Ponencias o Pósters de Seminarios, Congresos, etc

Permanent URI for this collectionhttps://docta.ucm.es/handle/20.500.14352/20

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1737
  • Item type: Item ,
    Papeles vibrantes: dibujo, una carta, un libro, fanzine, una performance
    (2025) Pérez Iglesias, Javier
    A partir de un dibujo, una carta, un libro, fanzine, una performance y un paseo quiero invitaros a pensar de qué manera las bibliotecas y los archivos pueden convertir sus colecciones en materiales vibrantes. Se darán claves para abrirnos a otros públicos y permitir que los documentos hablen y se relacionen entre ellos y la gente. Javier Pérez Iglesias entiende la biblioteca como una obra de arte colectiva e inacabada. Desde 2013 hace cosas con publicaciones y personas en la Biblioteca de la Facultad de Bellas Artes de la UCM. Pero antes ha estado en muchos otros espacios (empresas privadas, archivos, ministerios, universidades), en muchos lugares del mundo, trabajando en cuestiones relacionadas con la edición, la comunicación científica, el acceso universal al conocimiento y los derechos culturales. Entre sus proyectos en curso están: "La biblioteca como reserva frente al avance de los fascismos" junto a Gabriela Halac y "Naturaleza marica: edición, bibliotecas y creación artística" junto a Camilo Mutis.
  • Item type: Item ,
    Abordaje de las úlceras venosas de pacientes incluidos en un ensayo clínico
    (2024) Herraiz Ahijado, Borja Jesús; Folguera Álvarez, María Del Carmen; Mori Vara, Pilar; Rodriguez Vegue, Mónica; Lopez Sanchez, Rocio; Muñoz Caballero, Eva Rocio; Navarro Mallén, Beatriz; Hita Urias, María José; Peláez Raposo, Belen
    Describe el abordaje de las úlceras venosas de pacientes incluidos en ensayo clínico aleatorio, cuyo objetivo es evaluar la efectividad de una intervención educativa estructurada en ejercicio físico como tratamiento coadyuvante del tratamiento habitual, en la cicatrización de las úlceras venosas en atención primaria. Comunicación oral.
  • Item type: Item ,
    Razones sanitarias para un Estado de alarma
    (2020) Mori Vara, Pilar
    Para que se desarrolle una enfermedad infecciosa, deben de darse una secuencia de acontecimientos, que en epidemiología llamamos “cadena epidemiológica” y que debe estar compuesta, siempre, por un agente causal (el microorganismo que producirá la enfermedad), un huésped infectado (humano o animal), un medio de transmisión (aire, comida, bebida, objetos contaminados, el medio ambiente…) y un huésped susceptible (hombre o animal sano, pero susceptibles de adquirir la enfermedad).
  • Item type: Item ,
  • Item type: Item ,
  • Item type: Item ,
    “Aprender haciendo” y “Proceso enfermero”: 2 metodologías que mejoran el estilo de vida de los estudiantes de enfermería
    (2019) Pérez Rivas, Francisco Javier; Mori Vara, Pilar; López López, Candelas; Rico Blázquez, Milagros; Beamud Lagos, María Milagros; Domínguez Fernández, Silvia; Sociedad Española de Calidad Asistencial, Fundación Española de Calidad Asistencial, Sociedad Vasca para la Calidad Asistencial
    Las enfermedades crónicas causan a nivel mundial el 72,3 % de las muertes1 y generan más del 75 % del gasto en salud pública2. En España, se ha estimado que las enfermedades crónicas causan el 92.8% de todas las muertes y en las personas mayores de 60 años representan la mayor carga de enfermedad, atribuyéndose a estas enfermedades el 95.5% de los años de vida ajustados por discapacidad (AVAD)3. La mayoría de las enfermedades crónicas se pueden atribuir a una serie de factores de riesgo modificables como son el consumo de tabaco, una dieta inadecuada y el sedentarismo4. Varios estudios publicados recientemente han demostrado que en la población general, las personas que mantienen un estilo de vida saludable tienen un menor riesgo de mortalidad por todas las causas5 y una mayor esperanza de vida6. Del mismo modo, los adolescentes y adultos jóvenes que tienen un estilo de vida saludable tienen más probabilidades de alcanzar la edad adulta con marcadores favorables de enfermedad cardiovascular7. Las enfermeras que trabajan en atención primaria juegan un papel fundamental en la promoción de estilos de vida saludables en todas las etapas vitales, por lo que es necesario que los estudiantes de enfermería desarrollen, durante su formación universitaria, habilidades que les permitan abordar estos aspectos con solvencia8. La metodología de ‘Aprender haciendo’ es un método de enseñanza basado en la acción, la experiencia y el trabajo en equipo9. Se basa en la premisa de que las personas aprenden de lo que hacen y que lo que se ha aprendido se ve reforzado por la teoría, y si esto se hace en un grupo, es más efectivo y gratificante. En este tipo de enseñanza, los estudiantes adquieren un papel activo en el que se les alienta a alcanzar objetivos importantes al aplicarlos con un pensamiento crítico y reflexivo. El proceso de enfermería es un método sistemático y racional para organizar y prestar los cuidados de enfermería10. Esta metodología permite la resolución de los problemas mediante la aplicación de unos cuidados profesionales basados en la mejor evidencia disponible. Objetivo: Identificar y modificar en los alumnos de Grado de Enfermería factores de riesgo (FR) de enfermedades crónicas (EC), aplicando una metodología del aprendizaje basado en la experiencia y sustentado en la utilización del proceso enfermero (PE).
  • Item type: Item ,
    Filospagnolismo nei Malvezzi di Bologna. La generazione di Pirro III (1570-1600)
    (2022) López-Guadalupe Pallarés, Miguel José; Alongi, Salvatore; Boris, Francesca; Teresa Guerrini, María
    En la ciudad de Bolonia existía una facción proespañola, liderada por diversas familias de la oligarquía urbana. Sus cabecillas eran, además, expertos en asuntos militares contratados como dirigentes por la Monarquía Española. Esta historia se forjó en la época de Fernando el Católico. En este trabajo analizamos cómo el porte de armas y la capacidad de movilización de recursos humanos en el ámbito de la clientela local favorecieron social y políticamente a diversos individuos de la oligarquía urbana, poniéndose al servicio de la Monarquía Hispánica. Tomamos como ejemplo a la familia Malvezzi de Bolonia y su vinculación, no solo con la corte de Madrid, sino también con el Colegio de España en Bolonia y sus colegiales, bien posicionados en la administración de la monarquía.
  • Item type: Item ,
    Análisis de las emociones en una argumentación científica con alumnos de Bachillerato
    (2025) Campillos Ladero, Rafael; Shamhood, Safaa; Pamplona Roche, Sonia; Fernández-Fuertes, José María; Pérez Bueno, Beatriz; Ceballos, Marta; Reina, Marta; Vílchez, José Eduardo; Idoyaga, Ignacio; Ezquerra Martínez, Ángel; Revista Enseñanza de las Ciencias
    La argumentación es una de las habilidades científicas más inclusivas y complejas, e involucra cuestiones cognitivas y afectivas. El objetivo de este trabajo es analizar la conexión entre las expresiones cognitivas y emocionales ligadas a una argumentación científica en la escuela. Para ello se situó a 4 estudiantes (1º Bto.) en torno a una mesa y se les lanzó la pregunta “por qué se mueven las cosas”. Toda la discusión fue grabada y posteriormente analizada con el sistema de codificación automático de emociones iMotions y nuestro código Python. Los resultados preliminares identifican tres tipos de intervenciones: centradas en el contenido, en el interlocutor y en la audiencia. Por otro lado, la emoción miedo está estrechamente relacionada con la participación activa en el intercambio de ideas y no con la mera observación del debate. Parece interesante ser consciente de este reparto ante nuestras propuestas didácticas en las aulas.
  • Item type: Item ,
    Seis pioneros de la Geología en la Universidad Central
    (2024) Soutullo García, Belén; Muñoz García, María Belén
    La Universidad Central, precursora de la actual Universidad Complutense de Madrid, funcionó en el periodo comprendido entre 1850 y 1970 y fue el escenario donde convergieron seis grandes científicos y reputados maestros de la geología universitaria española: Juan Vilanova y Piera, José Macpherson, Salvador Calderón, Francisco Quiroga, Lucas Fernández Navarro y Eduardo Hernández-Pacheco. Durante la llamada Edad de Plata de la cultura española, hasta 1936, sentaron las bases de la investigación científica española en muchas disciplinas geológicas y fueron, además, intelectuales muy comprometidos con la sociedad, a cuya regeneración pretendieron contribuir a través de la ciencia, la educación y el contacto con la naturaleza. En este trabajo se sintetizan algunos de sus hitos profesionales, sus principales aportaciones a la sociedad y algunos datos curiosos.
  • Item type: Item ,
    Transparency in corporate networks: a graph-based model to reduce computational complexity in identifying total ownership of ultimate beneficial owners
    (CEUR workshop proceedings, 2025) Echeverria, Fabricio; Leon, Marcelo; Erazo, Paula; Belli, Simone
    Identifying Ultimate Beneficial Owners (UBOs) in complex corporate structures is critical for financial transparency and preventing economic crimes. Recursive cycles in ownership networks exacerbate this challenge by increasing computational complexity. This article proposes a model based on weighted directed graphs, where nodes represent individuals or legal entities and edges represent ownership percentages. Integrating graph theory and geometric series efficiently resolves ownership cycles, providing a mathematical framework for calculating effective ownership. Direct ownership is computed as the product of weights along paths, while cycles are addressed using recursive algorithms and convergence factors derived from geometric series. The methodology combines graph modeling, algorithmic design (including a DFS version), and experimental validation. Preliminary results demonstrate that the model significantly reduces computational complexity (from O(n!) to O(n+m)), transforming intricate corporate networks into compact UBO tables with their total ownership. While its effectiveness depends on data quality, this work lays the foundation for scalable corporate transparency systems, with applications in financial regulation and compliance.
  • Item type: Item ,
    La Cueva del Forno/Conde (Tuñón, Asturias): Un yacimiento del tránsito del Paleolítico Medio y Superior en la Cornisa Cantábrica
    (2005) Arbizu Senosiain, Miguel; Arsuaga Ferreras, Juan Luis; Adán Álvarez, Gema E.; Montes Barquín, Ramón; Lasheras Corruchaga, José Antonio
  • Item type: Item ,
    Proposal for an inventory of geomorphological heritage in Castilla-La Mancha Region, Spain
    (2004) Caballero, J.; Martín Duque, José Francisco; Carrasco González, Rosa María; Fernández González, Federico; Sanz Santos, Miguel Ángel; Bodoque del Pozo, José María; Martín Duque, José Francisco; Brebbia, C. A.; Godfrey, Andrew E.; Díaz de Terán, J.R.
    Geological and geomorphological heritage protection has been frequently considered a last-rate priority by organisations and governments, either within their general policy for heritage conservation or particularly within the conservation of nature. In spite of this complaint, a change of this tendency is taking place during the last few years. The growing interest for geological heritage can be seen from the definition of Geosites as a specific form of World Heritage by UNESCO. In addition, a much broader attention to this subject has been paid by the scientific community, environmental educators or the ecotourism sector. The legislation of Castilla-La Mancha Region, Spain, considers the geo(morpho)logical environment to be an important component of Nature. This is the first region in Spain that makes explicit a mandate for the protection of specific landforms. This paper describes the procedures and outcomes of a research project that constitutes the first implementation of this law, concerning the inventory of landforms from their 'natural heritage' point of view.
  • Item type: Item ,
    Inhibition of Phagosome Maturation by Legionella Surface Glycoconjugates
    (2004) Fernández Moreira, Esteban; Helbig, Jürgen H.; Swanson, Michele S.; The Society for Leukocyte Biology
  • Item type: Item ,
  • Item type: Item ,
    Actuaciencia, un proxecto de teatro científico para nenos en galego
    (2010) Fernández Moreira, Esteban; Sobrino, Alex; Losada, Keka; Enciga (Asociación dos Ensinantes de Ciencias de Galicia)
  • Item type: Item ,
    Consideraciones éticas en el empleo de chatbots
    (2025) Martínez Comeche, Juan Antonio
    Vídeo de la conferencia inaugural del VIII Congreso de Estudios de la Información que tuvo lugar en Ciudad de México el 27 de agosto de 2025. El avance en la investigación sobre Inteligencia Artificial (IA) ha comportado la aparición de aplicaciones como los chatbots, o agentes conversacionales, con objetivos y arquitectura diferentes de las herramientas de Recuperación de Información (RI). Sin embargo, los chatbots también pueden emplearse para tareas de RI. Es más, ambas tecnologías pueden aplicarse simultáneamente en herramientas denominadas de Recuperación de Información Generativa (RIG) o en inglés RAG (Retrieval-Augmented Generation). Dado que los usuarios prefieren cada vez más el empleo de chatbots y RIGs para recuperar información en detrimento de las aplicaciones exclusivas de RI, y dado que estudios recientes advierten que es crucial abordar y enmendar los problemas éticos que presentan estas herramientas, pues influirán decisivamente en su empleo en el futuro, en esta conferencia se abordan las cuestiones éticas que plantean los chatbots. Tras analizar las vulnerabilidades y amenazas que presentan, se abordan las cuestiones éticas que plantea el funcionamiento de estas aplicaciones, así como los principios y valores éticos involucrados. Partiendo de las Directrices de la Comisión Europea y la Recomendación sobre la ética de la IA de la UNESCO, se exponen a continuación los requisitos éticos clave que traducen dichos principios éticos en la práctica. Finalmente se presentan las posibles aportaciones desde el ámbito de la Información y Documentación para tratar de solventar estos problemas.
  • Item type: Item ,
    An analysis of a professional young musical theatre company learning processes from a 4E cognition perspective
    (2024) Casas Mas, Amalia; Rusinek Milner, Gabriel Enrique; García-Trabucco, Alejandra; López-Íñiguez, Guadalupe; Brown, Judith
    Zarza is a project launched in 2017 by a public theatre in Madrid dedicated exclusively to zarzuela (Spanish operetta), in order to disseminate the genre to young audiences. The productions are performed by actors and actresses aged 18-30, selected through a tough casting, and accompanied by a small ensemble of young musicians. Our presentation is based on an ethnographical study carried out from January to March 2023, which focused on the 2023 production, Yo te Querré (I will love you), with songs by the composer Francisco Alonso freely linked with an ad-hoc libretto written for adolescent audiences. Data were collected through observations of all 30 rehearsals (five weeks) and 13 performances; interviews with the different participants in the project (including company members, directors, coaches, and stage and stalls technical staff); and review of publicly available materials. Our analysis followed the procedures of grounded theory, seeking credibility through prolonged field immersion, and triangulation of data collection techniques, informants, and observers. From this analysis, we will comment: a) embodiment in the daily work of performers (embodied mind); b) the enactive processes of construction of meaning and emotions that occur both individually and at a collective level (enactive mind); c) cultures that interact in a process that has a common objective for all (embedded mind); and d) some of the materials and tools they use to configure their musical learning and construct the characters acting (extended mind). These emerging data are reorganized according to the categories of the 4E cognition framework (embodied, enactive, embedded, and extended mind), which allows us to show an overview of the implications of this creative process.
  • Item type: Item ,
    The connection of the verbal and bodily mind as an educational challenge from musical learning
    (2020) Casas Mas, Amalia; Ruthmann, S. Alex; Bowe, Marie-Louise
    This project draws on the already two decades of studies about formal and informal music education in different contexts to further understanding of the basis of musical learning. Cognitive psychology has traditionally focused on the analysis of scores, as external representations, and on the internal aspect of representations; where some researchers have highlighted audio, visual and propioceptive issues. Nowadays, we are aware that the body plays a crucial role in learning and in the elaboration of any kind of knowledge. The objective is to explore how a group of musicians from different cultures of learning music describe teaching, learning and evaluating, and to copare these explanations with their musical practice and associated gestures.
  • Item type: Item ,
    The impact of attending a zarzuela (Spanish operetta) youth performance on secondary students
    (2024) Rusinek Milner, Gabriel Enrique; Casas Mas, Amalia
    “Zarzuela” is a Spanish operetta, very popular from mid-19th century to mid-20th century. Its scripts were themed with topics of interest for working and middle urban classes, and its melodies were broadly inspired in the Spanish folklore. Despite broad prejudices derived from its political use during the post-civil war dictatorship (1939-1975), there are still many zarzuela lovers among the older generations and, as part of Spain’s cultural heritage, there is a dedicated national theatre in Madrid. We focused on the “Zarza” Project, an initiative started in 2017 to disseminate the genre among secondary school students as “zarzuela by young people, for young people”. For its productions, instead of top professional singers accompanied by the Zarzuela Theatre choir, dance company and orchestra, only 18 young actors and actresses aged 18-30, selected for each yearly production through a demanding casting, are hired, together with a small chamber orchestra made of also young musicians. From January to March 2023, we conducted a study to understand the educational impact on secondary school students of attending “Yo te querré” (“I will love you”), a production with songs by the composer Francisco Alonso (1887-1948) freely linked through an ad-hoc libretto written for an adolescent audience. The research is a continuation of a previous study (Rusinek & Rincón, 2010), which observed how the epistemological characteristics of the performing arts changed when schools attended performances in theaters, discussed what is the “curriculum of a concert”, and identified different approaches among teachers on the curriculum integration of attending live music performances. For this research we used qualitative methodology, looking for credibility through triangulation of data collecting techniques, informants, and observers. In this presentation we will analyse data collected through: interviews with 27 teachers, a focus group, a questionnaire completed by 49 teachers, interviews with the Theatre staff, and revision of materials publicly available (social networks, online interviews, and debates, and teaching materials). We will specifically discuss: a) teachers’ different approaches about preparation and follow-up of attending a musical theatre performance, and in general their conceptions about the curriculum integration of students’ aesthetic experiences and meaning making; and b) the educational impact of the performances, relating the dissemination goals envisioned by the Theatre director with the scholarly debates about the role of teachers as mediators between the arts and students’ lives.