Person:
Vázquez Cupeiro, María Susana

Loading...
Profile Picture
First Name
María Susana
Last Name
Vázquez Cupeiro
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Sociología Aplicada
Area
Sociología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Item
    Resistance and counter-resistance to gender equality policies in Spanish universities
    (Papers. Revista de Sociología, 2023) Castaño Collado, Cecilia; Vázquez Cupeiro, María Susana
    Resistance in academia is a pervasive phenomenon. Gender equality was prescribed more than a decade ago in Spain, but the problem remains unsolved. Contributing to feminist institutionalism, this paper identifies both the manifestations of resistance intended to interfere in the implementation of gender equality initiatives in Spanish universities and the strategic responses enacted by gender equality agents to counteract those resistances. To this end, we conducted in-depth interviews with the female directors of Equality Units (EqUs) at six public universities in Madrid. Despite increasing support for gender equality, the research results confirm the existence of a complex web of resistance. EqUs deploy a wide range of strategies to neutralise the refusal to accept or comply with gender equality initiatives, but these are mainly, albeit not exclusively, embodied in actions of survival. We argue that although limited, these specialised bodies’ capacity for agency has not been obliterated and could be used to put alternative and more proactive counter strategies in place to bring about fundamental change. Overall, the findings yield new insights into the progress of and resistance to gender equality initiatives in universities.
  • Item
    Project number: 347
    Cambios en la relación enseñanza-aprendizaje. Una experiencia a través del uso de YouTube y los procesos de evaluación en la Facultad de Educación.
    (2020) Vázquez Cupeiro, María Susana; Camacho Miñano, María Josefa; Martínez Cantos, José Luis; Pattier Bocos, Daniel; Reyero García, David; Romero Moñivas, Jesús
    Este proyecto de innovación docente emerge en un entorno digital que demanda una transformación en la relación enseñanza-aprendizaje, y especialmente en las Facultades de Educación, en las que cada vez más se exigen cambios en la actual formación inicial del profesorado. Para responder a los nuevos retos, y comprometidos con la mejora continua de la práctica docente, el proyecto otorgar un mayor protagonismo al alumnado en los procesos de construcción de conocimiento y en la evaluación de los mismos. Para ello se incide, por un lado, en el uso de YouTube como un recurso digital que permite que el alumnado se acerque a las asignaturas de una manera más activa y creativa. Por otro lado, se ponen en marcha procesos de evaluación online que permitan la auto-evaluación, la evaluación entre pares y la coevaluación. De esta forma, el proyecto contribuye al desarrollo de la competencia digital docente, que las instituciones educativas tanto nacionales como europeas, consideran clave para el desempeño de la función docente ante el nuevo entorno digital.
  • Item
    Women’s networking in Spanish academia: a ‘catch-all’ strategy or strategic sisterhood?
    (Critical Studies in Education, 2021) Vázquez Cupeiro, María Susana; Abingdon: Taylor & Francis
    The relevance of networking in academia and the gendered dynamics involved are well established in the literature. The persis- tence of the old-boy network pushes academic women to rationa- lize whether or not to ‘play the game’ and under what terms. Inspired by Feminist Institutionalism, this article explores the sche- mas of interpretation which academic women rely on to find mean- ing and to guide day-to-day relational dynamics. Drawing on 40 in- depth interviews with women from different age-groups and dis- ciplines, three distinct approaches to networking are revealed in Spanish academia: rejection, collaboration and strategic sisterhood. Rejection refers to the detachment from all network dynamics, collaboration to the ‘catch-all’ (though not exclusively) cross- gender network connections, and strategic sisterhood to an in- built women-only support system. The inbreeding university logic, crucial to understanding Spanish idiosyncrasies, emerges as a transversal dimension to further our understanding of how the institutional context influences women ́s strategic choices. The operationalization of academic merits and perceptions about the old-boys dynamics and female solidarity mark different ways of experiencing networking, while gender inequalities (partly) unify women’s discourses. Controversies are raised about collaborative strategies, and particularly women-only networks, in helping women evolve as agents of change in academia.
  • Item
    Women's networking in Spanish academia: a 'catch-all' strategy or strategic sisterhood?
    (Critical Studies in Education, 2022) Vázquez Cupeiro, María Susana
    The relevance of networking in academia and the gendered dynamics involved are well established in the literature. The persistence of the old-boy network pushes academic women to rationalize whether or not to ‘play the game’ and under what terms. Inspired by Feminist Institutionalism, this article explores the schemas of interpretation which academic women rely on to find meaning and to guide day-to-day relational dynamics. Drawing on 40 indepth interviews with women from different age-groups and disciplines, three distinct approaches to networking are revealed in Spanish academia: rejection, collaboration and strategic sisterhood. Rejection refers to the detachment from all network dynamics, collaboration to the ‘catch-all’ (though not exclusively) crossgender network connections, and strategic sisterhood to an inbuilt women-only support system. The inbreeding university logic, crucial to understanding Spanish idiosyncrasies, emerges as a transversal dimension to further our understanding of how the institutional context influences women´s strategic choices. The operationalization of academic merits and perceptions about the old-boys dynamics and female solidarity mark different ways of experiencing networking, while gender inequalities (partly) unify women’s discourses. Controversies are raised about collaborative strategies, and particularly women-only networks, in helping women evolve as agents of change in academia.
  • Item
    Escuela, TIC e innovación educativa
    (Digital Education Review, 2016) López Penedo, Susana; Vázquez Cupeiro, María Susana
    Este artículo analiza procesos de cambio pedagógico y metodológico relacionados con el uso de las tecnologías. Cada vez un número mayor de investigaciones exploran el grado de integración de las nuevas tecnologías en los centros escolares y, en concreto, si este proceso representa innovaciones en las metodologías docentes, ya sea porque las modifican o porque las apoyan. A partir de dos estudios de caso en centros educativos que han hecho una apuesta por la innovación educativa, la investigación muestra que los cambios pedagógicos y metodológicos actúan como impulsores de las nuevas tecnologías, integrándose estas como como herramientas de apoyo necesario en el proceso de reformulación de la relación enseñanza-aprendizaje.
  • Item
    Project number: 438
    El alumnado ante el nuevo entorno de docencia virtual. Una experiencia a través de vídeos educativos en YouTube y los procesos de evaluación en la Facultad de Educación
    (2021) Vázquez Cupeiro, María Susana; Camacho Miñano, María José; Reyero García, David; Romero Moñivas, Jesús; Amor Garijo, Rosario
    Ante el contexto de docencia virtual que emerge en las actuales circunstancias, este proyecto de innovación docente reconoce la necesidad de transformar los procesos de enseñanza-aprendizaje favoreciendo el protagonismo del alumnado. Desde esta perspectiva, el proyecto da continuidad al desarrollado el pasado curso académico (ref.347), al mismo tiempo que introduce elementos que permiten superar limitaciones y adaptarlo al nuevo entorno de docencia virtual o de semi-presencialidad.Los objetivos se articulan en torno a tres tipos de actividades: 1) formación para el desarrollo de videos como materiales de apoyo y recursos de aprendizaje colaborativo; 2) uso de un canal de YouTube como herramienta digital aprendizaje proactivo y creativo; y 3) procesos de auto-evaluación, la evaluación entre pares y la coevaluación online de una forma critica e informada. El proyecto contribuye así a la innovación en un entorno de enseñanza virtual a través del desarrollo de recursos educativos en abierto y creados por el propio alumnado.Al desarrollarse en la Facultad de Educación-Centro del Formación del Profesorado, y en concreto en el Grado de Primaria, el proyecto profundiza tanto el desarrollo de la competencia digital docente de las futuras generaciones de maestras/os, como en la formación del profesorado universitario en competencias digitales. Por último, el proyecto se enmarca en la consecución de los objetivos de la Agenda 2030, en concreto a potenciar una educación de calidad atendiendo a la necesidad de reducir desigualdades y, en definitiva, a fomentar una escuela inclusiva, accesible y diversa.
  • Item
    ¿Qué es la desigualdad educativa? Divergencias y continuidades en las grandes reformas educativas en España
    (Archivos Analíticos de Políticas Educativas = Education Policy Analysis Archives, 2023) Vázquez Cupeiro, María Susana; García Arnau, Albert; Alonso Carmona, Carlos; College of Education University of South Florida; Mary Lou Fulton College of Education Arizona State University
    Pese a su relevancia desde una perspectiva sociológica, las desigualdades educativas han tendido a constituirse como un problema social menor, incluso subsidiario, en los grandes debates educativos en España. Aunque existen ciertos antecedentes, la preocupación por la exclusión escolar comienza a construirse en la política educativa durante la década de los setenta. Desde entonces, las reformas educativas han conceptualizado el fenómeno de maneras muy distintas. El objetivo de este artículo es examinar las formulaciones de la desigualdad educativa en cuatro de las grandes reformas escolares llevadas a cabo en nuestro país en el último medio siglo (LGE, LOGSE, LOMCE y LOMLOE). Cualquier abordaje político de esta cuestión conlleva una determinada comprensión sobre cómo y por qué se origina y de qué manera puede equilibrarse. El presente trabajo se basa en el análisis documental de textos legales y de aproximaciones académicas previas, para identificar cómo la cuestión de la desigualdad es representada en cada una de las reformas. Asimismo, ligamos las lógicas que operan tras esas formulaciones con las estrategias propuestas para paliar el problema. La investigación se llevó a cabo en el marco del proyecto H2020 PIONEERED sobre prácticas para abordar la desigualdad educativa en Europa.
  • Item
    The Spanish welfare system: towards a new social and territorial pact?
    (Routledge Handbook of European Welfare Systems, 2020) Vázquez Cupeiro, María Susana; Villota Gil-Escoín, Paloma; Blum, Sonja; Kuhlmann, Johanna; Schubert, Klaus
    The foundations of the still transforming present-day Spanish welfare state were laid with the political agreement of the Pactos de la Moncloa of 1977 and the democratic Constitution of 1978, which further advanced the recognition of social rights. This chapter illustrates the general structures of the Spanish welfare state over the last two decades. Additionally, it analyses the main developments in specific social policy areas in two reform periods, one from 1996 to 2007 and another from 2008 to 2018. We conclude that the Spanish welfare system needs appropriate restructuring to counter both long-lasting requests and emerging multi-layered defies. To reverse the negative effects of the great recession and its socio-economic adjustments and reinstate both the political legitimacy and the stability at the territorial level, the Spanish welfare state must reach once again a political consensus; a consensus similar to the one attained during the Spanish transition to democracy and which guided the foundation and evolution of the evolving present-day welfare system. Yet the prospects of reaching a consensus are currently far from real.
  • Item
    La larga y compleja marcha del CLIP al CLIC. El acceso a los recursos digitales en la educación
    (2017) Fernández Enguita, Mariano; Vázquez Cupeiro, María Susana
    El nuevo entorno digital ha cambiado la forma de enseñar. En las escuelas se deciden los contenidos, pero ni los libros de texto ni otros recursos que pueda prescribir la escuela son ya las únicas vías de acceso a la información, ni tampoco gozan de una ventaja sustancial frente a otras. Los educadores todavía se aferran al libro de texto, pero los alumnos solo ven en él una referencia impuesta. La evaluación sigue atada a los contenidos académicos prescritos, pero el nuevo entorno sociotécnico favorece el despliegue de la diversidad y las inteligencias múltiples. Esta obra se divide en dos partes. La primera, escrita por Mariano Fernández Enguita, está dedicada al proceso general de cambio del tradicional entorno del libro de texto al nuevo entorno digital, con especial atención a problemas como el salto generacional, los riesgos antiigualitarios, la difusión de la innovación y las estrategias de los actores colectivos. La segunda, escrita por Susana Vázquez Cupeiro, se centra en las percepciones y los discursos del profesorado ante esos procesos de cambio.
  • Item
    Gendered management in Spanish universities: functional segregation among vice-rectors
    (Gender and Education, 2019) Castaño Collado, Cecilia; Martínez Cantos, José Luis; Vázquez Cupeiro, María Susana
    The reorganisation of higher education according to the marketplace logic – and framed within the process of Europeanisation and globalisation – has run parallel to a significant rise in the number of women in senior management positions at Spanish universities. This would seem to be a step to more gender equality. However, the analysis of the situation used thus far, based on conventional indicators, may be harbouring a not-so-egalitarian reality. Our approach studies the gender distribution of vice-rectors according to assigned functions in all forty-eight Spanish public universities offering both graduate and postgraduate studies. It does so by creating a typology to exemplify gendered divisions of labour within those positions. The results confirm an uneven gender distribution: women, although mostly in charge of caregiving and housekeeping functions, are underrepresented across the board in areas where strategic power resides and the future of university is decided and where, eventually, gender norms could be changed.