Person:
Fernández Cruz, Francisco José

Loading...
Profile Picture
First Name
Francisco José
Last Name
Fernández Cruz
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Investigación y Psicología en Educación
Area
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Diseño y Validación de un Instrumento para Evaluar el Perfil Competencial Innovador del Docente Universitario
    (REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2022) Fernández Cruz, Francisco José; Rodríguez-Legendre, Fidel
    Existen escasas investigaciones que traten de definir, diseñar propuestas metodológicas y validar herramientas para el estudio del perfil competencial innovador del docente universitario. El presente trabajo tiene como objetivo preparar un cuestionario técnica y teóricamente sólido para evaluarlo, que incluyera las características técnicas necesarias para cualquier buen instrumento de medición, especialmente la validación del constructo. En este sentido, después de diseñar y desarrollar la validez de contenido a través de juicio de expertos, se aplicó a 1.404 profesores de universidades de Bolivia, España y México. Posteriormente se analizó su fiabilidad y la validez de constructo a través de Modelos de Ecuaciones Estructurales. Los resultados obtenidos permiten encontrar una fiabilidad excelente, tanto en el cuestionario total como en sus dimensiones (alfa de Cronbach=0,982) y un AFE (oblicua/Promax) de 9 factores consistentes, unipolares y robustos, con un 70,265% de varianza total explicada. Finalmente, el AFC dio un modelo de medición final bastante parsimonioso y altamente satisfactorio (CFI=0,910; RMSEA=0,053; Hoelter=305; PRATIO=0,937). En conclusión, se puede afirmar que se ha contribuido al campo de la ciencia con un cuestionario válido y fiable para medir el perfil competencial innovador del docente universitario.
  • Item
    The innovation competence profile of teachers in higher education institutions
    (Innovations in Education and Teaching International, 2021) Fernández Cruz, Francisco José; Rodríguez-Legendre, Fidel
    The institutional drive to implement innovation in higher education institutions, in line with the goals of the European Higher Education Area, is insufficient to achieve the effective implementation, as it is conditioned by a number of factors, most importantly, the motivation and training of university teachers. This study aims to analyse the level of innovation competence among teachers of higher education, establishing a framework adapted to the university environment and creating a questionnaire to determine the innovation competence profile of teachers. A sample of 1,404 teachers in Spain, Mexico and Bolivia was used to conduct a comparative study of their innovation skills and resources which will aid the development of possible strategies for improvement. The results will facilitate decision-making in designing training policies to raise the level of innovation competence among university teaching staff and the adaptation of the teaching/learning process for the acquisition of 21st century competences.
  • Item
    ¿Están preparados los docentes universitarios españoles para innovar?
    (Estudios sobre Educación, 2024) Rodríguez-Legendre, Fidel; Fernández Cruz, Francisco José
    A partir de la elaboración de un marco teórico adaptado al ámbito de la educación superior, y de la validación de un cuestionario para evaluar el perfil competencial innovador de los profesores, la investigación realizada estuvo dirigida a detectar el nivel de capacitación del claustro universitario en España para introducir mejoras en las metodologías de aprendizaje para la innovación en el aula. Para ello, se consiguió una muestra de 398 profesores de algunas universidades españolas a los que se les pasó el instrumento elaborado (,967 en el α de Cronbach), obteniendo una media de 2,978 (Likert 1-5) en la competencia innovadora, lo cual indica que hay un perfil por debajo de la media.
  • Item
    The innovative competence of university teachers to improve learning: a comparative study between Bolivia, Spain and Mexico
    (Research in Comparative & International Education, 2024) Rodríguez-Legendre, Fidel; Fernández Cruz, Francisco José
    The innovative competence of university teaching staff is a fundamental component in improving the quality of academic provision in higher education. The originality of the study lies in the contribution of a valid and reliable tool for the assessment of the innovative competence of university teaching staff. As a result, higher education institutions in different countries will be able to determine the training needs of their teachers in order to improve their innovative performance and, ultimately, student learning. The aim of the study is to identify, analyse and differentiate the innovative profile of a sample of university teachers working in Bolivia, Spain and Mexico. The research methodology (non-experimental and ‘ex-post-facto’) consists of applying a questionnaire to 1404 teachers from various universities in the countries involved. The results obtained suggest the need to structure specific teacher training strategies to remedy the deficiencies found in innovative competence in the three participating countries.