Combining high-resolution tessellations and detailed transport networks for accessibility analysis in large areas: indicators of human pressure on coastal areas.

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

2024

Authors
Ojeda Zújar, José
Pérez Alcántara, Juan Pedro
Sánchez Rodríguez, Esperanza
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Asociación Española de Geografía
Citations
Google Scholar
Citation
Moya-Gómez, B., Ojeda-Zújar, J., García-Palomares, J. C., Pérez-Alcántara, J. P., Gutiérrez Puebla, J., Sánchez-Rodríguez, E. (2024). Combining high-resolution tessellations and detailed transport networks for accessibility analysis in large areas: indicators of human pressure on coastal areas. GeoFocus, Revista Internacional de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica (Articles), 33, 27-42. http://dx.doi.org/10.21138/GF.843
Abstract
Human pressure on coastal areas poses a serious threat to their conservation. This pressure can be measured using accessibility indicators. However, a detailed accessibility analysis, with highly spatially disaggregated information and complex transport networks, requires millions of optimal routes to be obtained. To reduce processing times, this paper uses the centroid of a regular tessellation representing trip origins (square tiles with population and average income) and a layer of points associated with the coastline to represent destinations. Route calculations between all origins and all destinations are performed once, and then, depending on the objective of the study (accessibility to ports, beaches, lighthouses, or other points of interest), optimal route selections to the corresponding destination type can be made. The study results show the different degrees of human pressure on Andalusian beaches using different accessibility indicators
La presión humana sobre las áreas costeras supone una seria amenaza para su conservación. Esta presión puede ser medida mediante indicadores de accesibilidad. Sin embargo, un análisis detallado de la accesibilidad, con información muy desagregada espacialmente y redes de transporte complejas, requiere la obtención de millones de rutas óptimas. Para reducir los tiempos de proceso, en este artículo se utiliza como orígenes de los viajes los centroides de una teselación regular (teselas con población y renta medias) y una capa de puntos asociados a la línea de costa para representar los destinos. Los cálculos de rutas entre todos los orígenes y todos los destinos se realizan una sola vez y después, en función del objetivo del estudio (accesibilidad a puertos, playas, faros u otros puntos de interés), se pueden hacer las selecciones de las rutas óptimas al correspondiente tipo de destino. Los resultados del estudio muestran el distinto grado de presión humana sobre las playas de Andalucía utilizando diferentes indicadores de accesibilidad.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Keywords
Collections