad», iniciativa de Almudena Mora Javier Díaz-Guardiola 26/09/2013 Nuestro ocio y nuestra economía doméstica se han desplazado ahora a los grandes centros comerciales, dejando tocados de muerte a los mercados y cines de barrio. Tras los aeropuertos –que lo fueron en el siglo XX–, ellos son las grandes catedrales arquitectónicas del XXI . Pero hubo un tiempo, no muy lejano, en el que los reyes de esa misma economía del día a día eran los pasajes comerciales, que, al ritmo del desarrollo industrial, uniformaban el sistema e imponían su culto a la mercancía. Locales agrupados, grandes escaparates, el triunfo de la publicidad ... El tiempo gana la batalla al espacio Uno de ellos fue, en Madrid, el Pasaje Fuencarral, situado a la altura del número 77 de esa calle, que, en un intento de unir dos de los barrios más castizos de la capital (el de Malasaña y el de Chueca), la conectaba con el 10 de Corredera Alta de San Pablo . Sus instalaciones vivieron su momento de esplendor en los años cincuenta, cuando fue diseñado siguiendo los designios de la postvanguardia arquitectónica, y se prolongó en los sesenta. En la actualidad, el tiempo le ha vuelto a ganar la batalla al espacio, y el pasaje se ofrece gris al paseante, sin vida, oxidado , con un único establecimiento en pie (la joyería familiar Monge) que se resiste como puede a los envistes del presente. Pese a su aspecto, continúa en uso, y propiedad de la Tesorería General de la Seguridad Social , es un inmueble protegido por el Ayuntamiento de Madrid. Hay artistas que en alguna ocasión se han planteado la dimensión terapéutica del arte . Pero, ¿y si esa capacidad regenerativa, en lugar de ser aplicada al ser humano, se tuviera en cuenta con la arquitectura? Eso fue lo que debió pensar Almudena Mora , cordinadora de la colectiva «Espacio e Identidad», la muestra que ahora se despliega en los espacios del pasaje, no sólo para ayudar a su recuperación, sino también para, a través de los más de sesenta creadores convocados , esbozar un análisis sobre la identidad referida al lugar. Cuando Max Meier , agregado del departamento de Cultura de la Embajada de Alemania en España le propuso llevar a cabo un proyecto, no se lo pensó: ella tenía ya el escenario elegido . Esa es una de las razones de que esta institución sea la que organice una exposición que cuenta con el patrocinio del Ministerio de Empleo, la Fundación Goethe y la firma Würth, entre otros. De eso hace ahora un año. La poetisa Noni Benegas (una de las creadoras convocadas), le habló entonces de otro alemán, Walter Benjamin , y de su «Libro de los pasajes» («Los pasajes son cruceros no sólo de transeúntes y de cosas, sino de pensamientos y voluntades con múltiples orígenes», dejó este escrito). Esa obra se convertiría en la base teórica de un proyecto en el que los artistas convocados (de diferentes generaciones, estilos y provenientes de las más variadas disciplinas, donde encontramos a algunos Premios Nacionales como Isidoro Valcárcel Medina o Alfredo Alcaín ), han trabajado de forma desinteresada, dedicando parte del verano al montaje, ante la mirada atenta de vecinos y paseantes. Escaparates repletos de mercancías El arte sale del museo y de la galería y se expande por un entorno atípico para hablar de espacio e identidades. Los escaparates de los antiguos establecimientos muestran de nuevo mercancias, en este caso artísticas, que en ocasiones, como en el de Marisa Maza, lo hacen para criticar lo despiadado del propio sistema capitalista. La antigua camisería Roan es ahora el enclave de la aportación de Manuel Bouzo , allí donde lo que fue Cuevas Publicidad (que prometía económicos anuncios por palabras; de ello dan cuenta sus vestigios) sirve a María Jesús Manzanares para hablar sobre el desamor (que también se puede producir –¿por qué no?– en un pasadizo) con su instalación «Nada». Muy cerca de allí, y para aludir a la transitoriedad, David Trullo ha construido una cápsula del tiempo en lo que fuera una antigua óptica y laboratorio fotográfico, una de las piezas más sobresalientes del proyecto. Se trata de «1993. Fin de Siecle», fecha en la que el artista sitúa el punto álgido de la generación X y el fin de la época predigital. Decenas de retratos de los miembros anónimos de esa generación colgados por las paredes del establecimiento nos devuelven la mueca congelada de una época. Otros creadores, como la propia Mora, inciden en las cuestiones más identitarias o de género (así ocurre con Reme Remedios y su «falda verde»; Karla Frechilla y Eva Hiernaux ; o con el divertido proyecto de –espero escribirlo bien– Ebba Rohweder , que adopta diferentes personalidades en función de lo mal o peor que la gente transcribe su nombre en documentos oficiales o artículos de prensa, donde ha sido llamada «Robbeder», «Rohweter» y hasta «Rovira»). Mora propone un inmenso mural a modo de «alternativo tablero del juego de las damas» en el que los escaques se cubren con anuncios de la época en la que se construyó el pasaje para recalcar el machismo imperante («Quería niño y fe niña...», reza el fundamental). Interesante, como aquellos proyectos que se alían con el entorno: Eduardo Barco recupera los motivos decorativos del suelo, los que daban personalidad al corredor (junto a su fantástica claraboya), para crear un inmenso mural, mientras que un segundo, el firmado por el colectivo La cooperativa (que en otros entornos denuncia la explotación del trabajador o el glamour asociado al sistema), llama poderosamente nuestra atención con una única palabra: «Obsolescencia». ¿Les suena a algo lo de la obsolescencia programada? Que no se quede en nada Junto a ellos, Pepe Buitrago , Roberto González Fernández , el colectivo PAN (bajen al piso inferior y busquen su vídeo «Los dueños de... producen mostruos» entre los peines de un antiguo archivo, cuyo desasosegante aspecto ahora es el de un pasaje del terror); Phillipp Fröhlich , Alfredo García Revuelta ; la «concesión a la perpetuidad» de Rosell Meseguer ; José Jurado (que acuña el metro cuadrado «made in Ikea») o Guillermo Martín Bermejo . Todos, hasta el 20 de octubre, insuflarán nueva vida al pasaje. De forma paralela, un completo programa de performances ( Abel Azcona y Julio Pérez participaron en la inauguración), talleres (como el de este domingo junto a David Gómez Blaya, Edmundo Torres y Almudena Mora ), visitas guiadas o conferencias (hoy mismo, La Cooperativa habla de arte urbano). Y el deseo de que esto no se quede en nada. Ya se barrunta una segunda edición , mientras Mora sueña con un laboratorio estable de arte en este emplazamiento. Que el lugar le gane por una vez la batalla al tiempo.
  • Item
    Voix Vives Toledo. Festival de poesía e intervenciones artísticas.
    (2014) Monje Alfaro, Raquel; Alicia Es. Martínez Juan; Almudena Mora; VVAA
    ¿Sabes lo que se siente cuando un poeta se arrodilla frente a ti y te recita versos mirándote a los ojos? Te cambia la vida "Esta frase dicha por una de las personas que asistieron el año pasado al Festival de Poesía Voix Vives, de Mediterráneo en Mediterráneo en Toledo fue clave -y ella no lo sabe- para que el equipo que formamos El Dorado AC cerráramos los ojos y nos empeñáramos en llevar a buen término esta segunda edición, cuyo programa tiene ahora en sus manos. La misión poética. La función de la poesía como acompañamiento de las personas, en su lucha diaria… no cambia el mundo, cambia las vidas de los que lo habitamos y ese es el objetivo final de este festival, de estos versos, de estas palabras. Durante tres días los poemas poblarán el mapa sonoro de Toledo real y virtualmente y lo harán en medio de una explosión de expresiones artísticas llegadas de todas partes del mundo para ‘Tomar Toledo’. Una toma pacífica pero contundente. La ciudad no volverá a ser nunca la misma después de que los nuevos poetas hayan contribuido con su voz a ampliar el acerbo espiritual de los fantasmas poéticos. El yo poético de los poetas invitados se suma a una marea de voces, músicos, contadores de historias y artistas plásticos que reinterpretarán la palabra y la amplificarán como un eco de diálogo permanente con el entorno urbano, con las personas que lo pueblan. Toledo es ya una Voz Viva, una Voz cambiante. Adéntrense por las calles de estas lenguas procedentes de todo el Mediterráneo, de todos los Mediterráneos, respiren los mundos de los que vienen a través de sus palabras y dejen que les penetren y les cambien la vida. Una palabra es suficiente. Gracias Alicia Es. Martínez Directora Voix Vives-Toledo
  • Item
    Open 16. Esposizione internazionale di sculture ed installazioni.
    (2013) Monje Alfaro, Raquel; Grandis, Paolo de; Scarpa, Carlotta; PDG Arte Communications
    "Moving things that are still, stopping things that move" said G.C. Argan about Signorelli, an interplay of levers and springs to overcome the inertia of the figure. Perhaps today "coding the signifier and decoding the signified" would be the challenge for OPEN. The curators have chosen not a theme but a language, providing the artist with a code, or rather with the signifier, a flag, a standard, a piece of fabric measuring 3x1m. A visual grammatical element based on rules of syntax linked to the urban context, to spatial configuration, the open-air spaces and the air of Venice Lido. The spatial relationship swings between background and foreground, closed form and open form, then experience and meaningfulness, to reveal the function of visual language, whether it be expressive, exhortative, aesthetic or informative. The flags at OPEN develop according to the rules of classical composition of the image, based on equilibrium, weight, perspective, rhythm, movement, direction and, finally, Though the curator offers the code, it is the artist himself who adopts it, interprets it, manipulates it or even overcomes it. ices, Fors: yas milation, e The ramans an ideo: in daily use, reveal their aesthetic and sensitive immediacy, moving towards a reciprocal relationship that rejects dominion and possession. Political, social and spiritual declaration in Barbara Taboni. Visual evolution in Casagrande & Recalcati and Claudia Danieli. A self-timed photo for Umberto Zampini, front and rear, an interplay of reflections, a mirror image to which the lens assigns a transitive function, a "snapshot" that suspends real life, changing its sign. In contrast, Alvise Bittente, an irreverent jongleur of paradoxes, skilled in contradictions, waves the graphics not of his "flag" but of his "flat", a mocking pun on immobility. Pop appropriation for Gaetano K. Bodanza, the colour germinates and spreads in shaped canvases that give life to alien creatures, "other" insects where a strong contact occurs with the primeval forces of Nature, with irreverent thought. Pop taste grafted onto a world open to the eternal making and unmaking of existence in the work of Stefano Fioresi, contaminated by super-heroes in an expressive short circuit with a highly dramatic flavour in the work of Ronni Ahmmed. An unprecedented composition of words for Marotta & Russo, the word as shape and content. Decomposition demands the choice to transfer the vision of a painting through part of its story and so the triptych painted by Will Kerr is transposed into two narrative banners that evade from the original tale of the painting and are transformed into impressionable matter, rich in the virtuosities of a calligraphist in which the archaeologist's eye of the artist stimulates questions that are constantly changing and impossible to grasp. With Marco Nereo Rotelli the concept is taken even further, as flags are transformed into steel discs, recreating a universe in which flags are depicted in sequential contamination. The geographical coordinates are extended to include the emerging scene of Taiwan, exploring the multiple expressive researches of Chen Chun-Hao, Chou Yu-Cheng, Mei Dean-E, Yao Jui-Chung. The movement of the flags contrasts with the immobility of the site-specific installations at the crossroads between Venice Lido and the Island of San Servolo which, with its splendid gardens and striking architecture, has for six years been the never-failing background against which the works of art come to life. The exhibition begins with an homage to Nam June Paik and Aldo Mondino. The work Voyeur's Mail Box by Nam June Paik represents the expressive path of one of the leading exponents of the Fluxus movement, considered the father of art videos. His sculpture videos and installation videos are ideas that sprang from happenings in New York between the Sixties and Seventies, where art, music, theatre and photography blend together. The Grande Arabesque by Mondino, a large sculpture depicting a ballerina's leg supporting a big golden fish, is the living testimony of a great master who has adopted eclecticism as the key to his style and irony as a form of experimentation. Matter absorbs, transmits and transforms. The works of Bettina Werner are nourished with salt crystals that become traces of memory on the basic forms of the intellect, representing the beauty of existence of nature itself. The pagne used to make Virginia Ryan's shifts tangibly become the signified and the signifier, drawing inspiration from her personal experience in Africa, to depict current events from a strictly feminine viewpoint. Linked to the manual and artistic skill of crocheting, on a path between wool and cotton, Maria Elisa D'Andrea alternates the plain and purl of the constant factors of human life in settings of apparent incessant change. Suspended paraffin material, stalactites releasing drops of water in the work of Federico Seppi, a constant trickle for pure and simple contemplation. Matter enveloped in mirrored wedges that absorb and reflect the light in the supine figure by Raquel Monje. Matter that becomes pigment in Consolata Radicati di Primeglio and then Olga Lah's coloured ribbons, creating a path in search of the most intimate meaning where the visitor can unwind the ball of string in this ideal labyrinth. The work of the Peruvian artist Ana Maria Reque presents a camouflaged artefact, an oblique gaze between art and architecture. A visual see-saw of sudden black-outs and revelations in the work of the Japanese Kounosuke Kawakami, up to the rediscovery of the industrial objets trouvés by Kao Tsan-Hsing stripped of any pretence of interpretation and dedicated to interior The expressive path of Luciano Angeleri blends music, art and gesture; that of Roberto Bricalli is an unceasing experimentation with language with the innate, almost obsessive use of marble as a classical, essential, perpetual material. Marble is also used by Luca Scacchetti to sculpt his 7 Castelli Insistenti, caskets, arcane symbols illuminated by a primeval purity of form. In Medusa, a bronze jellyfish by Franco Carloni, with its soft forms, there is a contrast between shiny and opaque substance. Research linked to the recovery of materials, midway between Arte Povera and Fluxus inspiration for Francesco Lussana. And then Peter Nussbaum's studies on numbers, symbols and geometries which are expressed in forms and colours that yearn for light; or the video installation by Tamara Bialecka with a particularly intimist note, a video eye sunk in a metal well, the eternal question of human survival. They use different words, but they speak the same language: the language of images. They are Cinema and Art. One is expression in perpetual movement, the other is expression captured and fixed in a single gesture of movement. There is no conflict between two artistic forms that live on image and feed on the desire to translate emotions. They permeate one another as a direct source of inspiration for the project that combines painting, graphic art and design, by Oleg Shobin, Andrei Belov and Irenkova, Bazinato and Anna Aparina The Giant Movie Affiches TOP 30 presented by ARTPLAZ Gallery, Minsk. OPEN, an "agitated space" that stimulates reflection and itself becomes a tool for acquiring knowledge. The visitor is invited to venture along the possible paths to discover the ultimate salvation of art: a journey through the unceasing variety of horizons, emotions and encounters. Carlotta Scarpa
  • Item
    Homotherium latidens
    (2018) Cabello García, Sonia; Llorente Ávila, David; Arsuaga Ferreras, Juan Luis; Cabello García, Sonia
    El Museo de la Evolución Humana encargó en 2017 la realización escultórica a escala real de un Homotherium latidens a la artista Sonia Cabello, con el fin de incorporarse a la exposición permanente del Museo, en concreto, para su instalación frente a la pastilla de la Trinchera del Ferrocarril. Esta reproducción científica a escala natural de un tigre "dientes de sable" (de la especie Homotherium latidens), se llevó a cabo aunando la expresión artística con el asesoramiento científico de los investigadores del Equipo de Atapuerca. La pátina final, obra de David Llorente Ávila, se aplicó con la intención de evocar sutilmente el supuesto patrón de pelaje del felino.
  • Item
    Studio Art Lisboa 018
    (2018) Cabello García, Sonia; Segarra, David ; Sart, Pepe ; Masiá, Lluís ; Navarro Fernández, Antonio ; Fernández Servín, Abel ; Santiso, Aissa ; Delgado, Santiago
    Publicación realizada con motivo de la Feria de Arte Contemporáneo Studio Lisboa 018, coincidente con Art Lisboa 2018. Studio Lisboa 018 fue una feria de arte contemporáneo de artistas para galeristas. Este no fue un concepto nuevo, las ferias de artistas son anteriores a las convencionales ferias actuales integradas por galeristas. Estas primeras ferias eran, y son todavía, muy habituales en el mundo anglosajón desde mediados del siglo XIX. Studio Art Fair International, con sus ediciones de ferias como Studio Lisboa 018, ofreció complemento al actual sistema de mercado del arte. Studio Lisboa 018 corrió en paralelo, tanto en el tiempo como en espacio, con ARCO Lisboa 2018. El Centro de Congresos de Lisboa (CCL), donde se celebró Studio Lisboa 018, está a escasos 300 metros de la sede de ARCO.
  • Item
    La distancia y la huella. Para una antropología de la mirada.
    (2001) Monje Alfaro, Raquel; Fernández Polanco, María Aurora; Josu Larrañaga Altuna; Diputación Provincial de Cuenca
    El 15 de septiembre del 2000 dejábamos provisionalmente la UIMP de Cuenca que durante toda la semana había acogido el Seminario/Taller: La distancia y la huella: para una antropologia de la mirada. Desde el principio pensamos unas jornadas en las que no sólo se confundieran las disciplinas, también los problemas de la creación -cómo dar a ver- con la lectura de las obras -cómo hacer ver. Un curso, como así ocurrió, en el que las mañanas de ponencias y coloquios se fundieran con el taller de la tarde, con las conversaciones y paseos nocturnos. Nos fuimos de la UIMP de Cuenca en septiembre. Desde entonces hemos venido agitando el proceso creativo que ahora culmina con la publicación del libro y la exposición que tendrá lugar en el antiguo convento de las Carmelitas de 1 a 15 de febrero del 2001., En este volumen se recogen los textos de los ponentes y los artistas presentan la obra que se generó a partir del encuentro de Cuenca. Unos y otros deben ser entendidos como una conversación abierta y, ojalá, ininterrumpida. Nuestro agradecimiento a la Universidad Menéndez Pelayo, a la Diputación Provincial de Cuenca, a la Fundación Antonio Pérez. El proyecto no podría haber sido realizado sin el apoyo y el aliento de Juan Ignacio Palacios, director en Cuenca de la UIMP y Vicente Acebedo, coordinador de la UIMP en Cuenca, que en todo momento lo comprendieron y acrecentaron nuestro entusiasmo. Otro tanto ocurrió con Antonio Pérez, sin el que la muestra hubiera sido imposible. Tienen nuestra gratitud los profesores ponentes: Yayo Aznar, Georges Didi-Huberman, Angel Gabilondo, Juan José Lahuerta por su generosidad, no sólo por los textos expresamente realizados para esta publicación, también por habernos dedicado durante los días del seminario tantas horas de su tiempo. Mención especial merece Georges Didi-Huberman, que se hizo cargo de tres ponencias y permaneció con nosotros durante toda la semana. Agradecemos así mismo a Ramón Alcalá Canales, director del Museo de electrografía que nos dedicó aquella tarde en su centro y nos brindó sin límites sus instalaciones. A Javier Chavarría, por su inestimable ayuda en el desarrollo diario de las jornadas. A Asun, Gloria, Julián, Paco y Valdés. A nuestra traductora, Noel Cariot; a los compañe-ros, profesores y alumnos de diversas universidades que alentaron en todo momento el curso y lo animaron con sus lúcidas intervenciones; a Amalia Cayetano por su esfuerzo en la publicación. Aurora Fernández Polanco Josu larrañaga
  • Item
    La belleza como camino
    (2016) Cabello García, Sonia; Alvariño Belinchón, Óscar César; Armenta Deu, Almudena; Bañuelos Ramón, Tomás; Blanch González, Elena; Consuelo de la Cuadra; Guerrero Serrano, María Teresa; Mayo Vega, Luis Manuel; Fundación Las Edades del Hombre; Junta de Castilla y León
    Esta publicación se realizó con motivo a la exposición celebrada en el Monasterio de Santa María de Valbuena en colaboración con el Departamento de Escultura de la Facultad de Bellas Artes de la UCM. Todos los artistas participantes, docentes de dicho departamento, fueron invitados por los comisarios de la muestra, Luis Mayo y Gonzalo Jiménez Sánchez.
  • Item
    Dataset: Estudios CM, IMC, hábitos de práctica y variables psicosociales
    (2022) Ramón Otero, Irene
    Base de datos relacionados con la Tesis Doctoral de Irene Ramón Otero titulada: Coordinación motriz en la adolescencia y su relación con el IMC, hábitos de práctica y motivación en EF. Estudio transversal y longitudinal