The COVID-19 Student Stress Questionnaire: Validation in Spanish university students from health sciences

Citation
Vallone F, Cattaneo Della Volta MF, Mayor Silva LI, et al. The COVID-19 Student Stress Questionnaire: Validation in Spanish university students from health sciences. Health Psychology Open. 2022;9(2). doi:10.1177/20551029221135293
Abstract
This study aimed to validate the Spanish version of the COVID-19 Student Stress Questionnaire (CSSQ), a 7-item tool assessing COVID-19-related stressors among university students, namely, Relationships and Academic Life, Isolation, and Fear of Contagion. Participants were 331 Spanish university students. Factor analyses sustained the three factor solution of the original tool. Data also revealed satisfactory convergent and discriminant validity, suitable internal consistency, and significant associations with psychological symptoms, as measured by the Symptom Checklist-90-Revised. The Spanish version of the CSSQ represents a valid tool to be used in clinical settings to timely identify students at high psychological risk and to develop evidence-based interventions during/after the pandemic.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Este estudio tuvo como objetivo validar la versión española del Cuestionario de Estrés Estudiantil (CSSQ) COVID-19, una herramienta de 7 ítems evaluar los factores estresantes relacionados con COVID-19 entre estudiantes universitarios, a saber, relaciones y vida académica, aislamiento y Miedo al contagio. Participaron 331 estudiantes universitarios españoles. Los análisis factoriales sustentaron la solución de tres factores de la herramienta original. Los datos también revelaron validez convergente y discriminante satisfactoria, consistencia interna adecuada y asociaciones significativas con síntomas psicológicos, según lo medido por la Lista de verificación de síntomas-90-revisada. El español La versión del CSSQ representa una herramienta válida para ser utilizada en entornos clínicos para identificar oportunamente a los estudiantes con alto riesgo psicológico. y desarrollar intervenciones basadas en evidencia durante y después de la pandemia.
Keywords
Collections