Aviso: por motivos de mantenimiento y mejora del repositorio, mañana martes día 13 de mayo, entre las 9 y las 14 horas, Docta Complutense, no funcionará con normalidad. Disculpen las molestias.
 

El arte por el dolor : resemantización estética de la crueldad en “The Birthday of the Infanta” de Oscar Wilde

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2020

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Asociación Española de Estudios Irlandeses (AEDEI)
Citations
Google Scholar

Citation

Valls Oyarzun, Eduardo. «El arte por el dolor : resemantización estética de la crueldad en “The Birthday of the Infanta” de Oscar Wilde». Estudios Irlandeses = Journal of Irish Studies, n.º 15, 2020, pp. 130-41, https://doi.org/10.24162/EI2020-9365.

Abstract

ABSTRACT: Oscar Wilde’s fairy tale “The Birthday of the Infanta” (1891) echoes an ellective affinity, which hitherto has not been discuss very often, between Friedrich Nietzsche’s philosophy and Oscar Wilde’s aesthetic principles, to wit, the idea of cruelty, its association with pleasure and its depiction in Art and Culture. The essay discusses these ideas in the tale, by pinpointing the specific affinities between both authors, which are semiotic and aesthetic in nature. Thus, the essay boasts a novel interpretation of the tale, firstly, because it highlights the ideas of reading and interpretation of cruelty in an aesthetic milieu as the textual driving force; secondly, because the analysis categorically challenges traditional moral readings of the story, which nowadays still inform a great deal of critical readings of the text.
RESUMEN: El relato “The Birthday of the Infanta” (1891), de Oscar Wilde, refleja una de las afinidades electivas menos exploradas entre el pensamiento del filósofo alemán Friedrich Nietzsche y los principios estéticos del autor irlandés, en concreto: el concepto de crueldad, su asociación con el placer y la sublimación de esta idea en el arte y la cultura. Se exploran estos principios en el relato, señalando las coincidencias de planteamiento entre ambos autores, que son de carácter semiótico y estético. Así, se da un nuevo sentido al relato, primero, porque se incorpora la noción de lectura e interpretación de la estética de la crueldad como principio rector del texto, y, segundo, porque el análisis permite rechazar categóricamente la lectura moral tradicional que, aun hoy, impregna buena parte de las lecturas críticas del relato.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Keywords

Collections