Diseño procedural de niveles de videojuego a partir de extracción de características musicales
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2023
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En este proyecto se desarrollará una herramienta para la generación automática de niveles en un videojuego de scroll lateral, basada en el análisis de pistas musicales elegidas por el propio jugador. La información musical necesaria se conseguirá mediante el uso de librerías especializadas en la extracción de diferentes características musicales como la intensidad, el ritmo, el timbre, etc. Estas características se traducirán en datos procesados para el diseño y la generación del nivel. De este modo, el juego estará sincronizado con diferentes aspectos de la música elegida. El jugador podrá asociar diferentes características de la canción que suena con los eventos que ocurren en el nivel. Como resultado, se consigue un atractivo estético de la sincronización, dotando al juego de una mayor inmersión y optimización la experiencia. Aunque este proyecto está pensado para que el usuario pueda elegir cualquier tipo de música, el género de música electrónica produce los mejores resultados debido a los patrones sonoros repetitivos y los ritmos muy marcados.
This project will develop a tool for the automatic generation of levels in a side scrolling video game, based on the analysis of music tracks chosen by the player. The necessary musical information will be obtained through the use of libraries specialized in the extraction of different musical characteristics such as intensity, rhythm, timbre, etc. These features will be translated into processed data for level design and generation. In this way, the game will be synchronized with different aspects of the chosen music. The player will be able to associate different characteristics of the playing song with the events occurring in the level. As a result, an aesthetic appeal of sychronization is achieved, providing the game with greater immersion and optimizing the experience. Although this project is intended to allow the user to choose any type of music, the electronic music genre produces the best results due to the repetitive sound patterns and very marked rhythms.
This project will develop a tool for the automatic generation of levels in a side scrolling video game, based on the analysis of music tracks chosen by the player. The necessary musical information will be obtained through the use of libraries specialized in the extraction of different musical characteristics such as intensity, rhythm, timbre, etc. These features will be translated into processed data for level design and generation. In this way, the game will be synchronized with different aspects of the chosen music. The player will be able to associate different characteristics of the playing song with the events occurring in the level. As a result, an aesthetic appeal of sychronization is achieved, providing the game with greater immersion and optimizing the experience. Although this project is intended to allow the user to choose any type of music, the electronic music genre produces the best results due to the repetitive sound patterns and very marked rhythms.
Description
Trabajo de Fin de Grado en Desarrollo de Videojuegos, Facultad de Informática UCM, Departamento de Sistemas Informáticos y Computación, Curso 2022/2023.