Las voces que resuenan en el valle de los caídos: una propuesta didáctica para su resignificación
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2022
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Citation
Miguel García, I., & Ortega Cervigón, J. I. (2022). Las voces que resuenan en el Valle de los Caídos. Una propuesta didáctica para su resignificación. Didácticas Específicas, (26), 111–137. https://doi.org/10.15366/didacticas2022.26.007
Abstract
¿Cómo podemos acercarnos a un monumento tan prejuzgado como el Valle de los Caídos? ¿En qué contexto histórico se enmarca su construcción? ¿Quéé actores sociales intervinieron en su realización? ¿Desde qué posturas o actitudes se construyó el monumento: desde el Estado franquista, desde la Iglesia, desde los arquitectos y empresarios que lo construyeron? ¿Desde los presosallí destinados? ¿Y desde las familias de estos? ¿Podemos comprender cómo pensaron, sintieron y vivieron esos actores socialesque participaron en la construcción del monumento? Planteamosuna propuesta didáctica activa, orientada a desarrollar el sentido crítico del alumno de Educación Secundaria y de Bachillerato, para que pueda profundizar en la importancia histórica del Vallede los Caídos dentro de una sociedad democrática consolidada.
How can we approach a monument as prejudiced as the Valley ofthe Fallen? In what historical context is its construction framed?What social actors intervened in its realization? From what posi-tions or attii tudes was the monument built: from the FrancoistState, from the Church, from the architects and businessmen whobuilt it? From the prisoners assigned there? And from their fam-ilies? Can we understand how those social actors who particip-ated in the construction of the monument thought, felt and lived?We propose an active didactic proposal, aimed at developing thecritical sense of the Secondary and Baccalaureate education student, for they can to deep in the historical importance of the Valley of the Fallen within a consolidated democratic society.
How can we approach a monument as prejudiced as the Valley ofthe Fallen? In what historical context is its construction framed?What social actors intervened in its realization? From what posi-tions or attii tudes was the monument built: from the FrancoistState, from the Church, from the architects and businessmen whobuilt it? From the prisoners assigned there? And from their fam-ilies? Can we understand how those social actors who particip-ated in the construction of the monument thought, felt and lived?We propose an active didactic proposal, aimed at developing thecritical sense of the Secondary and Baccalaureate education student, for they can to deep in the historical importance of the Valley of the Fallen within a consolidated democratic society.