Person:
Ivanova Iotova, Anelia

Loading...
Profile Picture
First Name
Anelia
Last Name
Ivanova Iotova
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Music and facial emotion recognition and its relationship with alexithymia
    (Psychology of Music, 2022) García-Rodríguez, María; Alvarado Izquierdo, Jesús María; Fernández-Company, José-Fernando; Jiménez Rodríguez, Virginia; Ivanova Iotova, Anelia
    The objective of this study was to determine the influence of alexithymia on the ability to identify emotions through visual and auditory stimuli. We assessed Alexithymia using the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20). As visual stimuli, we employed the images of faces from the Ekman 60 Faces Test, while the auditory stimuli consisted of fragments of instrumental music. A total of 303 students participated, 139 in secondary education and 164 in the first year of university (M = 17.58 years; SD = 4.16). The results show higher alexithymia levels in the female participants than in the male participants, mainly in the difficulty identifying feelings (DIF) and difficulty describing feelings (DDF) factors, and higher in the secondary students than in the university students, especially in externally oriented thinking (EOT). In terms of the identification of emotions through auditory stimuli, the EOT factor showed a strong predictive effect for the emotions of surprise and anger. For the visual stimuli, the EOT factor showed predictive validity for identifying happiness, while the DDF factor showed predictive validity for identifying sadness. We conclude that there is a relationship between alexithymia levels and emotion recognition, which varies depending on the nature of the stimulus.
  • Item
    Project number: 195
    La expresión musical como vehículo para la identificación emocional
    (2018) Ivanova Iotova, Anelia; Acebrón de Torres, Elisa; Fernández Muela, Natalia; García Tartera, Francisco José; Herrera Urbina, Jesús; Jiménez Rodríguez, Virginia; Lucas Burgos, Daniel; Martínez Hierrezuelo, Yailín
    El presente Proyecto de Innovación pretende crear y validar una prueba denominada EMU (EMOCIÓN + MÚSICA) que evalúa la discriminación emocional utilizando la música clásica como vehículo de identificación, así como la percepción hacie el tempo y la intensidad musical. El test ha sido aplicado a una muestra de 1545 sujetos de educación Primaria, Secundaria y Universitaria de España y Bulgaria. Los resultados muestran que los niños de educación Primaria identiican mejor las emociones a través de la música que los universitarios. También se ha podido comprobar que entre sexos no hay una diferencia significativa, siendo los sujetos femeninos con media más alta en general.
  • Item
    Pleasure in music and its relationship with social anhedonia
    (Studies in Psychology = Estudios de Psicología, 2021) García-Rodríguez, María; Fernández-Company, José-Fernando; Alvarado Izquierdo, Jesús María; Jiménez Rodríguez, Virginia; Ivanova Iotova, Anelia
    The purpose of this study was to evaluate whether the inability to feel pleasure towards music — or musical anhedonia — is part of the psychological construct of anhedonia (DSM-5) or whether they are both independent constructs, as suggested by the field of cognitive neuroscience. To assess this objective, six unpublished musical compositions were created to evoke basic emotions. We analysed the level of arousal and valence in a sample of 153 music professionals and 303 students (M = 17.58 years, SD = 4.16) and were able to verify a high consistency between the results of both groups. By using a structural equation model, we subsequently observed a statistically significant high correlation (r = .63, p < .001) between the latent means of valence (pleasure evoked by musical fragments) and levels of social anhedonia, measured by the Anticipatory and Consummatory Interpersonal Pleasure Scale (ACIPS). Furthermore, social pleasure maintained inverse correlations with the emotions of negative valence (Anger, Fear and Disgust) provoked by musical fragments, which allowed us to conclude that musical anhedonia is strongly related to social anhedonia.
  • Item
    Project number: 201
    La educación musical en la etapa infantil y su relación con el desarrollo integral del niño.
    (2017) Ivanova Iotova, Anelia; Jiménez Rodríguez, Virginia; Jivkova Semova, Dimitrina; Martínez Hierrezuelo, Yailín
  • Item
    Validación del Test de Identificación Emocional con música clásica: EMU
    (European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 2019) Ivanova Iotova, Anelia; Jiménez Rodríguez, Virginia
    La música tiene un componente emocional intrínseco que la convierte en un lenguaje universal. Todas las personas reaccionan emocionalmente ante la música. Este estudio se propone exponer los resultados de la validación de un test llamado EMU que mide la capacidad de identificar emociones con fragmentos de música clásica, además de medir la percepción del tempo y la intensidad de la música. La muestra del estudio está compuesta por 514 estudiantes de dos universidades de España y Bulgaria que abarcan varias especialidades. Los resultados indican una fiabilidad moderada del test en conjunto (α=.60) y que las características musicales de intensidad y de tempo tienen una relación directa con la identificación emocional aunque ésta no sea significativamente relevante. Se puede concluir que una parte del test, la de identificación de emociones, es la que presenta una fiabilidad alta (α=.71). Así mismo se propone que el resto de las partes sigan siendo exploradas.