Person:
Martín Palacio, María Eugenia

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First Name
María Eugenia
Last Name
Martín Palacio
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Investigación y Psicología en Educación
Area
Psicología Evolutiva y de la Educación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    La personalidad eficaz como factor protector del síndrome de Burnout docente
    (Revista de Orientación Educacional, 2020) Martín Palacio, María Eugenia; Sánchez Sánchez, Francisco Javier; Avilés Dávila, Andrés Fernando; Giusto Valle, Cristina Di
    Se estudia la relación entre las dimensiones del constructo Personalidad Eficaz agrupadas en torno a Fortalezas del Yo, Demandas del Yo, Retos del yo Y Relaciones del Yo, con el síndrome de Burnout dimensionado en Agotamiento, Despersonalización y Realización personal en contextos educativos. El diseño es descriptivo e inferencial de corte transversal con la aplicación de dos instrumentos. Participan 700 docentes de enseñanza no universitaria. Se practican tres análisis: correlacional, regresión múltiple y ecuaciones estructurales. Se han encontrado correlaciones positivas entre todas las dimensiones del constructo Personalidad Eficaz con Realización Personal, y negativas con Agotamiento Emocional y Despersonalización. Relaciones confirmadas por los análisis de regresión y de causalidad en las ecuaciones estructurales.
  • Item
    Competencias personales y socio afectivas en población universitaria
    (2015) Martín Palacio, María Eugenia; Avilés Dávila, Andrés Fernando; Ramos Alia, Justo Fernando; Fuente Anuncibay, Raquel de la; Bustamante, Juan Carlos; Universidad de Granada. Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC)
    En la etapa de formación universitaria se fomenta cada vez más la formación, no sólo en competencias profesionales, sino también en competencias personales y socioafectivas. El objetivo de este trabajo es evaluar dichas competencias en el alumnado .La muestra estuvo conformada por 656 jóvenes universitarios españoles, de los cuales 191 son hombres (29,1%) y 456 son mujeres (70,9%). La edad de los participantes osciló entre los 17 y los 25 años, siendo la media de 20,49 y la desviación típica de 2,011. Para este estudio se utilizó el Cuestionario de Personalidad Eficaz Universidad (CPE-U) de Gómez Masera (2012). Tiene 30 ítems y una fiabilidad Alfa de Cronbach de .764.
  • Item
    Comparison of emotional behaviour of spanish, chilean and england adolescents, and their relationship with effective personality
    (International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021) Martín Palacio, María Eugenia; Avilés Dávila, Andrés Fernando; Cristina Di-Giusto; Bueno Álvarez, José Antonio; Marta Soledad García-Rodríguez; Jesus Manuel Cedeira-Costales; Estévez, Estefanía; Huéscar Hernández, Elisa
    Analysing the emotional behaviour of adolescents is fundamental because of its relationship with maladaptive behaviour and even possible psychological maladjustments. For this reason, this study had two objectives: to analyse the existence of significant differences in socio-emotional behaviour in English, Spanish, and Chilean adolescents, taking gender into account, and to analyse the relationship between emotional behaviour and the effective personality model in the Spanish and Chilean samples. A total of 2534 adolescents participated (609 English, 1677 Spanish, and 248 Chilean). The Abbreviated Scale of Emotional Behaviour (ECEA_R: aggressive tendency, social reactivity, and social support) and the Effective Personality Questionnaire—Adolescents (CPE-A: academic self-realisation, socio-affective self-realisation, and resolute efficacy) were applied. A MANOVA was carried out to study the differences in adolescents’ socio-emotional behaviour, taking gender and nationality into account, and a correlational analysis was undertaken to explore the relationship between the variables of emotional behaviour (aggressive tendency, social reactivity, and social support) and effective personality (academic self-realisation, socio-affective self-realisation, and resolute efficacy). Regarding the first objective, for aggressive tendency, English male adolescents stood out, followed by Spanish and Chilean male adolescents and females of all nationalities. In terms of social reactivity, female adolescents stood out over male adolescents and, with regard to social support, Spanish adolescents (male and female) stood out over other nationalities, followed by Chilean and English adolescents (males and females). The results of the second objective indicated a negative relationship between aggressive tendency and academic self-realisation, but a positive relationship for social reactivity and social support (only in the Spanish sample) with most of the effective personality factors. The results are relevant for the application of prevention and intervention programs that improve or implement social and affective competencies in adolescents who develop the effective personality construct.
  • Item
    Peer coaching: una herramienta para el desarrollo de competencias en estudiantes de formación inicial del profesorado
    (2019) Avilés Dávila, Andrés Fernando; Martín Palacio, María Eugenia; Di Giusto, Cristina; Membiela, Pedro; Cebreiros, María Isabel; Vidal, Manuel
    El nuevo paradigma de educación superior demanda ir un paso más allá de la formación específica de cada área del conocimiento. Por ello, sería conveniente incorporar estrategias como el coaching, con la finalidad de gestionar, de manera eficaz y eficiente, el rol que el profesor tiene como facilitador de aprendizaje.
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    Effective Personality as a Protective Factor in Teachers’ Occupational Health
    (International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022) Di-Giusto, Cristina; Martín Palacio, María Eugenia; García-Rodríguez, Marta Soledad; Sánchez-Sánchez, Francisco Javier; de la Fuente-Anuncibay, Raquel; Avilés Dávila, Andrés Fernando; García-Rodríguez, Cesáreo Gabriel; Agulló-Tomás, Esteban; Boada-Grau, Joan; Llosa Fernández, José Antonio
    In recent decades, there has been a growing body of research showing the relationship between teaching work and several health problems, both physical and psychological. Some of these studies relate personal competencies and resources to teachers’ occupational health. Based on the construct of Effective Personality, proposed by Martin del Buey, Martín Palacio, and Di Giusto, the aim was to analyse the relationship between the dimensions of the construct and Teachers’ Occupational Health. A descriptive cross-sectional design was used. It was based on the application of the Teacher Health Questionnaire (CSD) and the Efficacy Personality Questionnaire-Adults (CPE-A). The sample consisted of 700 non-university teachers aged between 26 and 66 years, M = 47.65 SD = 8.68. Descriptive, correlational, linear regression, and structural equation analyses were carried out. The results confirmed the relationship between the Efficacy Personality construct and Teachers’ Occupational Health (r = 0.45 **). In addition, the regression analysis indicated the relevance of each factor of Efficacy Personality in the factors of Teachers’ Occupational Health. The variance of Self-efficacy is the most explained by the dimensions of Efficacy Personality (40.2%), with positive relationships. The structural equation analysis confirmed the influence between Efficacy Personality and the factors of Self-Efficacy and Satisfaction, explaining 55.0% of the variance. It is concluded, therefore, that Efficacy Personality has a protective function on Teacher Occupational Health; the higher the Efficacy Personality scores are, the better the results in health gain—Self-efficacy and satisfaction—and the lower the result in health loss—burnout, cognitive affections, musculoskeletal affections, and voice alterations. These results facilitate the design of prevention and intervention programmes for teachers’ occupational health, which strengthen and improve personal and socio-affective competencies.
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    Un modelo de coaching educativo, aplicado a estudiantes universitarios
    (Nuevos desafíos en la enseñanza superior, 2017) Avilés Dávila, Andrés Fernando; Martín Palacio, María Eugenia; Di Giusto, Cristian; Membiela Iglesia, Pedro; Casado Bailón, Natalia; Cebreiros Iglesias, Mª Isabel; Vidal López, Manuel
    A través del coaching educativo, pretendo que los estudiantes se conviertan en actores de su propia vida y coparticipes de su proceso de aprendizaje. Actualmente, el docente debe desempeñar un nuevo rol ante un estudiante universitario distinto y heterogéneo, convirtiéndose en un facilitador en el desarrollo integral del alumno.
  • Item
    Propuesta del diseño de un proceso de coaching personal, para los estudiantes en las aulas universitarias
    (Presente y futuro de la docencia universitaria: presente e futuro da docencia universitaria, 2015) Avilés Dávila, Andrés Fernando; Martín Palacio, María Eugenia; Cristian Di Giusto; Membiela, Pedro; Casado, Natalia; Cebreiros, Mª Isabel
    La sociedad actual demanda profesionales con gran capacidad de adaptación y flexibilidad a los constantes cambios que está experimentando el mundo, no sólo desde el punto de vista de la globalización, sino también desde el auge de las nuevas tecnologías. Es por ello que las personas debemos ser capaces de adaptarnos y encontrar las mejores herramientas que nos permiten alcanzar este objetivo, y es aquí donde el coaching tiene mucho que ver, ya que es una estrategia para conseguir las metas propuestas, mejorar las competencias, para un mejor actuar no solo a nivel personal sino también a nivel laboral. Por lo tanto los docentes no están excluidos de todo ello, siendo necesaria su adaptación imperiosa a todos los cambios que trae consigo el nuevo paradigma educativo de la educación superior en el que estamos inmersos y necesitan de nuevas estrategias que faciliten su labor.