Pintando sonidos a través de la improvisación colectiva en Educación Secundaria

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2018

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Citations
Google Scholar
Citation
Lage-Gómez, C. & Cremades-Andreu, R. (2018). Pintando sonidos a través de la improvisación colectiva en Educación Secundaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, RECIEM, 15, 61-82. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.55090
Abstract
El presente artículo explora los procesos de aprendizaje en la improvisación colectiva a través de un estudio de Investigación Acción centrado en la musicalización de una serie de cuadros de una pintora profesional (de reconocido prestigio). El estudio se desarrolló en un Instituto de Enseñanza Secundaria de una localidad madrileña a lo largo de 14 sesiones con un grupo de 3º de ESO (28 estudiantes), durante el tercer trimestre del curso 2010-2011, como un ciclo de un estudio de investigación. Las preguntas de investigación se agruparon en torno al análisis de los procesos de aprendizaje, aspectos emergentes, además de estimar la pertinencia de este procedimiento como una estrategia efectiva para utilizar en el aula de música en secundaria. Para la recogida de los datos se emplearon la observación participante y no participante, grabaciones audiovisuales, entrevistas y encuestas. En la discusión se plantea la naturaleza holística del aprendizaje determinada por la identidad del grupo, motivación, las emociones positivas, el ambiente y bienestar, enmarcada en el desarrollo de un proyecto didáctico transversal.
This article explores the learning processes in group improvisation through a collaborative action research study centred on the ̈musicalization ̈ of a series of paintings by a professional painter. The study took place with a group of third year students attending a Secondary School in Madrid over the course of 14 lessons during the third term of the year 2011. The research questions are based on the learning process analysis, the emergent aspects, and the analysis of the relevancy of group improvisation in Secondary Education. For the data analysis we used participant and non-participant observation, video recordings, interviews and questionnaires. The conclusion reveals the holistic nature of the learning processes determined by group identity, motivation, positive emotions, class environment and wellbeing in a transversal didactic project.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias: • Acaso, M. (2013). Reduvolution. Madrid: Paidós Ibérica. • Alonso, C. (2008). Improvisación libre: La composición en movimiento. Baiona: Dos Acordes. • Alonso, C. (2014). Enseñanza y aprendizaje de la improvisación libre: Propuestas y reflexiones. Madrid: Alpuerto. • Batista, A. (2008). Arte flamenco: toque, cante y baile. Madrid: Alpuerto. • Berliner, P. (2002). Thinking in jazz: The infinite art of improvisation. Chicago, IL: University of Chicago Press. • Bresler, L. (2006). Ethnography, phenomenology and action research in music education’. Visions of Research in Music Education, 8. • Brinner, B. (2007). Music in central Java: Experiencing music, expressing culture. New York: Oxford University Press. • Burnard, P. (2000a). Making a Piece You Don’t Play and Forget: Children Composing and the Role of Context. Australian Journal of Music Education, 1, 30-39. • Burnard, P. (2000b). Examining experiential differences between improvisation and composition in children’s music-making. British Journal of Music Education, 17(3), 227-245. • Burnard, P. (2007). Routes to understanding musical creativity. In L. Bresler (Ed.), International Handbook of Research in Arts Education (pp. 1197-1212). Dordrecht: Springer. • Burnard, P. (2012a). Musical Creativities in Practice. Oxford: Oxford University Press. • Burnard, P. (2012b). Rethinking musical creativity. In O. Odena (Ed.), Musical creativity: Insights from music education research (pp. 5-28). Aldershot, Hants: Ashgate. • Burnard, P., y Murphy, R. (2013). Teaching Music Creatively. London: Routledge • Burnard, P., Apelgren, B., y Cabaroglu, N. (Eds.). (2015). Transformative teacher research: Critical issues in the future of learning and teaching. Amsterdam: SensePublishers. • Cochran-Smith, M., y Litle, S. L. (2009). Inquiry as Stance: Practitioner Research for the Next Generation. New York: Teachers College Press. • Custodero, L. A. (2007). Origins and expertise in the musical improvisations of adults. British Journal of Music Education, 24(1), 77-98. • Elliott, J. (2009). Building Educational Theory through Action Research. In B. Somekh y S. Noffke (Eds.), The SAGE Handbook of Educational Action Research (pp. 28-38). Thousand Oaks, London, New Delhi, Singapore: SAGE. • Elliott, D. J., y Silverman, M. (2015). Music Maters: A new philosophy of music education (2nd Ed.). New York: Oxford University Press. • Espinosa, S (2005). La creación sonora en tiempo real. Una propuesta colectiva para la escuela secundaria. Aula de innovación educativa, 145, 28-33. • Fautley, M., y Savage, J. (2011). Cross-curricular teaching and learning in the secondary school The arts Drama, Visual Art and Design. Avingdom: Routledge. • Fautley, M. (2014). Listen, imagine, compose. Research Report. United Kingdom: Birmingham City University. Recuperado de http://resources.bcmg.org.uk/assets/Resource/Downloads/Files/LIC-Final-Report-web-version.pdf • Frith, S. (2012). Creativity as a social Fact. In D. J. Hargreves, R. Macdonald y D. Miell (Eds.), Musical imaginations: multidisciplinary perspectives on creativity, performance and perception (pp. 62-72). New York: Oxford University Press. • Galiana, J. L. (2012). Quartet de la Deriva. La improvisación libre y la teoría de la deriva en la construcción de situaciones sonoras por un colectivo de improvisadores. Valencia: Editorial Obrapropia. • Gardner, H. (2011). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Ed. Paidós. • Giglio, M. (2012). Cuando la colaboración creativa cambia la forma de enseñar. Santander: Ediciones Universidad Cantabria. • Hargreaves, A., y Fullam, M. (2014). Capital profesional. Madrid: Morata. • Heron, J., y Reason, P. (1997). A participatory inquiry paradigm. Qualitative Inquiry, 3, 274-294. • Hickey, M. (2003). Creative thinking in the context of music composition. In M. Hickey (Ed.), How and why to teach music composition: New horizons for music education (pp. 31-53). Reston, VA: MENC. • Hickey, M. (2009). ¿Can improvisation be “taught”?: A call for free improvisation in our schools. International Journal of Music Education, 27, 285-299. doi: 10.1177/0255761409345442 • Hickey, M. (2015). Learning From the Experts. A Study of Free-Improvisation Pedagogues in University Settings. Journal of Research in Music Education, 62, 425-445. doi: 10.1177/0022429414556319 • Jorquera, M. C. (2010). Modelos Didácticos en la Enseñanza Musical: el Caso de la Escuela Española. Revista musical chilena (Impresa), LXIV, 214, 52-74. • Koutsoupidou, T., y Hargreaves, D. J. (2009). An experimental study of the effects of improvisation on the development of children's creative thinking in music. Psychology of Music, 37(3), 251. doi: 10.1177/0305735608097246. • Kvale, S. (1996). InterViews: An Introducation to Qualitative Research Interviewing. London: SAGE. • Lage, C., y Cremades, R. (2017). The creation of music inspired by musical aids: A collaborative Action Research study of students motivation in music lessons. In P. Burnard, V. Ross, H. J. Minors, K. Powell, T. Dragovic, y E. Mackinlay (Eds.), Building Intercultural and Interdisciplinary Bridges: Where Practice Meets Research and Theory (pp. 85-94). Cambridge, UK: BIBACC. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0BzB-0KN7nKv7Rk01eHNWZUgtQkU/view • Leung, B. W. (2004). A framework for undertaking creative music-making activities in Hong Kong secondary schools. Research Studies in Music Education, 23(1), 59-75. doi: 10.1177/1321103X040230010901 • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE nº. 238 de 04 de octubre de 1990). • MacDonald, R. (2014). We are all musical: Investigating improvisation as collaborative creativity. In M. S. Barrett (Ed.), Collaborative creative thought and practice in music (pp. 3-14). Farnham, Surrey, United Kingdom: Ashgate. • MacDonald, R., Hargreaves, D. J., y Miell, D. (Eds.). (2017). Handbook of musical identities. Oxford, UK: Oxford University Press. • Major, A. (2007). Talking about composing in secondary school music lessons. British Journal of music education, 24(2), 165-178. doi: 10.1017/S0265051707007437 • Matthews, W. (2012). Improvisando: La libre creación musical. Madrid: Turner Música. • McNiff, J., y Whitehead, J. (2002). Action Research: Principles and Practice (2ª Ed.). London: Routledge. • Miell, D., y Littleton, K. (Eds.). (2004). Collaborative creativity: Contemporary perspectives. London: Free Association Books. • Nooshin, L., y Widdess, R. (2006). Improvisation in Iranian and Indian Music. Journal of the Indian Musicological Society 36/37, 104-119. • Odena, O. (2014). Towards pedagogies of creative collaboration: Guiding secondary school students' music compositions. In Barrett, M. S. (Ed.), Collaborative Creative Thought and Practice in Music. Series: SEMPRE studies in the psychology of music (pp. 239-251). Farnham, UK: Ashgate Publishing. • Odena, O. (Ed.). (2012). Musical Creativity: Insights from Music Education Research. Farnham, UK: Ashgate Publishing. • Peñalver, J. M. (2005). La aplicación didáctica de la improvisación musical y su didáctica en la enseñanza de la música en la Educación Obligatoria (Tesis Doctoral, Universitat de Valencia, Valencia). Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/53119/1/44887.pdf • Prevost, E. (1995). No sound is innocent. London: Copula. • Rice, P., y Ezzy, D. (1999). Qualitative Research Methods: A Health Focus. Melbourne: Oxford University Press. • Saunders, L., y Somekh, B. (2009). Action Research and Educational Change: teachers as innovators. In S. Noffke y B. Somekh (Ed.), The Handbook of Educational Action Research (pp. 190-201). London: Sage Publications. • Sawyer, R. K. (2003). Group creativity: Music, theater, collaboration. Mahwah, NJ: Erlbaum. • Sawyer, R. K. (2008). Learning music from collaboration. International Journal of Education, 47, 50-59. doi:10.1016/j.ijer.2007.11.004 • Seddon, F. (2004). Empathetic creativity: The product of empathetic attunement. In D. Miell y K. Littleton (Eds.), Collaborative creativity. Contemporary perspectives (pp. 65-78). London: Fabooks. • Seddon, F. A. (2012). Empathetic creativity in music making. In O. Odena (Ed.), Musical creativity: insights from music education (pp. 133-147). Farnham, UK: Ashgate Publishing. • Small, C. (2005). El acto de hacer música. En E. Roche y I. Domínguez-Palacios (Coords.), La dimensión humanística de la música: Reflexiones y modelos didácticos (pp. 73-93). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaria General Técnica. • Soares, J. (2012). The nature of the engagement of Brazilian adolescents in composing activities. In O. Odena (Ed.), Musical Creativity: Insights from Music Education Research (pp. 113-132). Farnham, UK: Ashgate Publishing. • Thompson, W. (2006). Soundpainting: The art of live composition. Workbook I. New York: Walter Thompson. • Thompson, W (2009). Soundpainting, el arte de la composición en directo. Eufonía, 47, 77-83. • Veloso, A.L y Carvahlo, S. (2012). Music composition as a way of learning: emotions and the situated self. En O. Odena (Ed), Musical Creativity: Insights from Music Education Research (pp. 73-92).Farnham, UK: Ashgate • Webster, P. (2002). Creative thinking in music: advancing a model. In T. Sullivan y L. Willingham (Eds.), Creativity and music education (pp. 16-33). Edmonton: Canadian Music Educator’s Association.
Keywords
Collections