Pintando sonidos a través de la improvisación colectiva en Educación Secundaria
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2018
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ediciones Complutense
Citation
Lage-Gómez, C. & Cremades-Andreu, R. (2018). Pintando sonidos a través de la improvisación colectiva en Educación Secundaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, RECIEM, 15, 61-82. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.55090
Abstract
El  presente  artículo  explora  los  procesos  de  aprendizaje  en  la  improvisación  colectiva  a  través  de  un  estudio  de  Investigación  Acción  centrado  en  la  musicalización  de  una  serie  de  cuadros  de  una  pintora  profesional  (de  reconocido  prestigio).  El  estudio  se  desarrolló  en  un  Instituto  de  Enseñanza  Secundaria  de  una  localidad  madrileña  a  lo  largo  de  14  sesiones  con  un  grupo  de  3º  de  ESO  (28  estudiantes),  durante  el  tercer  trimestre  del  curso  2010-2011,  como  un  ciclo  de  un  estudio  de  investigación.  Las  preguntas  de  investigación  se  agruparon  en  torno  al  análisis  de  los  procesos  de  aprendizaje,  aspectos  emergentes,  además  de  estimar  la  pertinencia  de  este  procedimiento  como  una estrategia efectiva para utilizar en el aula de música en secundaria. Para la recogida de los datos se  emplearon  la  observación  participante  y  no  participante,  grabaciones  audiovisuales,  entrevistas  y  encuestas. En la discusión se plantea la naturaleza holística del aprendizaje determinada por la identidad del grupo, motivación, las emociones positivas, el ambiente y bienestar, enmarcada en el desarrollo de un proyecto didáctico transversal.
This article explores the learning processes in group improvisation through a collaborative action research study centred on the ̈musicalization ̈ of a series of paintings by a professional painter. The study took place with a group of third year students attending a Secondary School in Madrid over the course of 14 lessons during the third term of the year 2011. The research questions are based on the learning process analysis, the emergent aspects, and the analysis of the relevancy of group improvisation in Secondary Education. For the data analysis we used participant and non-participant observation, video recordings, interviews and questionnaires. The conclusion reveals the holistic nature of the learning processes determined by group identity, motivation, positive emotions, class environment and wellbeing in a transversal didactic project.
This article explores the learning processes in group improvisation through a collaborative action research study centred on the ̈musicalization ̈ of a series of paintings by a professional painter. The study took place with a group of third year students attending a Secondary School in Madrid over the course of 14 lessons during the third term of the year 2011. The research questions are based on the learning process analysis, the emergent aspects, and the analysis of the relevancy of group improvisation in Secondary Education. For the data analysis we used participant and non-participant observation, video recordings, interviews and questionnaires. The conclusion reveals the holistic nature of the learning processes determined by group identity, motivation, positive emotions, class environment and wellbeing in a transversal didactic project.













