Publication:
Metodologías participativas e innovadoras en la docencia universitaria desde un enfoque de género

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2020-07-21
Authors
Guillen Gomez de Marcos, Eva
Sonlleva Velasco, Miriam
Sánchez Serrano, Jose Manuel
Santiesteban, Andra
Crespo Puras, María del Carmen
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Análisis y diseño de metodologías docentes innovadoras para mejorar la participación desde un enfoque de género. Incorporación de autorreflexiones en torno a las dimensiones de la participación y su componente de género, buscando la transformación.
Participatory methodologies in the university teaching field have special relevance considering the latest legislative reforms around the European Higher Education Spaces (EHEA). This article analyzes the dynamics of participation of students and university teachers from a gender perspective within the framework of a teaching innovation project, applied in various subjects and faculties of the Complutense University of Madrid. The methodology of this initiative is based on a participatory action research (IAP) process, which has been developed in three phases: observation, self-reflections and transformation proposals. After the analysis of class dynamics, it has been shown that there are inequalities in the participation of students according to gender and from these, improvement strategies are proposed that promote a training of university teachers in equality.
Description
Keywords
Citation
Álvarez, Juan Manuel. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata. Barba-Martín, Raúl. (2019). La investigación-acción participativa desde la mirada de las maestras participantes en un proceso de formación permanente del profesorado sobre educación inclusiva (Tesis doctoral inédita). Segovia: Universidad de Valladolid. Barba-Martín, Raúl; Martín, Gonzalo & Barba-Martín, José Juan (2015). “Nuevas perspectivas para el aprendizaje cooperativo desde la investigación-acción: El trabajo colaborativo del claustro y la formación docente”. La Peonza. Revista de Educación Física para la paz 10, 85-95. Barba-Martín, Raúl; Barba-Martín, José Juan & Martínez, Suyapa (2016). “La formación continua colaborativa a través de la investigación-acción. Una forma de cambiar las prácticas de aula”. Contextos educativos. Revista de Educación 19, 161-175. http://dx.doi.org/10.18172/con.2769 Barba-Martín, Raúl & Sanz, Carlos. (2019). “El proceso de transformación hacia un boletín de evaluación cualitativo e individual en educación infantil mediante investigación-acción participativa”. Infancia, Educación y Aprendizaje 5(2), 504-509. DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1728 Berge, Britt-Marie & Ve, Hildur. (2000). Action research for gender equity. Buckingham: Open University Press. Breckmans, Isabel; Losantos, Marcela; Loots, Gerrit (2016). “Breaking silence: Exploring motherhood and social transformation in a participatory action research with Alteñan mothers”. Gender, place and culture 23(7), 1017-1032, doi: 10.1080/0966369X.2015.1073702 Foote, William. (1991). Participatory action research. Newbury Park: Sage. Freire, Paulo. (1969). Pedagogía como práctica de libertad. España: S.XX1 Giroux, Henry (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Barcelona: Herder. Habermas, Jürgen. (2000). Teorías y praxis. Madrid: Tecnos. Hipólito, Natalia; Martínez, Irene; Fernández, Sergio (2019). Participación social de las mujeres. Madrid: Síntesis. Lagarde, Marcela (2014). El feminismo en mi vida. Hitos, claves y utopías. Madrid: horas y horas. Martínez Martín, Irene. (2016). “Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica”. Foro de Educación, 14(20), 129-151. doi: 10.14516/fde.2016.014.020.008 Martínez Martín, Irene. (2017). “Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en África”. Educación XX1, 20(1), 163-181, doi: 10.5944/educXX1.14474. Martínez, Luz y Escapa, Rosa (2008). Guía de formación para la participación social y política de las mujeres. Madrid: Fundación Mujeres. McLaren, Peter. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora: políticas de oposición en la era postmoderna. Barcelona: Icaria. Naples, Nancy. (2003). Feminism and method: Etnography, discourse analysis, and activist research. Nueva York: Routledge. Noffke, Susan & Somekh, Bridget. (2009). The sage handbook of educational action research. Thousand Oaks: SAGE Publications. Oliveira, Valéria & Waldenez, María. (2010). “Trayectorias de investigación acción: Concepciones, objetivos y planteamientos”. Revista iberoamericana de Educación 53(5), 1-13. Orefice, Paolo. (2014). Ciudadanía emancipada a través de la Investigación Acción Participativa en la búsqueda de nuevos paradigmas de Desarrollo Humano. Santiago de Chile – Florencia: Editorial Universidad Santiago de Chile – Firenze University Press. Subirats, Marina. (2017). Coeducación. Apuesta por la libertad. Barcelona: Octaedro. Tonucci, Francesco (2009). “Se puede enseñar la participación. Se puede enseñar la democracia”. En Revista Investigación en la Escuela 68, Págs. 1-14.