Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

UNITUTOR-ProBInAd: Promotion of well-being in childhood and adolescence - A service-learning experience at university

Citation

Aguilera García, J. L., Macías Gómez, M. E., Redondo-Duarte, S., Gordillo Cedeño, Y. E., & Casado Lumbreras, C. (2024). UNITUTOR-ProBInAd. En T. Aldosemani, M. D. Lytras, & P. Ordóñez de Pablos (eds.), Innovative Educational Frameworks for Future Skills and Competencies, 161-192. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-7555-6.CH006

Abstract

Universities are increasingly recognized as key actors in addressing societal challenges, particularly through their contributions to the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs), as part of their social responsibility. In response, many institutions have institutionalized service-learning as a pedagogical approach, combining academic learning with social engagement to develop both students' professional skills and foster their growth as socially responsible citizens. This chapter presents a service-learning experience conducted by the ISYFDI research group with students from the Faculties of Education and Psychology at the Complutense University of Madrid during the 2022/2023 and 2023/2024 academic years. The chapter begins with a theoretical review of the pedagogical principles underlying service-learning and examines its role in promoting the holistic development of university students. Subsequently, a service-learning experience is described (UNITUTOR-ProBInAd 1 and 2 project), aimed at the promotion of well-being in childhood and adolescence.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Referencias bibliográficas: • Aguilera-García, J. L. (2009) La tutoría en la universidad: selección, formación y práctica de los tutores: ajustes para la UCM desde el Espacio Europeo de Educación Superior [doctoral tesis]. Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/47175 • Aguilera-García J. L. (2013). La tutoría docente en la formación de los educadores. Una proyección en la materia del prácticum. In El prácticum como experiencia de aprendizaje en educación social: Propuestas para su desarrollo: planificación, tutoría docente y proyección social (pp. 69–94). Universitas. • Aguilera-García, J. L. (2013) Bases de la tutoría. In Macías-Gómez, E. (Coord.) Selección, Formación y Práctica de los tutores en la Universidad (pp.19-150). Universitas. https://universitas.es/wp-content/uploads/2021/03/SELECCION-Y-FORMACION.pdf • Aguilera-García J. L. (2019) La tutoría universitaria como práctica docente. Fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial. Pro-Posicoes, 30.10.1590/1980-6248-2017-0038 • Aguilera-García, J. L., & Macías-Gómez, M. E. (dirs.) (2024) UNITUTOR – PROBINAD: Promoción del bienestar en la infancia y en la adolescencia (primera edición). Convocatoria de Proyectos de Aprendizaje Servicio 2022-2023, Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/105985 • Aguilera-García, J.L., Macías-Gómez, M. E. (dirs.). (in press). UNITUTOR – PROBINAD: Promoción del bienestar en la infancia y en la adolescencia (segunda edición). Convocatoria de Proyectos de Aprendizaje Servicio 2023-2024. Universidad Complutense de Madrid. • Aguilera-García, J. L., Morales Calvo, S., Macías-Gómez, E., & Rodríguez-Sánchez, M. (2011). La tutoría como práctica docente en la formación de los educadores sociales: algunas propuestas innovadoras para la mejora del prácticum. In II Jornada Monográfica de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social. Pedagogía Social y Educación Social. Una mirada al futuro (pp. 113 – 123). • Aguilera-García, J. L., Rodríguez, M., & Morales-Calvo, S. (2011). Una estructura para la implantación de la tutoría universitaria. Procedimientos para la iniciación de los equipos docentes. In M. Bermúdez & A. Guillén-Riquelme (Eds.). VIII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior: Libro de Capítulos (pp. 707-711). Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC). https://www.ugr.es/~aepc/VIIIFORO/LibrocapitulosVIIIfecies.pdf • Batlle, R. (2018). Guía práctica de aprendizaje-servicio. Proyecto social, 4-34. • Carev, I., Vukojević Medvidović, N., Buljac, M., Vrsalović, L., Smoljko, I., Marušić, M., ... & Medunić Orlić, G. (2024). Service-learning: Innovative Pedagogy for Resolving Environmental Problems–What Have We Learned in Past Ten Years? Kemija u industriji: Časopis kemičara i kemijskih inženjera Hrvatske, 73(3-4), 153-165. 10.15255/KUI.2023.049 • Caspersz D. Olaru D. (2015). The value of service-learning: The student perspective.Studies in Higher Education, 42(4), 685–700. 10.1080/03075079.2015.1070818 • Cawthorn M. Leege L. Congdon E. (2011). Improving learning outcomes in large environmental science classrooms through short-term service-learning projects.Journal of Environmental Studies and Sciences, 1(1), 75–87. 10.1007/s13412-011-0001-8 • Chui W. H. Leung E. W. Y. (2014). Youth in a global world: Attitudes towards globalization and global citizenship among university students in Hong Kong.Asia Pacific Journal of Education, 34(1), 107–124. 10.1080/02188791.2013.810143. • Compagnucci L. Spigarelli F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints.Technological Forecasting and Social Change, 161, 120284. 10.1016/j.techfore.2020.120284 • CRUE. (2018). Encuentro Internacional Universia de Rectores, celebrado los días 21 y 22 de mayo de 2018 en Salamanca. VIII centenario de su Universidad y con el lema “Universidad, Sociedad y Futuro”. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/declaracion-de-salamanca-2018pdf.pdf • Deal, B., Hermanns, M., Marzilli, C., Fountain, R., Mokhtari, K., & McWhorter, R. (2020). A faculty-friendly framework for improving teaching and learning through service-learning. Nursing Faculty Publications and Presentations. http://hdl.handle.net/10950/2639 • Dicke L. Dowden S. Torres J. (2004). Successful Service Learning: A Matter of Ideology.Journal of Public Affairs Education, 10(3), 199–208. 10.1080/15236803.2004.12001359 • Eyler J. S. Giles D. E. Stenson C. M. Gray C. J. (2001). At a glance: what we know about the effects of service-learning on college students, faculty, institutions and communities, 1993-2000 (3rd ed.). Vanderbilt University. • Ferguson R. Liu C. Last M. Mertz J. (2006). Service-learning projects: Opportunities and challenges. SIGCSE Bulletin, 38(1), 127–128. 10.1145/1124706.1121382 • Fernández Prados J. S. Lozano Díaz A. (2021). Origen, historia e institucionalización del Aprendizaje-Servicio. In Mayor Paredes, D., Granero Andújar, A. (Eds.), Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Un dispositivo orientado a la mejora de los procesos formativos y la realidad social (pp. 39–53). Octaedro. • Folgueiras P. Aramburuzabala P. Opazo H. Mugarra A. Ruiz A. (2020). Service-learning: A survey of experiences in Spain. Education, Citizenship and Social Justice, 15(2), 162–180. 10.1177/1746197918803857 • García J. L. A. Gómez E. M. Guerrero M. M. F. (2010). La función de tutoría y su especial incidencia en la investigación y ejecución de la tesis doctoral. In VII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior: libro de capítulos (pp. 325–329). Asociación Española de Psicología Conductual AEPC. https://www.ugr.es/%7Eaepc/VIIIFORO/Documentos/Libros/libcapviiforo.pdf • García-Garcés, L., Ruiz-Zaldibar, C., Gerónimo-Llopis, Á., Vicario-Merino, Á., & Lluesma-Vidal, M. (2022). Student satisfaction with the Service-Learning methodology: an added value in the training of the nursing degree. Horizonte sanitario, 21(1), 25-34. https://doi.org/10.19136/hs.a21n1.4511 • Gil-Gómez J. Moliner-García O. Chiva-Bartoll Ó. García López R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: Desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53–73. 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071 • Hatcher J. A. Bringle R. G. Muthiah R. (2004). Designing Effective Reflection: What Matters to Service-Learning?Michigan Journal of Community Service Learning, 11(1), 38–46. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ905169.pdf • Hawes J. K. Johnson R. Payne L. Ley C. Grady C. A. Domenech J. Evich C. D. Kanach A. Koeppen A. Roe K. Caprio A. Puente Castro J. LeMaster P. Blatchley E. R. (2021). Global service-learning: A systematic review of principles and practices.The International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement, 9(1). Advance online publication. 10.37333/001c.31383 • Ibarrola S. Artuch R. (2016). La docencia en la universidad y el compromiso social y educativo. Contextos Educativos. Review of Education, 19(19), 105–120. 10.18172/con.2763 • Ilić, B. Ć., Brozmanová Gregorová, A., & Rusu, A. S. (2021, March). Service-learning as a novelty experience at central and eastern European universities: Students’ narratives of satisfaction and premises of change. In Frontiers in Education (Vol. 6, p. 606356). Frontiers Media SA. 10.3389/feduc.2021.606356 • Kenny M. E. Gallagher L. A. (2002). Service-Learning: A History of Systems. In Kenny M. E.Simon L. A. K.Kiley-BrabeckK.LernerR. M. (Eds.), Learning to Serve. Outreach Scholarship (Vol. 7). Springer. 10.1007/978-1-4615-0885-4_2 • Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. Boletín Oficial del Estado, 70, de 23 de marzo de 2023. https://www.boe.es/el/es/lo/2023/03/22/02/con • Ley Orgánica 8/2021, de 4 de junio, de protección integral a la infancia y la adolescencia frente a la violencia. Boletín Oficial del Estado, 134, de 5 de junio de 2021. https://www.boe.es/eli/es/lo/2021/06/04/8/dof/spa/pdf • Lin A. (2015). Citizenship education in American schools and its role in developing civic engagement: A review of the research. Educational Review, 67(1), 35–63. 10.1080/00131911.2013.813440 • Long A. Larsen P. Hussey L. Travis S. (2001). Organizing, managing, and evaluation service-learning projects. Educational Gerontology, 27, 3–21. 10.1080/036012701750069012 • Lorenzo-Moledo, M. D. M., Sáez-Gambín, D., Ferraces Otero, M. J., & Varela Portela, C. (2021, January). Reflection and quality assessment in service-learning projects. When, with whom, and why. In Frontiers in education (Vol. 5, p. 605099). Frontiers Media SA. 10.3389/feduc.2020.605099 • Macías-Gómez E. García-Medina R. Rodríguez Sánchez M. Aguilera-García J. L. (2010). Selección, Formación y Práctica de los docentes investigadores. La carrera docente. Espacio Europeo de Educación Superior. Universitas (Accra). • Macías-Gómez, E., Rodríguez, M., & Aguilera-García, J. L. (2009). La autonomía e iniciativa personal como competencia a desarrollar desde la tutoría universitaria en los futuros maestros de educación primaria. In E. Nieto López & A. Callejas Albiñana (Coords.) Las competencias Básicas: reflexiones y experiencias. UCLM. • Macías-Gómez M. E. (2013). (Coord). Selección, formación y práctica de los tutores en la universidad. Universitas (Accra). • Macías-Gómez, M. E., & Aguilera-García, J. L. (2021). Alcance de la colaboración para la tutoría del alumnado de prácticas externas. Claves para la formación del profesorado. In Sáenz & Rayón (Eds.). Retos y desafíos de la formación pedagógica en las sociedades actuales: la figura del docente (pp. 217-244). Graó. • Macías-Gómez, M. E; Rodríguez, M; Aguilera-García, J.A.; Gil, S. (2017). Adquisición de competencias transversales a través de la tutoría en la universidad. La cuestión universitaria, (9), 88-107. • Martín X. (2022). Herramientas para la mejora de los proyectos de aprendizaje-servicio. Revista Iberoramericana de Aprendizaje-Servicio, 14(14), 61–68. 10.1344/RIDAS2022.14.4 • Martínez M. (2018). Aprendizaje-servicio y responsabilidad social de las universidades. Octaedro/ICE. • Mensch S. Ali A. (2009). Using Digital Video Games in Service Learning Projects. Issues in Informing Science and Information Technology, 6, 809–815. 10.28945/1099 • Moely B. E. Ilustre V. (2014). The Impact of Service-Learning Course Characteristics on University Students’ Learning Outcomes. Michigan Journal of Community Service Learning, 21(1), 5–16. • Morales Calvo, S., & Aguilera García, J. L. (2012). El aprendizaje servicio como un procedimiento para la organización y el prácticum en Pedagogía y Educación Social. Aportaciones fundamentales desde una práctica docente de la tutoría universitaria. In La Pedagogía Social en la Universidad. Investigación, formación y compromiso social (pp. 485-496). Nau Llibres. • Naval C. García R. Puig J. M. Santos Rego M. A. (2011). Education in ethics and civics and social commitment in university students. Encounters on Education, 12, 77–91. 10.24908/eoe-ese-rse.v12i0.3174 • Opazo H. Aramburuzabala P. Cerrillo R. (2016). A review of the situation of service-learning in higher education in Spain. Asia Pacific Journal of Cooperative Education, 17(1), 75–91. • Paredes D. M. Martínez D. R. (2016). Aprendizaje-servicio y práctica docente: Una relación para el cambio educativo. Revista de Investigación Educacional, 34(2), 535–552. 10.6018/rie.34.2.231401 • Pérez-Pérez C. González-González H. Lorenzo-Moledo M. Crespo-Comesaña J. Belando-Montoro M. R. Costa París A. (2019). Aprendizaje-Servicio en las universidades españolas: Un estudio basado en la percepción de los equipos de canales. RELIEVE, 25(2). Advance online publication. 10.7203/relieve.25.2.15029 • Queiruga-Dios M. Santos Sánchez M. J. Queiruga-Dios M. Á. Acosta Castellanos P. M. Queiruga-Dios A. (2021). Assessment methods for service-learning projects in engineering in higher education: A systematic review. Frontiers in Psychology, 12, 629231. 10.3389/fpsyg.2021.62923134366956 • Ravetllat Ballesté I. Cabedo Mallol V. (Eds.). (2023). Estudios sobre la Ley Orgánica de protección integral a la infancia y la adolescencia frente a la violencia. edUPV. 10.4995/IA.2023.637401 • Real Decreto. 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/12/30/1791 • Rodríguez M. García J. L. A. Hernández S. G. (2011). Una experiencia innovadora de tutoría en pequeño grupo con alumnos del Máster Universitario de Estudios Avanzados en Educación Social. In VIII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior: libro de capítulos (pp. 712–716). Asociación Española de Psicología Conductual. https://www.ugr.es/~aepc/VIIIFORO/LibrocapitulosVIIIfecies.pdf • Rodríguez Gallego M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95–113. 10.5209/rev_RCED. 2014. v25.n1.41157 • Salam M. Awang Iskandar D. N. Ibrahim D. H. A. Farooq M. S. (2019). Service learning in higher education: A systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20(4), 573–593. 10.1007/s12564-019-09580-6 • Seemiller C. (2016). Complementary learning objectives: The common competencies of leadership and service-learning. New Directions for Student Leadership, 150(150), 23–35. 10.1002/yd.2016827150902 • Simonet, D. (2008). Service-learning and academic success: The links to retention research. Minnesota Campus Compact, 1(1), 1-13. https://www.compactnh.org/wp-content/uploads/large/sites/62/2016/04/Service-Learning-and-Academic-Success.pdf • Torío, S., & García-Pérez, O. (2015). Aprendizaje-Servicio, estrategia para la participación social en la Universidad. In A. De-Juanas & A. Fernández-García (Coords.), Pedagogía social, universidad y sociedad (pp. 267-276). Universidad Nacional de Educación a Distancia. • United Nations. (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Outcome document of the Summit for the adoption of the Post-2015 Development Agenda, New York, 25-27 September 2015. A/70/L.1. United Nations. • Xavier N. A. Jones P. A. (2021). Students’ perceptions of the barriers to and benefits from service-learning. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21(8). https://articlearchives.co/index.php/JHETP/article/view/3074 • Yáñez C. Okada A. Palau R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(2), 87–102. 10.7238/rusc.v12i2.2454 • Yorio P. L. Ye F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9–27. 10.5465/amle.2010.0072

Keywords