The COVID-19 Student Stress Questionnaire: Validation in Spanish university students from health sciences
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2022
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sage Journals
Citation
Vallone F, Cattaneo Della Volta MF, Mayor Silva LI, et al. The COVID-19 Student Stress Questionnaire: Validation in Spanish university students from health sciences. Health Psychology Open. 2022;9(2). doi:10.1177/20551029221135293
Abstract
This study aimed to validate the Spanish version of the COVID-19 Student Stress Questionnaire (CSSQ), a 7-item tool
assessing COVID-19-related stressors among university students, namely, Relationships and Academic Life, Isolation, and
Fear of Contagion. Participants were 331 Spanish university students. Factor analyses sustained the three factor solution of
the original tool. Data also revealed satisfactory convergent and discriminant validity, suitable internal consistency, and
significant associations with psychological symptoms, as measured by the Symptom Checklist-90-Revised. The Spanish
version of the CSSQ represents a valid tool to be used in clinical settings to timely identify students at high psychological risk
and to develop evidence-based interventions during/after the pandemic.
Description
Este estudio tuvo como objetivo validar la versión española del Cuestionario de Estrés Estudiantil (CSSQ) COVID-19, una herramienta de 7 ítems
evaluar los factores estresantes relacionados con COVID-19 entre estudiantes universitarios, a saber, relaciones y vida académica, aislamiento y
Miedo al contagio. Participaron 331 estudiantes universitarios españoles. Los análisis factoriales sustentaron la solución de tres factores de
la herramienta original. Los datos también revelaron validez convergente y discriminante satisfactoria, consistencia interna adecuada y
asociaciones significativas con síntomas psicológicos, según lo medido por la Lista de verificación de síntomas-90-revisada. El español
La versión del CSSQ representa una herramienta válida para ser utilizada en entornos clínicos para identificar oportunamente a los estudiantes con alto riesgo psicológico.
y desarrollar intervenciones basadas en evidencia durante y después de la pandemia.