Person:
Fernández Cruz, Francisco José

Loading...
Profile Picture
First Name
Francisco José
Last Name
Fernández Cruz
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Investigación y Psicología en Educación
Area
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Item
    Diseño y validación de un instrumento de medida del perfil de formación docente en tecnologías de la información y comunicación
    (Revista Española de Pedagogía, 2018) Fernández Cruz, Francisco José; Fernández Díaz, María Josefa; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel
    Introducción: el presente estudio forma parte de una investigación acerca del perfil de formación docente en Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). El objetivo, en este caso, es elaborar y validar un instrumento de medida de dicho perfil en centros de Primaria y Secundaria. Metodología: tras la elaboración y aplicación del instrumento a una muestra de 1433 docentes de la Comunidad de Madrid, se analizó la fiabilidad, la validez de contenido y de constructo (esta última a través de Modelos de Ecuaciones Estructurales con la aplicación informática IBM SPSS-AMOS). Resultados: los resultados obtenidos en el análisis de fiabilidad Alfa de Cronbach = 0.973 para la totalidad del instrumento y en cada dimensión: 0.738 Aspectos Curriculares; 0.878 Planificación y Evaluación; 0.903 Aspectos Metodológicos; 0.935 Uso de las TIC; 0.896 Gestión Recursos TIC y 0.894 Formación TIC, oscilando los valores del coeficiente de discriminación de los ítems del instrumento final entre 0.33 y 0.74. El Análisis Factorial Confirmatorio demuestra un buen ajuste del modelo a los datos (CMIN/DF = 5.138, CFI = 0.905, RMSEA = 0.056, PRATIO = 0.928). Conclusiones: por todo ello, el instrumento presentado reúne las características técnicas exigidas para ser considerado una herramienta válida y fiable para medir el perfil de formación docente en TIC.
  • Item
    Diseño y Validación de un Instrumento para Evaluar el Perfil Competencial Innovador del Docente Universitario
    (REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2022) Fernández Cruz, Francisco José; Rodríguez-Legendre, Fidel
    Existen escasas investigaciones que traten de definir, diseñar propuestas metodológicas y validar herramientas para el estudio del perfil competencial innovador del docente universitario. El presente trabajo tiene como objetivo preparar un cuestionario técnica y teóricamente sólido para evaluarlo, que incluyera las características técnicas necesarias para cualquier buen instrumento de medición, especialmente la validación del constructo. En este sentido, después de diseñar y desarrollar la validez de contenido a través de juicio de expertos, se aplicó a 1.404 profesores de universidades de Bolivia, España y México. Posteriormente se analizó su fiabilidad y la validez de constructo a través de Modelos de Ecuaciones Estructurales. Los resultados obtenidos permiten encontrar una fiabilidad excelente, tanto en el cuestionario total como en sus dimensiones (alfa de Cronbach=0,982) y un AFE (oblicua/Promax) de 9 factores consistentes, unipolares y robustos, con un 70,265% de varianza total explicada. Finalmente, el AFC dio un modelo de medición final bastante parsimonioso y altamente satisfactorio (CFI=0,910; RMSEA=0,053; Hoelter=305; PRATIO=0,937). En conclusión, se puede afirmar que se ha contribuido al campo de la ciencia con un cuestionario válido y fiable para medir el perfil competencial innovador del docente universitario.
  • Item
    The innovation competence profile of teachers in higher education institutions
    (Innovations in Education and Teaching International, 2021) Fernández Cruz, Francisco José; Rodríguez-Legendre, Fidel
    The institutional drive to implement innovation in higher education institutions, in line with the goals of the European Higher Education Area, is insufficient to achieve the effective implementation, as it is conditioned by a number of factors, most importantly, the motivation and training of university teachers. This study aims to analyse the level of innovation competence among teachers of higher education, establishing a framework adapted to the university environment and creating a questionnaire to determine the innovation competence profile of teachers. A sample of 1,404 teachers in Spain, Mexico and Bolivia was used to conduct a comparative study of their innovation skills and resources which will aid the development of possible strategies for improvement. The results will facilitate decision-making in designing training policies to raise the level of innovation competence among university teaching staff and the adaptation of the teaching/learning process for the acquisition of 21st century competences.
  • Item
    Base de datos Proyecto EDU2013-44801-P Impacto de la aplicación de Normas ISO9001 en centros educativos y factores asociados
    (2017) Fernández Díaz, María Josefa; Fernández Cruz, Francisco José; Fernández-Salinero Miguel, Carolina; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Fernández Díaz, María Josefa
    Es la base de datos que ha permitido realizar los artículos siguientes: - Fernández-Cruz, F.J.; Rodríguez-Mantilla, J.M. & Fernández-Díaz, M.J. (2020). Impact of the application of ISO 9001 standards on the climate and satisfaction of the members of a school, International Journal of Educational Management, Vol. 34 Iss: 7, pp. 1185-1202. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2018-0332 (ISSN: 0951-354X) - Rodríguez-Mantilla, J.M.; Martínez-Zarzuelo, A., & Fernández-Cruz, F.J. (2020). Do ISO:9001 Standards and EFQM Model differ in their impact on the External Relations and Communication System at schools?, Evaluation and Program Planning Vol. 80, DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2020.101816 (ISSN: 0149-7189) - Fernández-Cruz, F.J.; Rodríguez-Mantilla, J.M. & Fernández-Díaz, MªJ. (2019). Assessing the impact of ISO:9001 implementation on school teaching and learning processes, Quality Assurance in Education, Vol. 27 Iss: 3, pp. 285 - 303 (ISSN: 0968-4883) DOI: https://doi.org/10.1108/QAE-09-2018-0103 - Rodríguez-Mantilla, J.M., Fernández-Cruz, F.J. &. Fernández-Díaz, MªJ. (2019). Comparative analysis between management team and teachers on the impact of ISO 9001 standards in educational centres, International Journal of Quality and Service Sciences, Vol. 11, Nº 2 (248-264) DOI: https://doi.org/10.1108/IJQSS-06-2018-0057 (ISSN 1756-669X) - Rodríguez-Mantilla, J.M., Fernández-Cruz, F.J. &. Fernández-Díaz, MªJ. (2018). Factors associated with the impact of implementing quality management systems at schools: a multilevel analysis, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 31, 1-17 DOI: http://dx.doi.org/10.1080/14783363.2018.1490642 (ISSN: 1478-3363)
  • Item
    ¿Están preparados los docentes universitarios españoles para innovar?
    (Estudios sobre Educación, 2024) Rodríguez-Legendre, Fidel; Fernández Cruz, Francisco José
    A partir de la elaboración de un marco teórico adaptado al ámbito de la educación superior, y de la validación de un cuestionario para evaluar el perfil competencial innovador de los profesores, la investigación realizada estuvo dirigida a detectar el nivel de capacitación del claustro universitario en España para introducir mejoras en las metodologías de aprendizaje para la innovación en el aula. Para ello, se consiguió una muestra de 398 profesores de algunas universidades españolas a los que se les pasó el instrumento elaborado (,967 en el α de Cronbach), obteniendo una media de 2,978 (Likert 1-5) en la competencia innovadora, lo cual indica que hay un perfil por debajo de la media.
  • Item
    Comparative analysis between management team and teachers on the impact of ISO 9001 standards in educational centres
    (International Journal of Quality and Service Sciences, 2019) Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Fernández Cruz, Francisco José; Fernández Díaz, María Josefa
    Purpose The purpose of this paper is to analyse and compare the impact of implementation of ISO 9001:2008 Standards perceived by Management Teams and Teachers in schools in four autonomous communities in Spain. Design/methodology/approach To assess this impact, the authors used an evaluation instrument made up of 93 items assessing seven major dimensions, whose reliability has been excellent for the full scale (Cronbach’s α = 0.987) and dimensions (α > 0.93). The authors conducted descriptive and differential analyses (ANOVA and t-test for independent samples) of the assessments by professional position (managers and teachers) and other variables (size and type of school, years of implantation, etc.). A factorial analysis of variance was conducted to analyse the interaction effect between these variables in each of the evaluated dimensions. Findings The most significant results show a high impact on the dimension management, medium on communication, learning process and external relations and low impact on climate, support and recognition and satisfaction. Likewise, the authors found that members of the Management Teams valued the impact that ISO 9001:2008 Standards have had on all dimensions at a higher level, except for external relations, where no significant differences between Teachers and Management Team members were found. Practical implications The study makes it possible to conclude that in general terms, the members of the Management Team of the schools perceive a higher impact of the implementation of ISO 9001:2008 Standards than teacher do in the different dimensions evaluated. Originality/value The specialised literature shows the lack of studies related to the impact that the implementation of quality management systems has on organisations. Specifically, this study provides conclusions to the scientific and professional community with objective evidence of the impact ISO 9001:2008 implementation has had on schools, through an indirect system of perceptions of the education community of the changes, which according to them had taken place as a result of implementation. Thus, this study contributes to the development of a new body of knowledge by evaluating this impact.
  • Item
    The innovative competence of university teachers to improve learning: a comparative study between Bolivia, Spain and Mexico
    (Research in Comparative & International Education, 2024) Rodríguez-Legendre, Fidel; Fernández Cruz, Francisco José
    The innovative competence of university teaching staff is a fundamental component in improving the quality of academic provision in higher education. The originality of the study lies in the contribution of a valid and reliable tool for the assessment of the innovative competence of university teaching staff. As a result, higher education institutions in different countries will be able to determine the training needs of their teachers in order to improve their innovative performance and, ultimately, student learning. The aim of the study is to identify, analyse and differentiate the innovative profile of a sample of university teachers working in Bolivia, Spain and Mexico. The research methodology (non-experimental and ‘ex-post-facto’) consists of applying a questionnaire to 1404 teachers from various universities in the countries involved. The results obtained suggest the need to structure specific teacher training strategies to remedy the deficiencies found in innovative competence in the three participating countries.
  • Item
    Evaluación del Máster en Psicopedagogía en España: estudio del proceso de acreditación
    (Revista Fuentes, 2023) Fernández Cruz, Francisco José; Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel; Gómez Del Pulgar Cinque, Sandra
    Para afrontar los cambios exigidos por el EEES en las titulaciones universitarias se ha visto necesario el trabajo desarrollado por las Agencias de Garantía de Calidad (AGC) para alcanzar una mayor transparencia, diversidad, competitividad y calidad de los planes de estudio ofertados. Sin embargo, no existen suficientes estudios que traten de detectar el impacto que la evaluación de las titulaciones universitarias tiene en los procesos que desarrollan. El presente trabajo pretende analizar el impacto del proceso de acreditación en las titulaciones del Máster en Psicopedagogía en España, aportando información sobre las diferencias encontradas entre las distintas agencias regionales y las instituciones universitarias y los puntos débiles que deben optimizar en los planes de mejora. Para ello, se utilizó una metodología de investigación cualitativa basada en un análisis documental que recabó y estudió los informes oficiales del proceso de acreditación en 12 universidades españolas de las 22 que ofrecen este título y que han pasado por esta evaluación. Se destaca, como resultado principal, la media que se obtiene en el conjunto de todas las acreditaciones del título del Máster en Psicopedagogía (=1,90), lo que supone un Valor C (Se alcanza parcialmente), obteniendo mejores puntuaciones aquellas universidades que más tiempo llevan verificadas. Como conclusión, se requiere de una mayor profundización en este tipo de estudios en cuanto al análisis de su repercusión en la titulación, especialmente en el proceso de aprendizaje.