Sonia Terk-Delaunay, o cómo morir dos veces. El reconocimiento como categoría de análisis para la reconstrucción histórica de la vida de las mujeres
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2021
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Granada: Instituto de Estudios de la Mujer
Citation
López Fernández Cao, M. F. (2021). Sonia Terk-Delaunay, o cómo morir dos veces. El reconocimiento como categoría de análisis para la reconstrucción histórica de la vida de las mujeres. Arenal. Revista De Historia De Las Mujeres, 28(1), 179–202. https://doi.org/10.30827/arenal.v28i1.7794
Abstract
El canon androcéntrico en la Historia del Arte es analizado en este artículo, utilizando el ejemplo de la artista Sonia Terk, su relación con el también artista Robert Delaunay, así como su legado (escritos y obra plástica). Basado fundamentalmente en las fuentes primarias del diario de Sonia Terk Delaunay y en textos escritos por artistas y críticos del entorno, el texto adopta una perspectiva sistémica, desde los estudios sobre creatividad, la teoría del punto de vista feminista y el paradigma del reconocimiento de Nancy Fraser. Usando el estudio de caso de la vida de Sonia Terk, el artículo analiza los distintos estadios en la consecución del éxito y aceptación profesional de la artista. Este prestigio sera, sin embargo, eliminado tras su muerte, en aquellos textos y manuales al uso que recopilan los principales nombres de la historia del arte occidental. Aplicando el paradigma del reconocimiento, el artículo muestra el modo en que la historia canónica va disminuyendo el valor de las obras femeninas hasta reducirlas a anécdota, subrayando el carácter de dependencia, contingencia y subalteridad de las artistas.
The androcentric canon in the History of Art is analyzed in this article, using the example of the testimonies of the artist Sonia Terk, her relationship with the artist Robert Delaunay, as well as her legacy (writings and plastic works). Based fundamentally on the primary sources of Sonia Terk Delaunay’s diary and on texts written by artists and critics of her environment, the text adopts a sys- temic perspective, from the studies on creativity, adopting the theory of the feminist stand point and the paradigm of recognition by Nancy Fraser. Using the case of the life of Sonia Terk Delaunay, the article analyzes the stages in the success and professional recognition of the artist. This recognition in life will be, however, erased in those texts and manuals that are compiled with the main names in the history of Western art. Applying the paradigm of recognition, the article shows the way in which canonical history diminishes the value of feminine works until reducing them to anecdote, emphasizing the character of dependence and subalterity of women artists.
The androcentric canon in the History of Art is analyzed in this article, using the example of the testimonies of the artist Sonia Terk, her relationship with the artist Robert Delaunay, as well as her legacy (writings and plastic works). Based fundamentally on the primary sources of Sonia Terk Delaunay’s diary and on texts written by artists and critics of her environment, the text adopts a sys- temic perspective, from the studies on creativity, adopting the theory of the feminist stand point and the paradigm of recognition by Nancy Fraser. Using the case of the life of Sonia Terk Delaunay, the article analyzes the stages in the success and professional recognition of the artist. This recognition in life will be, however, erased in those texts and manuals that are compiled with the main names in the history of Western art. Applying the paradigm of recognition, the article shows the way in which canonical history diminishes the value of feminine works until reducing them to anecdote, emphasizing the character of dependence and subalterity of women artists.
Description
Referencias Bibliográficas
• AMORÓS, Celia y DE MIGUEL, Ana (2005): Teoría feminista: de la ilustración a la globalización. Madrid, Minerva Ediciones.
• BEAUVOIR, Simone de (or. 1949, 1993): The Second Sex. Ed. y traducción de H. M. Parshley. Nueva York, Alfred A. Knopf. En castellano (2017): El Segundo Sexo. Madrid, Cátedra.
• BUTLER, Judith (1991): “Contingent Foundations: Feminism and the Question of ‘Postmodernism’”. Praxis International, 11: 150-165.
• CHADWICK, Whitney y COURTIVRON, Isabelle de (1996): Significat Others: Creativity and Intimate Partnership. Nueva York, Thames and Hudson. En castellano (1994): Los otros im portantes: creatividad y relaciones íntimas. Madrid, Cátedra.
• CHILVERS, Ian y GLAVES-SMITH, John (2009): A dictionary of Modern and Contemporary Art. Oxford, Oxford University Press.
• CSIKSZENTMIHALYI, Mijail (1996): Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Inven- tion. Nueva York, Harper Perennial. En castellano (1998): Creatividad: el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona, Paidós.
• DELAUNAY, Sonia (1978): Nous irons jusqu’au soleil. París, R. Laffont.
• FRANCASTEL, Pierre (1958): Du cubisme à l’art abstrait, cahiers inédits de Robert Delaunay. París, École Pratique des Hautes Études.
• FRASER, Nancy (1996): Social Justice in the Age of Identity Politics: Redistribution, Recognition, and Participation. Standford, Tanner lectures on Human values.
• FRASER, Nancy (2013): Fortunes of Feminism. Londres,Verso.
• GARDNER, Howard (1982): Art, mind and brain. A cognitive approach to creativity. Nueva York, Basic Books Inc. En castellano (1997): Arte, mente y cerebro: una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona, Paidós.
• GARDNER, Howard (2011): Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Nueva York, Basic Books. En castellano (1994): Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias multiples. Madrid, Fondo de Cultura Económica.
• HARDING, Sandra y HINTIKKA, Merrill B. (2004): The feminist standpoint theory reader: inte- llectual and political controversias. Nueva York, Routledge.
• HARTSOCK, Nancy (2003): “The feminist standpoint: developing the ground for a specifically historical materialism”. En HARDING, Sandra y HINTIKKA, Merrill B. (2.ª ed.) (2003): Discovering reality: feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and philosophy of science. Londres, Kluwer Academic Publishers.
• LÓPEZ PARDINA, Teresa (1998): Simone de Beauvoir, una filósofa del siglo xx. Cádiz, Universidad de Cádiz.
• MARINA, José Antonio (1993): Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona, Anagrama.
• MARINA, José Antonio y RODRÍGUEZ DE CASTRO, María Teresa (2009): La conspiración de las lectoras. Barcelona, Anagrama.
• SARTRE, Jean Paul (1947) “Qu’est-ce que la littérature?”. Les Temps Modernes, 17. VV.AA. (2004): Salvat Enciclopledia. Barcelona, Salvat Editores.
• WALTER, Ingo (2005): Masterpieces of Western Art. Frankfurt, Taschen.