Person:
Ivanova Iotova, Anelia

Loading...
Profile Picture
First Name
Anelia
Last Name
Ivanova Iotova
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Music and facial emotion recognition and its relationship with alexithymia
    (Psychology of Music, 2022) García-Rodríguez, María; Alvarado Izquierdo, Jesús María; Fernández-Company, José-Fernando; Jiménez Rodríguez, Virginia; Ivanova Iotova, Anelia
    The objective of this study was to determine the influence of alexithymia on the ability to identify emotions through visual and auditory stimuli. We assessed Alexithymia using the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20). As visual stimuli, we employed the images of faces from the Ekman 60 Faces Test, while the auditory stimuli consisted of fragments of instrumental music. A total of 303 students participated, 139 in secondary education and 164 in the first year of university (M = 17.58 years; SD = 4.16). The results show higher alexithymia levels in the female participants than in the male participants, mainly in the difficulty identifying feelings (DIF) and difficulty describing feelings (DDF) factors, and higher in the secondary students than in the university students, especially in externally oriented thinking (EOT). In terms of the identification of emotions through auditory stimuli, the EOT factor showed a strong predictive effect for the emotions of surprise and anger. For the visual stimuli, the EOT factor showed predictive validity for identifying happiness, while the DDF factor showed predictive validity for identifying sadness. We conclude that there is a relationship between alexithymia levels and emotion recognition, which varies depending on the nature of the stimulus.
  • Item
    La creación en la enseñanza musical de la Comunidad de Madrid: estudio curricular comparativo
    (Revista electrónica de LEEME, 2019) Martinez Hierrezuelo, Yailin; Ivanova Iotova, Anelia; Martínez Valle, Carlos
    La creación musical es uno de los elementos fundamentales de la educación musical y se manifiesta a través de los procesos de improvisación, elaboración de arreglos y composición musical. El objetivo de este trabajo es determinar el tratamiento que se le otorga a la creación musical en los currículos de educación primaria, enseñanzas elementales de música y escuelas de música de la Comunidad de Madrid. Para la realización de la investigación se siguieron las metodologías de tipo documental (estudio de los diferentes decretos) y comparado (análisis y medición de los datos, clasificados en dimensiones e indicadores de comparación). Los resultados muestran que los currículos de primaria y enseñanzas elementales presentan a la creación musical a través de la improvisación y la composición como objetivo, habilidad, medio de aprendizaje y evaluación, sin embargo carecen de orientaciones metodológicas concretas para trabajarla secuencial y didácticamente, y en las orientaciones metodológicas para las escuelas de música no se evidencia a la creación musical entre sus aspectos educativos fundamentales. Puede concluirse que la creación musical necesita mayor soporte metodológico y curricular, acorde a las demandas educativas actuales y en consonancia al carácter creativo del arte. El arte es creación y la educación musical no debería soslayar los procesos de los cuales emerge la música.
  • Item
    Rapid automatized naming (RAN) and vocabulary are significant predictors of reading in consisting orthographies: A comparison of reading acquisition procedures in bulgarian and spanish
    (Electronic journal of research in educational psychology, 2018) López Escribano, María Del Carmen; Ivanova Iotova, Anelia; Shtereva, Katerina
    Introduction. The present study provides description of two typologically diverse languages in origin (Slavic vs. Latin), script (Cyrillic vs. Roman), and internal structure. One of the similarities, between the two studied orthographies is that spelling-sound transparency is quite consistent in both languages. The goal of the present study was to offer a comparison of learning to read in these languages. Specifically, the study compared the importance of several predictors in the development of reading among children learning two consistent orthographies (Bulgarian and Spanish). Method. A total of 157 children, native speakers of Bulgarian (n=80) and Spanish (n=77), were recruited from three public schools (one in Sofia and two in Madrid) located in middleclass areas. Correlational and regression analyses revealed that Bulgarian and Spanish data were fitted by the same predictors of passage reading efficiency and reading speed. Results. The analyses showed that RAN-Letters played an important role in predicting reading fluency and passage reading efficiency among children in both languages. In addition, Vocabulary appeared to be a core component skill of reading comprehension, which was equally important for learners of both orthographies. Results showed that when equivalent reading predictors are assessed, the core components of fluency and higher level literacy skills (reading comprehension) appear to be very similar in both consistent orthographies. Discussion and Conclusion. Theoretical and educational implications that highlight the importance of RAN and Vocabulary assessement and intervention in the first primary school years are discussed.
  • Item
    Validación del Test de Identificación Emocional con música clásica: EMU
    (European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 2019) Ivanova Iotova, Anelia; Jiménez Rodríguez, Virginia
    La música tiene un componente emocional intrínseco que la convierte en un lenguaje universal. Todas las personas reaccionan emocionalmente ante la música. Este estudio se propone exponer los resultados de la validación de un test llamado EMU que mide la capacidad de identificar emociones con fragmentos de música clásica, además de medir la percepción del tempo y la intensidad de la música. La muestra del estudio está compuesta por 514 estudiantes de dos universidades de España y Bulgaria que abarcan varias especialidades. Los resultados indican una fiabilidad moderada del test en conjunto (α=.60) y que las características musicales de intensidad y de tempo tienen una relación directa con la identificación emocional aunque ésta no sea significativamente relevante. Se puede concluir que una parte del test, la de identificación de emociones, es la que presenta una fiabilidad alta (α=.71). Así mismo se propone que el resto de las partes sigan siendo exploradas.